Klin Padiatr 1994; 206(1): 18-21
DOI: 10.1055/s-2008-1046574
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Effizienz und Komplikationen zentralvenöser Einschwemmkatheter in der Intensivneonatologie

Efficiency and Complications of Percutaneous Central Venous Catheters in Neonatal Intensive CareW.  Sterniste1 , K.  Vavrik2 , A.  Lischka2 , M.  Sacher1
  • 1Kinderabteilung des Donauspitals/Wien
  • 2Kinderklinik Glanzing/Wien
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Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Low birth weight babies and sick full-term babies, who require total parenteral nutrition and repeated intravenous applications of drugs, which irritate peripheral veins, very often need a reliable central venous catheter. The aim of our paper was to study prospectively the efficiency and the complications of peripheral percutaneous Silastic-catheters. Over a period of 9 month we inserted 114 central venous catheters via peripheral veins in 111 premature babies and sick full-term infants at our neonatal intensive care unit. The mean duration of use was 13,7 days, the catheter-induced septicaemia-rate was 3,5%. We never saw serious complications of a central venous catheter, the most common complication was an intravasal central obstruction, but we found no relation between the occurence-risk of complications, the duration of use and the infusion flow rate.

Zusammenfassung

Langzeit-Parenterale Ernährung sowie die häufige Applikation von periphere Venen irritierenden Medikamenten erfordern in der Intensivneonatologie oftmals einen dauerhauften zentral-venösen Zugang. Wir haben in einer prospektiven Studie über 9 Monate die Effizienz bzw. Komplikationshäufigkeit von peripher eingeschwemmten zentralen Silastikkathetern an 111 intensivpflichtigen Früh- und Neugeborenen untersucht. Die durchschnittliche Liegedauer betrug 13,7 Tage, die Katheter-induzierte Sepsisrate war 3,5%, schwerwiegende, die Vitalität der kleinen Patienten bedrohende Komplikationen haben wir nie beobachtet. In der Ursache der Katheterkomplikationen stand die zentrale intravasale Katheterobstruktion im Vordergrund; es zeigte sich jedoch, daß - zumindest bei den von uns untersuchten Patienten - kein Zusammenhang zwischen Flußgeschwindigkeit, Liegedauer und Komplikationsrisiko bestand.

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