Klin Padiatr 1998; 210(6): 409-412
DOI: 10.1055/s-2008-1043913
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Immunologische Aspekte bei idiopathischer Lungenhämosiderose und Zöliakie

Immunological Aspects of a Child with Idiopathic Pulmonary Haemosiderosis and Coeliac DiseaseRobert  Ploier1 , Josef  Emhofer1 , Ludwig  Dorninger1 , Gabriela  Kranzl1 , Josef  Feichtinger2 , Klaus M. Müller3 , Per  Brandtzaeg4
  • 1Kinderabteilung, Landeskrankenhaus Steyr
  • 2Institut f. Pathologie, Landeskrankenhaus Steyr
  • 3Institut f. Pathologie, Kliniken Bergmannsheil, Univ.-Klinik Bochum
  • 4Institut für Pathologie, Rikshospitalet, Univ. Oslo
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

A case report of a girl aged 3.5 years affected by the extremly rare combination of idiopathic pulmonary haemosiderosis (IPH) and coeliac disease (CD) is presented. It is the 13th such case that has been published over the last 25 years and only the 7th to be reported in a child. We believe that the concurrence of these two diseases is not coincidental, because a gluten-free diet had beneficial effects on the pulmonary symptoms not only in our case but also in other such patients. However, the pathogenetic relation between IPH and CD remains unclear. Although circulating immune complexes were detected in our patient's serum, there was no evidence of their putative damaging effect on the basement membrane of the alveolar capillaries. Furthermore, no IgA deposits could be demonstrated in alveolar basement membranes. Therefore the hypothesis that there is a reaction between IgA reticulin or endomysial antibodies and an alveolar basement membrane antigen with consecutive structural damage is unlikely.

Zusammenfassung

Berichtet wird über eine 3 6/12 Jahre alte Patientin mit der seltenen Kombination von Lungenhämosiderose und Zöliakie. Es handelt sich um den 13. Fall, der in den vergangenen 25 Jahren diagnostiziert wurde und um den 7. Fall im Kindesalter. Gegen ein zufälliges Zusammentreffen beider Krankheiten spricht der Umstand, daß die glutenfreie Diät in unserem Fall - wie auch bei anderen Patienten - zu einer Besserung der Lungenhämosiderose führte. Der kausale Zusammenhang beider Krankheitsbilder ist jedoch noch unklar. Weder konnten die im Serum unserer Patientin gefundenen zirkulierenden Immunkomplexe als schädigendes Agens im Bereich der Basalmembran der Lungenkapillaren nachgewiesen werden, noch fanden sich IgA-Niederschläge an den alveolären Basalmembranen. Damit ist auch die Hypothese unwahrscheinlich, daß IgA-Antiretikulinantikörper bzw. antiendomysiale Antikörper aus dem Patientenserum mit Antigendeterminanten der alveolären Basalmembran reagieren und dieselbe schädigen könnten.

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