Eur J Pediatr Surg 1989; 44(5): 318-320
DOI: 10.1055/s-2008-1043264
Vortrag

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Verbesserung der analen Kontinenzleistung durch Kontinenz-Intensiv-Training

Improvement of Anal Sphincter Function with Intense Continence TrainingA.  Herold , H. -P. Bruch , B.  Höcht , C.  Dörsing
  • Chirurgische Universitätsklinik Würzburg (Direktor: Prof. Dr. E. Kern)
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

Ten children of six to sixteen years with anal incontinence following anal atresia were treated with a conservative intensive continence training programme for a period of 6 to 18 months. The continence efficiency distinctly improved by an optic and acoustic biofeedback conditioning, transcutaneous electrostimulation of the pelvic muscles, by physical examinations and a sensibility training, as well as by contraction exercises. Not only the partial continence ability with low atresia but also the incontinence with high anal atresia could be improved to a level of continence, especially short-time continence. The essential success is based on an improvement of the strength and duration of the muscle contraction, of the sensible perception and of the nerval coordination of the pelvic muscles. After two weeks of therapy, 90 % of the possible maximum increase had already been achieved. Thus, an evaluation of the training success was possible.

This continence training programme proved an ideal supplement to surgical therapy. Even if other methods of therapy are exhausted, continence training is indicated for the improvement of anal sphincter function.

Zusammenfassung

10 Kinder zwischen 6 und 16 Jahren mit analer Inkontinenz nach Analatresie wurden für 6 bis 18 Monate mit einem konservativen Kontinenz-Intensiv-Training therapiert. Mit optischem und akustischem Biofeedback-Training, transkutaner Elektrostimulation der Beckenbodenmuskulatur, krankengymnastischen Übungen, Sensibilitätstraining, sowie eigenen, aktiven Kontraktionsübungen wurde eine deutliche Verbesserung der Kontinenzleistung erzielt. Nicht nur die Teilkontinenz bei tiefer Atresie, sondern auch die Inkontinenz bei hoher Analatresie konnte in den Kontinenzbereich verbessert werden. Der wesentliche Erfolg beruht auf einer Verbesserung der Kontraktionskraft, Kontraktionsdauer, Sensibilität und Koordination der Muskulatur des Beckenbodens. Bereits nach zweiwöchiger Therapiedauer wurden 90 % der maximal möglichen Steigerung erreicht und hierdurch eine Beurteilung des Trainingserfolges möglich.

Das dargestellte Kontinenztraining stellt eine ideale Ergänzung operativer Therapie dar und ist auch nach Ausschöpfung anderer Therapiemöglichkeiten zur Verbesserung der analen Inkontinenz indiziert.