Z Orthop Unfall 1995; 133(6): 543-550
DOI: 10.1055/s-2008-1039937
© 1995 F. Enke Verlag Stuttgart

Eine konservative und operative Frühbehandlung angeborener Femurdysplasien und -defekte zur Erzielung eines frühzeitigen normalen Wachstums

Proximal Femoral Focal Deficiency, Lysis, Coxa Vara and Retrotorsion, Arthrography, Early Consolidation in Plaster Cast, Early Valgus and Rotational OsteotomyD. Tönnis
  • Dortmund
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Von drei Kindern mit angeborenem Femurdefekt und Coxa vara im Alter von 9 Tagen, 4 und 5 Wochen wies eines bei der Arthrographie eine mangelnde Festigkeit zwischen der verbreiterten knorpeligen Spitze des Schenkelhalses und dem knorpeligen Hüftkopf auf. Zwei ließen eine Lockerungszone und etwas Verschieblichkeit erkennen. Die Ruhigstellung in einem Hocksitzgips über drei Monate führte bei allen zur Festigung und zu einer normalen Wachstumszone. Je früher dann auch die Coxa vara und die Retrotorsion beseitigt werden, um so eher kann der Schenkelhals die normale Wachstumsgeschwindigkeit aufnehmen. Bei einer solchen konservativen und operativen Frühbehandlung braucht eine spätere Verlängerungsosleotomie nur noch wenige Zentimeter auszugleichen.

Abstract

In three children with proximal femoral focal deficiency arthrography of the hip joint was performed at age 9 days, 4 and 5 weeks. Between the unossified part of the femoral neck and the cartilaginous femoral head there was a moderate flexibility in the first child and a lysis with some displacement of the femoral neck in the other two. After immobilisation in a squatting cast for 3 months consolidation was achieved and the growth plate developed normally. Coxa vara and retrotorsion was marked in all children. The earlier they were treated by valgus osteotomy and rotation to normal anteversion, the earlier normal growth started.

Therefore early diagnosis, conservative and operative treatment is indicated in these children. Femoral lengthening is necessary then for only a few centimeters. Resection of the unossified part of the femoral neck is not indicated.

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