Z Orthop Unfall 1992; 130(4): 290-293
DOI: 10.1055/s-2008-1039620
© 1992 F. Enke Verlag Stuttgart

Modulares Tumorendoprothesensystem für die untere Extremität KMFTR

(Kotz-Modular-Femur-Tibia-Rekonstruktionssystem)KMFTR Modular Prosthesis System for the Lower ExtremityKotz Modular Femur Tibia Reconstruction SystemP. Ritschl, R. Capanna1 , U. Helwig, M. Campanacci1 , R. Kotz
  • Orthopädische Universitätsklinik Wien (Vorstand: Prof. Dr. R. Kotz)
  • 1Istituto Orthopedico Rizolli (Vorstand: Prof. Dr. M. Campanacci)
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Im Institut Rizolli Bologna und an der Orthopädischen Universitätsklinik Wien wurden gemeinsam 206 Patienten mit einer Tumorendoprothese vom Typ KMFTR nachuntersucht. Der Mindestbeobachtungszeitraum betrug 2 Jahre (Ø 3,2, max. 8 Jahre). Die Defektüberbrückung betraf 42mal das proximale, 119 das distale und 6mal das gesamte Femur. Die proximale Tibia wurde 35mal, ein gesamtes Kniegelenk 4mal ersetzt. Die Auswertung nach Enneking ergab 71,6% ausgezeichnete und gute Ergebnisse und in 83,4% einen radiologischen Score von mehr als 20. Infekte traten bei 17 Patienten (8,2%), Prothesenbrüche in 6,8% und Lockerungen in 5,8% auf. 3 Patienten mit Infekten mußten amputiert werden, bei den anderen wurde in zwei Drittel der Fälle eine Infektsanierung erreicht. Prothesenbrüche und Prothesenlockerungen konnten in jedem Fall extremitätenerhaltend durch Wechseloperationen behandelt werden.

Abstract

206 patients with tumorendoprosteses of the KMFTR-type at the lower extremity were operated at the Institute Rizolli Bologna and at the University Clinic of Vienna. The minimum follow up was 2 years (mean 3.2, max. 8 years). In order to bridge the defect caused by tumor resection the proximal femur was replaced in 42 cases, the distal femur in 119 cases and in 6 patients a total femur prosthesis was used. The proximal tibia was replaced in 35 cases and in 4 cases a total knee prosthesis was implanted. Clinical evaluation according to Enneking revealed 71.6% excellent and good results. In 83.4% the radiological score was higher then 20. We saw deep infections in 8.2% (17 patients), breakage of the prosthesis in 6.8% and aseptic loosening in 5.8%. 3 patients had to be amputated due to infection. In the remaining cases of infection in 66% of the patients healing was observed. All cases of aseptic loosening or breakage could be revised successfully by an exchange of the prostheses and therefore salvage of the leg was achieved.

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