Geburtshilfe Frauenheilkd 1984; 44(6): 395-399
DOI: 10.1055/s-2008-1036685
Geburtshilfe

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Polyploidien bei der In-vitro-Fertilisation menschlicher Eizellen: Häufigkeit und mögliche Ursachen

Frequency and Possible Causes of Polyspermic Fertilization in an In-Vitro Fertilization ProgramS. Al-Hasani, H. v. d. Ven, K. Diedrich, U. Hamerich, F. Lehmann, D. Krebs
  • Univ.-Frauenklinik Bonn (Direktor: Prof. Dr. D. Krebs)
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Zusammenfassung

In einem In-vitro-Fertilisationsprogramm fanden sich bei insgesamt 585 untersuchten Eizellen (180 Patientinnen) 58 polyploide Befruchtungen (10%). Das Auftreten einer polyploiden Fertilisation scheint hierbei in erster Linie vom Reifegrad der Eizellen abhängig zu sein. Die Polyploidierate von morphologisch als unreif beurteilten Eizellen (32%) lag erheblich über der von reifen Eizellen (6%). Eine Präinkubation der Eizellen bis 8 Stunden führte zu keiner signifikanten Reduktion der Polyploidierate. Durch Präinkubation sank jedoch der Anteil unreifer Eizellen, in denen eine polysperme Befruchtung beobachtet werden konnte. Weiterhin konnte eine deutliche Abhängigkeit des Auftretens polyploider Befruchtungen von der Spermakonzentration im Fertilisationsmilieu nachgewiesen werden. Eine Reduktion der zur Zeit allgemein üblichen Spermatozoenzahl von 0,5 × 106 pro Eizelle sollte angestrebt werden.

Weder das Alter der Patientin noch die Art der ovariellen Stimulation (Clomiphen, Clomiphen/HMG, HMG) ließen einen Einfluß auf die Polyploidierate erkennen.

Abstract

In an IVF-program a total of 585 oocytes (180 patients) was examined for the presence of pronuclei 16 to 20 hours after the addition of spermatozoa. The fertilization rate was 71% and in 58 (10%) of the fertilized oocytes three or more pronuclei, indicating a failure of the block to polyspermy with polyspermic fertilization, could be observed. The frequency of polyspermy was related to the maturity of the oocyte, determined according to morphological criteria. Immature oocytes showed a higher percentage of polyspermic fertilization (32%) compared to mature oocytes (6%). Preincubation of oocytes (0-1.5, 2-4, 5-8 hours) prior to the addition of spermatozoa increased the fertilization rate (67%, 70%, 83%, respectively). The polyspermy rate seemed to increase (13%, 14%, 19%). The observed frequency, however, was not significantly different between thevarious preincubation intervals. The polyspermy rate was affected by the number of spermatozoa used for in-vitro fertilization. Insemination with 0.5-0.8, 1.0 or 1.5 × 106 spermatozoa/oocyte resulted in a polyspermy rate of 6%, 20%, 32%, respectively. The appearance of Polyspermic fertilization was not related to the age of the patient (20 to 45 years) nor to the method of ovarian stimulation (Clomiphene, hMG, Clomiphene/hMG). Because of the high incidence of polyspermy under in-vitro conditions it seems to be important to examine the oocytes in the pronuclear stage on a routine basis. Reduction of the number of spermatozoa used for in-vitro fertilization and the exact timing of insemination according to the maturity of the oocyte might reduce the occurrence of polyspermic fertilization.

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