Klin Padiatr 1985; 197(1): 25-29
DOI: 10.1055/s-2008-1033921
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Clinical and Laboratory Features of Yersinia, Campylobacter and Salmonella Infections in Children

Klinische Befunde bei Yersinia-, Campylobacter- und Salmonella-Infektionen bei KindernT.  Vesikari , Erika  Isolauri , M.  Mäki
  • Department of Clinical Sciences, University of Tampere, and Department of Paediatrics, Tampere University Central Hospital, Tampere, Finland
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Clinical and laboratory findings of 78 paediatric patients with infections due to enteroinvasive bacteria were analysed. The material included 33 cases of Yersinia enterocolitica, 21 of Campylobacter jejuni, 21 of Salmonella and 2 of Shigella infection, reflecting the current order of frequency of these enteropathogens in Finnish paediatric population. Diarrhoea was the presenting symptom in 73% of the cases with Yersinia, 90% with Campylobacter and 100% with Salmonella. Conversely, abdominal pain on admission occurred more frequently (p <0.01) in patients with Yersinia (68%) than with Campylobacter (38%) or Salmonella (24%). Diarrhoea caused by each of the three enteric bacteria was clinically indistinguishable, with gross blood and mucoid stools occurring in most of the cases. However, faecal leucocytes were more frequently present in diarrhoea due to Y. enterocolitica (87%) and C. jejuni (83%) than Salmonella (36%); p <0.025). Diarrhoea due to Y. enterocolitica was typically associated with signs of systemic response, including fever ≥39° C, WBC count over 11 × 109/l, and C-reactive protein ≥10 mg/l. These criteria may thus be helpful in differentiating Yersinia infections from other cases of exudative diarrhoe in children. The clinical picture of Y. enterocolitica infection probably reflects the more invasive nature of this enteropathogen as compared with C. jejuni or Salmonella.

Zusammenfassung

Die klinischen und Labor-Befunde von 78 pädiatrischen Patienten, die an von enteroinvasiven Bakterien verursachte Infektionen litten, wurden untersucht. Das Material enthielt 33 Fälle mit Yersinia enterocolitica, 21 Fälle mit Campylobacter jejuni, 21 Fälle mit Salmonella und 2 mit Shigella; das entspricht der üblichen Verteilung dieser Enterobakterien in finnischen pädiatrischen Populationen. Durchfall war das Aufnahmesymptom bei 73% der Fälle mit Salmonella. Andererseits fanden sich bei der Aufnahme Bauchschmerzen häufiger (p<0.01) bei Patienten mit Yersinie (68%) als bei denen mit Campylobacter (38%) oder mit Salmonella (24%). Die von den 3 Enterobakterienstämmen verursachten Stühle waren klinisch nicht unterschiedbar und in den meisten Fällen reichlich blut- und schleimhaltig. Es fanden sich jedoch häufiger fäkale Leukozyten in Stühlen, die von Y. enterocolitica (87%) und C. jejuni (83%) verursacht waren, als in denen von Salmonella (36%); p<0.025). Die von Y. enterocolitica verursachte Diarrhöe war häufiger von Symptomen einer Allgemeininfektion begleitet, wie Fieber über 39° C, Leukozytose über 11 × 109/l, und einem C-reaktiven Protein über 10 mg/l. Diese Kriterien können also nützlich sein, um Yersinia-Infektionen von anderen Fällen exsudativer Diarrhö bei Kindern zu unterscheiden. Im Vergleich zu C. jejuni oder Salmonella spiegelt das klinische Bild von Y. enterocolitica-Infektionen möglicherweise die mehr invasive Natur dieses Enteroerregers wider.