Rofo 1990; 153(7): 68-72
DOI: 10.1055/s-2008-1033334
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Late changes in veins after deep venous thrombosis: ultrasonographic findings

Späte Veränderungen der Venen nach Thrombose tiefer Venen: Ultraschall-BefundD. Gaitini, J. K. Kaftori, M. Pery, A. Markel1
  • Unit of Ultrasound, Department of Diagnostic Radiology and
  • 1Department of Internal Medicine D, Rambam Medical Center and Faculty of Medicine, Technion-Israel Institute of Technology, Haifa, Israel
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
20. März 2008 (online)

Summary

In a prospective trial, 43 patients (45 legs) were re-examined by high resolution and continuous-wave Doppler ultrasonography 3-32 months after an acute episode of deep venous thrombosis (DVT). The veins were abnormal in 31 legs (69 %). Abnormal veins were either narrowed with a highly echogenic lumen (thought to represent persistent occlusion) or with a relatively sonolucent lumen and thickened walls (thought to represent recanalized veins). Collateral veins were present. Some compression by probe could be achieved in partially occluded veins, but full collapsibility was absent. Continuous-wave Doppler studies were similar to those in acute DVT. In order to be able to diagnose new episodes of DVT in patients who have had DVT in the past, a baseline ultrasound study should be carried out approximately 6-12 months after an acute episode. In the absence of such a baseline study, contrast phlebography should be resorted to.

Zusammenfassung

Zwischen 3 und 32 Monaten nach einer akuten Episode von Thrombose der tiefen Venen wurden in einer prospektiven Studie 43 Patienten (45 Beine) mittels hochauflösenden sowie Dauerschall-Doppler Ultraschalls neuuntersucht. In 31 Beinen (69 %) waren die Venen abnormal. Abnormale Venen waren entweder verengt mit einem hoch echogenen Lumen (das vermutlich eine anhaltende Okklusion darstellte) oder hatten ein relativ nicht-echogenes Lumen und verdickte Wände (die vermutlich neukanalisierte Venen darstellten). Kollateralvenen lagen vor. Zwar war eine gewisse Kompression in teilweise verschlossenen Venen mit einer Sonde zu erreichen, doch lag eine volle Kollapsibilität nicht vor. Die Dauerschall-Doppler-Studien ähnelten denjenigen der akuten Thrombose der tiefen Venen. Um eine Diagnose erneuter Vorfälle von Thrombose der tiefen Venen zu ermöglichen, sollte eine basale Ultraschalluntersuchung ungefähr 6-12 Monate nach einer akuten Episode durchgeführt werden. Mangels einer solchen Basaluntersuchung sollte auf eine Kontrast-Phlebographie zurückgegriffen werden.

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