Abstract
Infections with malaria are increasing in Europe and Northern America and are also
spreading in tropical endemic areas. A falciparum variety of malaria known as cerebral
malaria is the most well-known neurological complication, caused by Plasmodium falciparum
and characterised by a fulminant course with disturbances of consciousness and facultative
seizures or focal neurological deficits. 50% of deaths caused by malaria are due to
cerebral involvement. Pathologically a disseminated vasculomyelinopathic disorder
is seen. Immunological changes, vascular-hypoxic disturbances and metabolic-toxic
factors contribute to these pathological findings. Facts on diagnostic, differential
diagnostic and therapeutic procedures are presented. Beside the severe and life-threatening
cerebral malaria some unspecific cerebral symptoms are seen, such as cerebellar ataxia
and chorea. Spinal disease and peripheral nerve involvement, polyradiculitis and especially
psychiatric disorders have also been described. Every neurological and psychiatric
disorder presented first in tropical areas or malaria-endemic regions requires malaria
diagnostic tests. In our geographical region, any previous history of a journey to
the tropics is an important pointer; in particular, neurological or psychiatric symptoms
can be important pointers to malaria.
Zusammenfassung
Die Zahl importierter Malariainfektionen steigt in unseren Breiten an, während weltweit
die Malaria auch in den Endemiegebieten im Zunehmen begriffen ist. Bekannteste neurologische
Komplikation der Malariainfektion ist die sog. zerebrale Malaria. Es handelt sich
um eine perniziöse Form der Infektion mit Plasmodium falciparum mit dem Leitsymptom
Bewußtseinsstörung bis zum Koma sowie fakultativ Anfallen und fokal-neurologischen
Ausfällen. Die zerebrale Malaria wird für bis zu 50% der Todesfälle bei Malaria verantwortlich
gemacht. Ursache ist eine disseminierte Vaskulinomyelinopathie, deren Auslösung in
einem Zusammenwirken von immunologischen Faktoren, vaskulär-hypoxischen Schädigungen
mit metabolisch-toxischen Veränderungen zu sehen ist. Die Diagnostik, Differentialdiagnostik
und Therapie wird dargelegt. Neben dieser intensivmedizinisch zu versorgenden akuten
zerebralen Malaria gibt es uncharakteristische zerebrale Verläufe, z. B. mit zerebellärer
Ataxie, Chorea etc. sowie spinale Erkrankungen, Polyradikulitiden, Erkrankungen der
peripheren Nerven und insbesondere psychiatrische Störungen. Diese zeigen sehr vielgestaltige
Symptome. Somit sollte jede in den Tropen bzw. Malariaendemiegebieten entstandene
neurologische oder psychiatrische Symptomatik Anlaß zu einer Malariadiagnostik geben.
Bei uns ist u. a. das Denken an die Malaria bei typischer Reiseanamnese und insbesondere
bei neurologischen und psychiatrischen Symptomen wichtig.