Laryngorhinootologie 1996; 75(1): 29-33
DOI: 10.1055/s-2007-997527
LARYNGOLOGIE

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

A-Mulsin Hochkonzentrat, ein neues Therapiekonzept bei Larynxleukoplakien

A-Mulsin Hochkonzentrat, a new concept in the treatment of leukoplakia of the larynx:W. J. Issing, R. Struck, A. Naumann, E. Kastenbauer
  • Klinik und Poliklinik für Hals-, Nasen-, Ohrenkranke der Ludwig-Maximilians-Universität München (Direktor: Prof. Dr. med. E. Kastenbauer)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Leukoplakien, weiße Schleimhautbezirke, sind prämaligne Veränderungen, die in ein Plattenepithelkarzinom übergehen können, wobei ihre Transformationsrate vom histologischen Differenzierungsgrad abhängig ist. In Langzeitbeobachtungen stellte man fest, dass 36% aller Leukoplakien in invasive Plattenepithelkarzinome übergehen. Die operative Entfernung wird als die Therapie der Wahl betrachtet. Obwohl sich Leukoplakien spontan zurückbilden können, ist ihre Rückbildungsrate unter Therapie mit Retinoiden deutlich höher. Methode: Unsere Anwendungsbeobachtung hatte zwei Phasen. In der ersten Phase, der Induktionsphase, erhielten alle Patienten hochdosiertes Retinyl Palmitat (A-Mulsin Hochkonzentrat™, Mucos Pharma, Geretsried, Deutschland) 300 000 IE täglich in der ersten Woche bis zu 1 500 000 IE täglich in der fünften Woche. Patienten deren Läsionen fortschritten, wurden konventionell behandelt. In der zweiten Phase erhielten die Patienten, deren Läsionen auf die Therapie ansprachen, eine Erhaltungsdosis von 50 000 IE täglich bis zu 600 000 IE täglich, je nach Nebenwirkungsprofil. Die durchschnittliche Behandlungsdauer betrug 104 Tage (15-272). Ergebnisse: Wir beobachteten eine komplette Remission in 20 von 31 Fällen (65%), eine partielle Remission in 8 Fällen (26%) und in 3 Fällen (9%) ein Rezidiv innerhalb der folgenden 15 Monate Nachbeobachtungszeitraum. Schlußfolgerungen: Uns erscheint eine Therapie mit A-Mulsin Hochkonzentrat™ bei Patienten mit hohem anästhesiologischem Risiko und Patienten mit Sprechberufen die rezidivfreudige Larynxleukoplakien haben, als alternatives Therapiekonzept.

Summary

Background: Leukoplakia, a white patch in the oral cavity or in the larynx that cannot be scraped off is a premalignant precursor of squamous cell carcinoma. It is tobacco-related and easily monitored. The rate of transformation of leukoplakia into invasive cancer is directly related to the degree of histologic abnormality. In the largest and longest study in the United States (mean follow-up, 7.2 years), the long-term transformation rate for dysplastic lesions was 36%. Surgical removal is considered the best therapy. However many patients operated on for oral leukoplakia later develop local relapses, new leukoplakias, or squamous cell carcinoma. Although leukoplakia lesions can show spontaneous regression, the response rate observed under treatment of retinoids is much greater. Methods: In our study, high-dose retinyl palmitate was used for the first time on leukoplakias of the larynx. The study was conducted in two phases. In the first phase, all patients underwent induction therapy with a high dose of Retinyl Palmitate (A-Mulsin Hochkonzentrat™, Mucos Pharma, Geretsried, Germany) 300 000 IU daily for the first week up to 1 500 000 IU daily in the fifth week. Patients whose lesions progressed during this period were withdrawn from the study. In the second phase, patients whose lesions responded to treatment or remained stable were then assigned to a maintenance therapy. The median duration of treatment was 104 days (range 15-272). Results: We observed a complete remission rate of 65% (20 out of 31 patients), a partial remission in 8 patients (26%) and a relaps in three patients (9%) during the next 15 months follow-up. Relapses were mainly seen in patients with a history of a carcinoma in situ or squamous cell carcinoma. Conclusions: One of the main reasons for using retinyl palmitate in patients with larynx leukoplakia was to avoid general anesthesia in elderly patients who were considered as high risk patients for undergoing surgery. These results indicate that retinyl palmitate has substantial activity in larynx premalignancy. Because of its minor toxicity, it is an excellent candidate for a preventive agent for larynx cancer.

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