Zeitschrift für Orthomolekulare Medizin 2007; 4(4): 18-21
DOI: 10.1055/s-2007-989239
Anti-Aging-Therapie

© Hippokrates Verlag in MVS Medizinverlage Stuttgart GmbH & Co. KG

Hormonersatztherapie und Herz-/Kreislauf-Erkrankungen - Nutzen oder Risiken?

Alfred O. Mueck
Further Information

Publication History

Publication Date:
02 January 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei Beginn einer Hormonersatztherapie vor dem 60. Lebensjahr überwiegt im Allgemeinen der Nutzen. Dies ist jedoch keine Indikation, weil bei Gestagenzusatz die günstigen Effekte wieder antagonisiert werden können. Zudem besteht ein Risiko für venöse Thrombosen, möglicherweise auch für Schlaganfälle. Es gibt Hinweise, dass diese Risiken durch eine differenzierte Präparatewahl und mittels transdermaler statt oraler Applikation reduziert werden können.

Literatur

  • 1 Canonico M, Oger E, Plu-Bureau G, Conard J, Meyer G, Levesque H, Trillot N, Barrellier M-T, Wahl D, Emmerich J, Scarabin P-Y. Hormone therapy and venous thromboembolism among postmenopausal women. Impact of the route of estrogen administration and progestogens: the ESTHER-Study.  Circulation. 2007;  115 840-845
  • 2 Deutsche Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe . Anwendungsempfehlungen zur Hormonersatztherapie im Klimakterium und in der Postmenopause.  Frauenarzt. 2007;  47 724-725
  • 3 Fournier A, Berrino F, Clavel-Chapelon F. Unequal risks for breast cancer associated with different hormone therapies: results from the E3 N cohort study.  Breast Cancer Res Treat. 2007; 
  • 4 Mikkola T S, Clarkson T B. Estrogen replacement therapy, atherosclerosis, and vascular function.  Cardiovasc Res. 2002;  53 605-619
  • 5 Opatmy L, Dell'Aniello S, Assouline S, Suissa S. Hormone therapy and the risk of breast cancer.  Menopause. 2006;  6 1015
  • 6 Roussouw J E. et al . Postmenopausal hormone therapy and risk of cardiovascular disease by age and years since menopause.  JAMA. 2007;  297 1465-1477
  • 7 Salpeter S R, Walsch J ME, Greyber E, Salpeter E E. Coronary heart disease events associated with hormone therapy in younger and older women. A meta analysis.  J Gen Intern Med. 2006;  21 401-410
  • 8 Straczek C, Oger E, de Jonage-Canonico M BY, Plu-Bureau G, Conard J, Meyer G, Alhenc-Gelas M, Levesque H, Trillot N, Barrellier M T, Wahl D, Emmerich J, Scarabin P Y. for the ESTHER Study Group . Prothrombotic mutations, hormone therapy, and venous thromboembolism among postmenopausal women. Impact of the route of estrogen administration.  Circulation. 2005;  112 3495-3500
  • 9 WHI Investigators . Effects of conjugated equine estrogens on breast cancer and mammography screening in postmenopausal women with hysterectomy.  JAMA. 2006;  295 1647-1657
  • 10 WHI Investigators . Conjugated equine estrogens and coronary heart disease.  Arch Intern Med. 2006;  166 357-365
  • 11 WHI Investigators . Lower incidence of diabetes seen among hormone therapy users in Women's Health Initiative.  Diabetologica. 2004;  47 1175-1187
  • 12 WHI Steering Committee . Effects of conjugated equine estrogen in postmenopausal women with hysterectomy.  JAMA. 2004;  291 1701-1712
  • 13 WHI Investigators . Estrogen plus progestin and the risk of coronary heart disease.  N Engl J Med. 2003;  349 523-534
  • 14 WHI Investigators . Risks and benefits of estrogen plus progestin in healthy postmenopausal women.  JAMA. 2002;  288 321-333
  • 15 WHI Investigators . Estrogen therapy and coronary-artery calcification.  NEJM. 2007;  356 2591-2602

Prof. Dr. med. Dr. rer. nat. Alfred O. Mueck

Schwerpunkt für Endokrinologie und Menopause, Univ.-Frauenklinik
Institut für Frauengesundheit BW

Calwer Straße 7

72076 Tübingen

Email: Endo.Meno@med.uni-tuebingen.de

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