Summary
Eighty-three patients underwent pulmonary metastatectomy as part of a combined modality
approach between 1.1. 1972 and 31. 12. 1988 and 80 were followed up until 1. 1. 1990
or until death, with an average follow-up of 110 months. The estimated 5-, 10-, and
15-year survival rate was 38%, 32%, and 22% respectively. Recurrent pulmonary metastases
were observed in 60% of the patienls during follow-up with an estimated 24 months
relapse-free survival rate of 50%. An additional 20% of the patients developed extrapulmonary
recurrent tumor manifestation without evidence of pulmonary disease. One of five patients
remained tumor free up to 207 months (an average of 87 months) after the initial pulmonary
metastatectomy. A multivariate analysis identified completeness of tumor removal,
the type of primary tumor, and a difference in histology between primary and metastatic
neoplasm as three independent prognostic factors with signifleant impact on overall
survival, the completeness of tumor removal being the most important one. Disease-free
long-term survival for patients with pulmonary metastases treated by surgery and chemotherapy
is related to completeness of tumor removal and the type of primary tumor.
Zusammenfassung
Die Resektion von Lungenmetastasen erfolgt an unserer Klinik seit 1972 im Rahmen eines
interdisziplinären Therapiekonzeptes. Zwischen 1. 1. 1972 und 31. 12. 1988 wurden
bei 83 Patienten Lungenmetastasen reseziert. Davon konnten 80 Patienten nachkontrolliert
werden, mit einer mittleren Nachkontrollzeit von 110 Monaten. Die 5-, 10- und 15-Jahres-Überlebensrate
betrug 38%, 32% und 22%. 60% der Patienten entwickelten ein Lungenmetastasen-Rezidiv
im Verlaufe der Beobachtungsperiode, mit einer rezidivfreien 2-Jahres-Überlebensrate
von 50%. Ein extrapulmonales Tumorrezidiv trat in 20% der Patienten auf. 1 von 5 Patienten
blieb bis zu 207 Monate (im Mittel 87 Monate) nach der ersten Lungenmetastasen-Resektion
tumorfrei. Eine Multivarianzanalyse unserer Daten ergab drei Faktoren mit signifikantem
Einfluß auf die Überlebensrate nach Resektion von Lungenmetastasen: 1. die Radikalität
des Eingriffes, 2. die Histologie des Primärtumors und 3. eine Differenz zwischen
der Histologie der Metastase und des Primärtumors. Ein tumorfreies Langzeit-Überleben
für Patienten mit Lungenmetastasen, welche kombiniert chirurgisch und chemotherapeutisch
behandelt werden, ist möglich, hängt aber entscheidend von der Radikalität des Eingriffes
und von der Histologie des Primärtumors ab.
Key words
Pulmonary metastases - Combined modality approach - Longterm results