Aktuelle Neurologie 1984; 11(5): 173-175
DOI: 10.1055/s-2007-1020848
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Langzeitbehandlung des M. Parkinson - Monotherapie oder Polypharmakotherapie?

Monotherapy vs. Polytherapy in Long-Term Treatment of Parkinson's DiseaseA. J. Lees
  • Consultant Neurologist, University College Hospital, London, and The National Hospitals, London
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 January 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wird diskutiert, welchen Stellenwert die zusätzliche Gabe von Anticholinergica, Amantadin, dopaminergen Agonisten und MAO-B-Hemmstoffen bei der Levodopatherapie hat. Die überragende Bedeutung der Levodopabehandlung des M. Parkinson wird herausgestellt, der Sinn einer Kombination mit Anticholinergica und Amantadin bezweifelt. Die Grenzen der Anwendung dopaminerger Agonisten, die durchaus wirksam sind, werden dargestellt, die in einigen Fällen sinnvolle Kombination mit L-Deprenyl betont. Es werden erste Ergebnisse einer Langzeitbeobachtung, die die Veränderung der Lebenserwartung durch die Parkinsonbehandlung zum Gegenstand hat, mitgeteilt.

Summary

The value of adding anticholinergics, Amantadine, dopamine agonists and MAO-B-inhibitors to levodopa therapy, is discussed. The outstanding role of levodopa therapy in Parkinsons's disease is stressed, the usefulness of a combination with anticholinergics and Amantadine being doubtful. The limits of the use of dopaminergic agonists, which certainly have an effect, are shown, and the combination with L-Deprenyl, which is useful in certain cases, is mentioned. First results of a long-term study dealing with the change in life expectancy by the treatment of Parkinson's disease are reported.

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