Aktuelle Neurologie 1994; 21(2): 39-46
DOI: 10.1055/s-2007-1017949
Übersicht

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Neue Entwicklungen in der Chemotherapie von Hirntumoren

New Developments in the Chemotherapy of Brain TumorsU. Schlegel1 , P. Krauseneck2
  • 1Neurologische Universitätsklinik Bonn
  • 2Neurologische Klinik Bamberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 January 2008 (online)

Summary

There is evidence that the administration of chemotherapy in particular primary brain tumours results in prolongation of survival time and improvement of quality of life. Recent studies have shown that besides the established treatment with nitrosoureas polychemotherapy with procarbazine, CCNU and vincristine is efficient in anaplastic oligodendroglioma, mixed anaplastic oligo-astrocytoma and anaplastic astrocytoma. Several randomised multicenter studies have demonstrated, that a minority of patients with glioblastoma benefits from a chemotherapy with e.g. BCNU or ACNU. Chemotherapy can be given on an outpatient basis and side effects are acceptable. Combined intrathecal and systemic chemotherapy (e.g. methotrexate prior to irradiation and cytosine-arabinoside or other drugs after irradiation) should be part of the standard therapy of the increasingly frequent primary CNS lymphoma.

Zusammenfassung

Bei bestimmten primären Hirntumoren trägt die Chemotherapie im Rahmen einer multimodalen Behandlung wesentlich zu Lebensverlängerung und verbesserter Lebensqualität bei. Die Ergebnisse neuer Therapiestudien zeigen, dass neben der Behandlung mit Nitrosoharnstoffen bei bestimmten Hirntumoren eine Polychemotherapie mit Procarbazin, CCNU und Vincristin wirkungsvoll ist. Dies trifft zu für anaplastische Oligodendrogliome, aber auch für anaplastische Mischgliome und anaplastische Astrozytome. Ein kleinerer Teil der Patienten mit Glioblastomen profitiert nachweislich von einer Chemotherapie mit BCNU oder ACNU. Diese Chemotherapie ist ambulant oder halbambulant durchführbar und relativ nebenwirkungsarm. Bei den an Häufigkeit zunehmenden primär zerebralen Lymphomen sollte die systemische und intrathekale Chemotherapie (z.B. Methotrexat vor Bestrahlung und Cytosinarabinosid oder alternative Substanzen nach Bestrahlung) fester Bestandteil der Behandlung sein.

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