Ultraschall Med 1991; 12(4): 164-168
DOI: 10.1055/s-2007-1005922
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sonographische Diagnostik des Kolonkarzinoms

Sonographic Diagnosis of Carcinoma of the ColonH. Worlicek
  • Internistisch-gastroenterologische Praxis, Regensburg
Further Information

Publication History

1991

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

In einer prospektiven Studie wurden 155 Patienten sonographisch untersucht, davon 72 mit einem koloskopisch-bioptisch nachgewiesenen Kolonkarzinom, 83 ohne intestinale Erkrankung. Bei den Patienten mit Kolonkarzinom konnte in 81,9% der Fälle die Darm-wandveränderung durch Ultraschall nachgewiesen werden. Bei den Patienten ohne Kolonerkrankung wurde der Dickdarm in 91,6%) der Fälle als unauffällig beurteilt. In 7,1% der Fälle konnte keine sonographische Aussage getroffen werden. In den Fällen, in denen das Karzinom sonographisch dargestellt werden konnte, war eine korrekte anatomische Zuordnung in 91,5 % der Fälle möglich. Das sonomorphologische Bild des Kolonkarzinoms variiert in Abhängigkeit vorn Ausbreitungsstadium. Im frühen Stadium zeigt sich eine umschriebene, nicht zirkuläre Verbreiterung der Darmwand, im späten Stadium ein raumfordernder Prozeß, bei dem ein schmales zentral oder exzentrisch gelegenes Reflexband auf den intestinalen Ursprung des Tumors hinweist. Das Reflexband entspricht dem stenosierten Lumen. Die Methode eignet sich als ergänzendes Verfahren im Rahmen der gastrointestinalen Diagnostik. Es ist jedoch nicht zum Ausschluß eines malignen Kolonprozesses geeignet.

Abstract

In a prospective study a total of 155 patients were investigated, 72 of whom had carcinoma of the colon confirmed by colonoscopy and biopsy, while 83 had no bowel discase. Among the patients with carcinoma of the colon, pathological changes of the bowcl wall were reliably detected by ultrasound in 81.9 % of the cases. Among the patients without bowel disease, 91.6% of the cases were interpreted as being unremarkable. In 7.1 % of all cases the finding was classified as uncertain. In the cases of carcinoma detected by ultrasound, the localization of the lesion was correctly determined in 91.5 %. The ultrasonographic appearance of the carcinoma of the colon depends on the stage of progression. In an early stage it reveals a circum-scribed non-circular thickening of the bowcl wall. The typical feature of a late stage is a hypoechoic tumour with a narrow ribbon of echoes. This ribbon of echoes is either located in the center of the tumour or more frequently eccentrical. It is a hint on the intestinal origin of the tumour and represents a Stenosis of the lumen. Ultrasono-graphy is useful as a supplcmentary method in the investi-gation of the large bowel. However a carcinoma of the colon cannot be exeluded on the basis of the ultrasonographic image.

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