Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1985; 20(1): 22-24
DOI: 10.1055/s-2007-1003078
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Toxische Methämoglobinämie nach postoperativer Einnahme von 4,4-Diaminodiphenylsulfon (D ADPS) - Zur Differentialdiagnose der Zyanose

Toxic Methaemoglobinaemia after Postoperative Ingestion of 4,4-DiaminodiphenylsulfoneU. Frucht, H.-J. Gramm, R. Dennhardt
  • Klinik für Anästhesiologie und operative Intensivmedizin Klinikum Steglitz FU Berlin (Leiter: Prof. Dr. K. Eyrich)
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 January 2008 (online)

Zusammenfassung

Klinikübliche Blutgasanalysegeräte messen pH, pCO2, pO2 direkt, während alle anderen ausgegebenen Werte anhand von Nomogrammen berechnet werden. Bei höheren Konzentrationen von biologisch wertlosen Hämoglobinformen führt die Berechnung der Hämoglobinsättigung ( % O2 Hb) zur klinisch relevanten falschen Einschätzung der Sauerstoffverfügbarkeit. Es wird ein Fall einer toxischen Methämoglobinämie beschrieben, die postoperativ nach Wiederaufnahme einer Dauermedikation mit 150 mg 4,4-Diaminodiphenylsulfon (DADPS) auftrat.

Mit den Symptomen Zyanose und Atemnotsyndrom korrelierten zunehmende Methämoglobinwerte bis maximal 17,7 % bei einem Gesamthämoglobin von 11,3 g/dl.

Die Differentialdiagnostik dieses postoperativ nicht untypischen Symptomenkomplexes mit Hilfe Herzminutenvolumenmessungen und arteriellen Blutgasanalysen ergab keine Klärung. Der cardiac index betrug 4,1 l/m2 bei einem pulmonalkapillären Verschlußdruck von 8 mmHg, der Sauerstoffpartialdruck lag zwischen 16 und 19 kPa.

Erst die differenzierte Bestimmung von Oxihämoglobin, CO-Hämoglobin und Methämoglobin mit einem Oximeter erbrachte den Nachweis einer schweren arteriellen Hypoxämie und ermöglichte die Therapie.

Summary

Blood gas analysis devices routinely used in clinical practice measure pH, pCO2 and pO2 directly, while all other values they specify are calculated on the basis of nomograms.

In the presence of higher concentrations of biologically useless forms of haemoglobin, calculation of the haemoglobin saturation ( % O2 Hb) leads to a clinically relevant false assessment of oxygen availability. A case is described in which toxic methemoglobinaemia occurred postoperatively after resumption of long-term medication with 150 mg 4,4-diaminodiphenylsulfone (DADPS).

Increasing methaemoglobin values up to maximal 17.7 % at a total haemoglobin of 11.3 g/dl correlated with the symptoms of cyanosis and respiratory distress. This symptom complex, which is not atypical postoperatively, could not be clarified by differential diagnosis with the aid of cardiac output measurements and arterial blood gas analyses. The cardiac index amounted to 4.1 l/m2 at a pulmonary capillary wedge pressure of 8 mmHg; the arterial partial oxygen pressure was between 16 and 19 kPa.

Only the differential determination of oxihaemoglobin, CO-haemoglobin and methaemoglobin with an oximeter yielded evidence of severe arterial hypoxaemia and made therapy possible.

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