Fortschr Neurol Psychiatr 1981; 49(12): 427-437
DOI: 10.1055/s-2007-1002346
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Stauungspapille - Diagnose, Differentialdiagnose und neue pathogenetische Erkenntnisse

Papilledema - Diagnosis, Differential Diagnosis, and New Pathogenetic AspectsF.  Grehn , G.  Kommerell
  • Universitäts-Augenklinik Freiburg
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Publication Date:
08 January 2008 (online)

Abstract

The ophthalmoscopic appearance of a swollen disc imposes the problem to separate local disease of the optic nerve from papilledema with increased intracranial pressure. Visual acuity measurements and visual field examinations are helpful in distinguishing vascular and inflammatory disturbances from papilledema. Pseudopapilledema with or without drusen of the optic disc can be differentiated from papilledema by the use of special ophthalmoscopic techniques which include investigation of the peripapillary nerve fiber layer with red-free light, and search for deep drusen with a spotlight.

Recently, new experimental work has shed light on the pathogenesis of papilledema. The intracranial pressure is transmitted through the optic nerve sheath to the distal portion of the optic nerve. Thereby, axoplasmic transport is impaired at the lamina cribrosa leading to swelling of the axons. This causes nerve fiber degeneration either by vascular insufficiency or by direct mechanical alteration of the nerve fibers. In long-lasting papilledema, particularly in pseudotumor cerebri, these mechanisms lead to visual field loss with relatively long preservation of the visual acuity. In order to prevent severe and irreversible visual loss, an operative decompression of the retrobulbar optic nerve sheath should be considered, if the cause of the increased intracranial pressure cannot be eliminated.

Zusammenfassung

Die Stauungspapille hat im voll entwickelten Stadium zwar ein charakteristisches Aussehen, kann aber ophthalmoskopisch nicht immer von anderen Erkrankungen des Sehnerven abgegrenzt werden. Bei Kenntnis von Visus und Gesichtsfeld hingegen sind entzündliche und vaskuläre Sehnervenerkrankungen in der Regel einfach zu unterscheiden. Eine Drusenpapille ist schwierig zu erkennen, wenn die Drusen tief liegen und nur im regredienten Licht sichtbar werden.

Die Vorstellungen zur Pathogenese der Stauungspapille wurden in den letzten Jahren durch tierexperimentelle Untersuchungen präzisiert. Durch die Fortleitung des intrakraniellen Druckes in die Sehnervenscheide entsteht ein Axoplasmastau mit Schwellung der Nervenfasern vor der Lamina cribrosa. Dies führt entweder über eine Durchblutungsstörung oder durch direkte mechanische Einflüsse zur Nervenfaserdegeneration. Deshalb sind Gesichtsfeld und Sehschärfe bei chronischer Stauungspapille, z.B. im Falle eines Pseudotumors cerebri, gefährdet. In diesen Fällen sollte eine operative Eröffnung der retrobulbären Optikusscheide erwogen werden.

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