Aktuelle Urol 2005; 36(5): 430-432
DOI: 10.1055/s-2004-830254
Fallbericht
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Antiangiogenetische Therapie eines Nieren-Angiomyolipoms bei einer schwerstbehinderten Patientin mit Multipler Sklerose

Anti-angiogenic Therapy of a Renal Angiomyolipoma in a Seriously Disabled Patient Suffering from Multiple SclerosisM.  Schroeder1 , C.  Aul1
  • 1Klinik für Hämatologie, Onkologie u. klinische Immunologie, Medizinische Klinik II, St. Johannes Hospital, Duisburg, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 September 2005 (online)

Zusammenfassung

Einleitung: Das Angiomyolipom gehört, wenngleich selten, zusammen mit dem Onkozytom zu den häufigsten gutartigen Neoplasmen der Niere. Obwohl es als nicht invasiv gilt und keine Metastasen-Absiedlungen aufzeigt, erfordern die häufig beobachteten klinischen Folgesymptome, einschließlich der ausgeprägten Tendenz zur Bildung von Hämorrhagien, oft eine chirurgische Intervention, insbesondere im Falle großer oder sich vergrößernder Tumoren. Kasuistik: Wir berichten über eine Patientin mit diagnostisch gesichertem Angiomyolipom, die aufgrund einer langjährigen Multiplen Sklerose in ihrem Gesamt- und Ernährungszustand schwerstbehindert ist und deren gegenüberliegende Niere nach Auftreten eines primären Angiomyolipoms bereits entfernt wurde. Die medikamentöse Behandlung der Patientin erfolgte mit 500 mg Gefitinib (Iressa®) oral täglich über 4 Wochen. Durch die Therapie konnte das Tumorwachstum eingegrenzt und die drohende Nephrektomie vermieden werden. Schlussfolgerung: Der erfolgreiche Einsatz eines EGFR-Inhibitors, dessen Aktivität bei Nierenzelltumoren durch ein Zusammenspiel antiproliferativer und antiangiogener Effekte beschrieben wird, ist von klinischem Interesse und rechtfertigt eine weiter gehende Betrachtung dieses Behandlungsansatzes.

Abstract

Introduction: Angiomyolipoma, although rare, belong together with oncocytomas to the most common benign renal neoplasms. Although angiomyolipoma is usually a non-invasive tumor that does not metastasize, chirurgical intervention, especially in case of large or enlarging tumors, is recommended due to their capacity to cause haemorrhage and other significant clinical complications. Case Report: We report the case of a renal angiomyolipoma in a female patient seriously disabled by multiple sclerosis with reduced physical and nutritional condition. The woman already underwent a nephrectomy 20 years ago due to an angiomyolipoma of the opposite kidney. The patient received oral gefitinib at a dose of 500 mg/day for 28 days. By a four-weekly course of EGFR-inhibitor gefitinib (Iressa™), we achieved a control of the angiomyolipoma and were able to prevent nephrectomy. Conclusions: The use of EGFR inhibitors, whose anti-proliferative activity in renal cell tumors derives not only from direct inhibition of cell proliferation, but also from the inhibition of angiogenesis, requires further investigation.

Literatur

  • 1 Oesterling J E, Fishman E K, Goldman S M, Marshall F F. The management of renal angiomyolipoma.  J Urol. 1986;  135 1121-1124
  • 2 Nelson C P, Sanda M P. Contemporary diagnosis and management of renal angiomyolipoma.  J Urol. 2002;  168 1315-1325
  • 3 Amato R J. Renal cell carcinoma: Review of novel single-agent therapeutics and combination regimens.  Ann Oncol. 2005;  16 7-15
  • 4 Ciardello F, Caputo R, Bianca R, Damiano V, Fontanini G, Cuccato S, De Placido S, Bianco A R, Tortora P. Inhibition of growth factor production and angiogenesis in human cancer cells by ZD1839 (Iressa), a selective epidermal growth factor receptor tyrosine kinase inhibitor.  Clin Cancer Res. 2001;  7 1459-1465
  • 5 Dawson N A, Guo C, Zak R, Dorsey B, Smoot J, Wong J, Hussain A. A phase II trial of ZD1839 in stage IV and recurrent renal cell carcinoma.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2003;  22 404 (Abstract 1623)
  • 6 Jermann M, Joerger M, Pless M, Salzberg M, Gillessen S, Morant R, Egli F, Rhyner K, Bauer J A, Stahel R A. An open-label phase II trial to evaluate the efficacy and safety of gefitinib in patients with locally advanced, relapsed or metastatic renal cell cancer.  Proc Am Soc Clin Oncol. 2003;  22 418 (Abstract 1681)
  • 7 Drucker B, Bacik J, Ginsberg M, Marion S, Russo P, Mazumdar M, Motzer R. Phase II trial of ZD1839 (Iressa) in patients with advanced renal cell carcinoma.  Invest New Drugs. 2003;  3 341-345
  • 8 Asakuma J, Asano T, Asano T, Hayakawa M. Modulation of tumor growth and tumor induced angiogenesis after epidermal growth factor receptor inhibition by ZD1839 in renal cell carcinoma.  J Urol. 2004;  171 897-902

Dr. med. Michael Schroeder

Klinik für Hämatologie, Onkologie u. klinische Immunologie, Medizinische Klinik II, St. Johannes Hospital

Duisburg, Germany

Phone: ++49 (0) 203 546 2481 ·

Fax: ++49 (0) 203 546 2910

Email: v.lohrbacher@katholisches-klinikum.de

    >