Cent Eur Neurosurg 2003; 64(3): 109-115
DOI: 10.1055/s-2003-41881
Original Article

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ein Graduierungssystem für den chronischen Hydrozephalus

A Grading System for Chronic HydrocephalusM. Kiefer1 , R. Eymann1 , Y. Komenda1 , W. I. Steudel1
  • 1Neurochirurgische Universitätsklinik, Homburg/Saar
Further Information

Publication History

Publication Date:
16 September 2003 (online)

Zusammenfassung

Eine allgemein akzeptierte Graduierung des chronischen Hydrozephalus konnte bisher nicht etabliert werden. Wir entwickelten eine eigene, die folgenden Symptome berücksichtigende Graduierung: Gangstörung, mentales Defizit, Inkontinenz, Kopfschmerz und Schwindel. In jeder Kategorie sind klar abgegrenzte klinische Erscheinungsbilder angegeben. Aus jeder Kategorie wird die das klinische Bild am besten beschreibende Symptomatik gewählt. Je nach der Schwere, der von den Symptomen ausgehenden Behinderung wird eine Punktzahl zugeordnet. Um die Gewichtung möglichst an akzeptierte Bewertungen zur Schwere einer Behinderung anzupassen, orientierten wir uns an MdE-Werten, die für eine entsprechende Symptomatik vorgesehen sind. Im Gegensatz zu den etablierten Graduierungen nach Stein und Langfitt und der Black-Rating-Scale erlaubt unsere Graduierung eine wesentlich differenziertere Erfassung des Krankheitsbildes. Unsere bisherigen Untersuchungen zeigten, dass die Graduierung auch reliabel zu sein scheint. Da sie die Einbeziehung messbarer Daten (Psychometrie, Ganganalysen etc.) erlaubt, scheint uns die Graduierung sowohl für den klinischen Alltag (ohne zusä tzlichen Aufwand) wie auch für Studienzwecke geeignet.

Abstract

A generally accepted grading system for patients suffering from chronic hydrocephalus has not been established yet. Therefore we designed a new grading system, which focuses on five symptom categories: gait disturbances, mental disorder, incontinence, headache, dizziness. For each category clearly circumscribed degrees of handicaps are defined. For each degree a value between 0-6 points is assigned in concordance to the severity of handicap. To get a generally accepted validation of the obstruction, the assigned values were oriented on the values provided in Germany to evaluate the degree of obstruction for insurances.
In contrast to the established gradings of Stein and Langfitt and the Black Rating Scale our grading allows a more exact acquisition of the clinical presentation of a patient. Our experiences with the grading seemingly indicate also, that it is reliable. Because the grading allows an incorporation of measurable data such as psychometric analysis or gait analysis, our grading is useful as well for everydays' practice as for scientific purpose.

Literatur

  • 1 Black P M. Ideopathic normal-pressure hydrocephalus. Results of shunting in 62 patients.  J Neurosurg. 1980;  52 371-377
  • 2 Boon A J, Trans J T, Delwel E J, Egeler-Peerdeman S M, Hanlo P W, Wurzer H A, Avezaat C J, de Jong D A, Gooskens R H, Hermans J. Dutch normal pressure hydrocephalus study: prediction of outcome after shunting by resistance to outflow of cerebrospinal fluid.  J Neurosurg. 1997;  87 687-693
  • 3 Golomb J, Wisoff J, Miller D C, Boksay I, Kluger A, Weiner H, Salton J, Graves W. Alzheimer's disease comorbidity in normal pressure hydrocephalus: prevalence and shunt response.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2000;  68 778-781
  • 4 Graff-Radford N R, Godersky J C, Jones M P. Variables predicting surgical outcome in symptomatic hydrocephalus in elderly.  Neurology. 1989;  39 1601-1604
  • 5 Gustafson L, Hagberg B. Recovery in hydrocephalic dementia after shunt operation.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1978;  41 940-947
  • 6 Hachinski V C, Iliff L D, Zilhka E, Du Boulay G H, McAllister V L, Marshall J, Russell R W, Symon L. Cerebral blood flow in dementia.  Arch Neurol. 1975;  32 632-637
  • 7 Iddon J L, Pickard J D, Cross J J, Griffiths P D, Czosnyka M, Sahakian B J. Specific patterns of cognitive impairment in patients with idiopathic normal pressure hydrocephalus and Alzheimer 's disease: a pilot study.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1999;  67 723-732
  • 8 Kiefer M, Eymann R, Mascarós V, Walter M, Steudel W I. Der Stellenwert hydrostatischer Ventile in der Therapie des chronischen Hydrocephalus.  Nervenarzt. 2000;  71 975-986
  • 9 Kiefer M, Eymann R, Meier U. Five years experience with gravitational shunts in chronic hydrocephalus of adults.  Acta Neurochir. 2002;  144 755-767
  • 10 Kiefer M, Steudel W I. Moderne Diagnostik und Therapie des Hydrocephalus beim älteren Menschen.  Saarl Ärzteblatt. 1994;  10 498-505
  • 11 Klinge P, Rückert N, Schuhmann M, Dörner L, Brinker T, Samii M. Neuropsychological testing to improve surgical managment of patients with chronic hydrocephalus after shunt treatment.  Acta Neurochir. 2002;  81 (Suppl) 51-53
  • 12 Krauss J K, Droste D W, Vach W, Regel J P, Orszagh M, Borremans J J, Tietz A, Seeger W. Cerebrospinal fluid shunting in ideopathic normal-pressure hydrocephalus of the elderly.  Neurosurgery. 1996;  39 292-300
  • 13 Larsson A, Wikkelsö C, Bilting M, Stephensen H. Clinical parameters in 74 consecutive patients shunt operated for normal pressure hydrocephalus.  Acta Neurol Scand. 1991;  84 475-482
  • 14 Mahoney F I, Barthel D W. Functional evaluation: The Barthel-Index.  Md State Med J. 1965;  14 61-65
  • 15 Malm J, Kristensen B, Karlsson T, Fagerlund M, Elfverson J, Ekstedt J. The predictive value of cerebrospinal fluid dynamic tests in patients with ideopathic adult hydrocephalus syndrome.  Arch Neurol. 1995;  52 783-789
  • 16 Meier U. Zur klinischen Graduierung des Normaldruckhydrocephalus.  Aktuelle Neurologie. 1999;  26 127-132
  • 17 Oi S, Shibata M, Honda Y, Togo K, Shinoda M, Tsugane R, Sato O. Pathophysiology of long-standing overt ventriculomegaly in adults.  J Neurosurg. 2000;  92 933-938
  • 18 Raftopolous C, Deleval J, Chaskis C, Leonard A, Cantraine F, Desmyttere S, Brotchi J. Cognitive recovery in ideopathic normal pressure hydrocephalus: a prospective study.  Neurosurgery. 1994;  35 397-405
  • 19 Stein S, Langfitt T. Normal-pressure hydrocephalus. Predicting the results of cerebrospinal fluid shunting.  J Neurosurg. 1974;  41 463-470
  • 20 Tanaka A, Kimura M, Nakayama Y, Yoshinaga S, Tomonaga M. Cerebral blood flow and autoregulation in normal pressure hydrocephalus.  Neurosurgery. 1997;  40 1161-1165
  • 21 Thomsen A M, Borgesen S E, Bruhn P, Gjerris F. Prognosis of dementia in normal-pressure hydrocephalus after shunt operation.  Ann Neurol. 1986;  20 304-310
  • 22 van Swieten J C, Koudstaal P J, Visser M C, Schouten H J, van Gijn J. Interobserver agreement for the assessment of handicap in stroke patients.  Stroke. 1988;  19 604-607
  • 23 Wikkelsö C, Andersson H, Blomstrand C, Lindqvist G. The clinical effect of lumbar puncture in normal pressure hydrocephalus.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 1982;  45 64-69
  • 24 Wikkelsö C, Andersson H, Blomstrand C, Lindqvist G, Svendsen P. Normal pressure hydrocephalus. Predictive value of the cerebrospinal fluid tap-test.  Acta Neurol Scand. 1986;  73 566-573

Dr. Michael Kiefer

Neurochirurgische Universitätsklinik

66421 Homburg/Saar · Germany

Phone: +49/68 41/1 62 44 69

Fax: +49/68 41/1 62 44 80

Email: ncmkie@med-rz.uni-saarland.de

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