Laryngorhinootologie 2003; 82(5): 318-321
DOI: 10.1055/s-2003-39722
Otologie
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Das Wachstum von Schwannomen des Nervus vestibularis korreliert mit der Zellproliferation

Growth of Sporadic Vestibular Schwannomas Correlates with Ki-67 Proliferation IndexH.  Steinhart 1 , F.  Triebswetter 1 , S.  Wolf 2 , H.  Gress 3 , J.  Bohlender 1 , H.  Iro 1
  • 1 Univ. HNO-Klinik Erlangen-Nürnberg (Direktor: Prof. H. Iro)
  • 2 HNO-Abteilung der EuroMed-Clinic Fürth (Leiter: Prof. Dr. S. Wolf)
  • 3 Institut für Diagnostische Radiologie der Universität Erlangen-Nürnberg (Direktor: Prof. Dr. W. A. Bautz)
Further Information

Publication History

Eingegangen: 17. Juli 2002

Angenommen: 14. November 2002

Publication Date:
11 June 2003 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Ziel der vorliegenden Studie war es, das klinische Wachstumsverhalten von Oktavusschwannomen bei 50 Patienten mit der Proliferation zu korrelieren.

Patienten: 50 Patienten, die sich mit der Verdachtsdiagnose eines einseitigen sporadischen Oktavusschwannoms erstmalig bei uns vorstellten, wurden in die Studie eingeschlossen. Bei allen Patienten erfolgte die Durchführung einer Kernspintomographie der Kleinhirnbrückenwinkelregion. 3 bis 26 Monate nach der Erstdiagnose (Median: 9) führten wir eine zweite Kernspintomographie der Kleinhirnbrückenwinkelregion durch. Anschließend erfolgte bei 45 Patienten die operative Therapie durch einen transtemporalen Zugang zum Kleinhirnbrückenwinkel. An den histologischen Tumorpräparaten wurde die Proliferation immunhistologisch (Ki-67) bestimmt. Die Erfassung des Tumorvolumens erfolgte anhand einer Formel, die von der Berechnung des Kugelvolumens abgeleitet wurde.

Ergebnisse: Bei 10 Patienten konnte im Beobachtungszeitraum kein Tumorwachstum nachgewiesen werden. Bei 40 Patienten mit Tumorwachstum ergaben sich mittlere Tumorverdoppelungszeiten von 22 Monaten (SD 16). Die Analyse des Ki-67-Proliferationsindex ergab in der Gruppe der Patienten mit nachweisbarem Tumorwachstum einen mittleren Wert von 1,99 %. Bei 33 Patienten war es möglich, den Proliferationsindex mit der Tumorverdoppelungszeit zu vergleichen. Hieraus ergab sich ein Korrelationskoeffizient von - 0,425 (s: 0,014).

Schlussfolgerungen: Die Bestimmung der Proliferation bietet damit intraoperativ in Einzelfällen eine zusätzliche Entscheidungshilfe im Rahmen der Therapie von Oktavusschwannomen.

Abstract

Background: Sporadic vestibular schwannoma show a wide variability of their growth rate. Some tumors might remain quiescent for a long time without symptoms and other tumors might suddenly enlarge. Sometimes during surgical removal of tumors, it is useful to have a parameter for the prediction of the further growth potential of the schwannoma, especially if tumor resection results in functional impairment of the facial nerve. An often used histological parameter for growth rate of tumor cells is the proliferation index.

Methods and Patients: In our study we observed a series of 50 patients with neurinoma of the vestibular nerve by „wait and scan”. After the first magnetic resonance imaging (MRI) all patients were controlled by a second MRI. The time between the MRIs ranged between 3 and 26 months (median 9). In 45 of 50 patients a surgical removal of the tumor by transtemporal approach followed.

Results: The proliferation index (Ki-67) was identified in the histological tumor specimens. The next step was the correlation of proliferation index and „tumor doubling time” (TDT). The volume of the tumors was provided by measuring three diameters of the tumors in MRI and calculating the volume with a formula. The volume of the tumors were used to calculate tumor growth and TDT. 10 patients showed no tumor growth during follow up. The average TDT in 40 cases was 22 months (SD 16). In 33 cases we were able to determine a proliferation index, which showed an average score of 1.99 %. Statistical analysis showed a correlation between proliferation index and TDT with a coefficient of - 0.42 (s: 0.014). In two cases with relevant clinical tumor growth (TDT: 12 months), the MIB-1 index was nearly 0 % in different areas of the tumor specimen. May be in these cases, the cell proliferation declined just before operation. On the other hand we found one patient with a high proliferation index of 3.3 % and a rather long TDT of 19 months.

Conclusions: The determination of proliferation can serve as a further decision guidance during surgery of vestibular schwannoma.

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PD Dr. Helmut Steinhart

Geschäftsführender OA der Universitäts-HNO-Klinik Erlangen

Waldstraße 1 · 91054 Erlangen

Email: helmut.steinhart@hno.imed.uni-erlangen.de

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