Aktuelle Ernährungsmedizin 2002; 27(2): 101-107
DOI: 10.1055/s-2002-24633
Originalbeitrag
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ernährungstherapie bei Diabetes mellitus

Nutritional Therapy in Diabetes mellitusMonika  Toeller1
  • 1Deutsches Diabetes-Forschungsinstitut an der Heinrich-Heine-Universität, Deutsche Diabetes-Klinik, Düsseldorf
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 April 2002 (online)

Zusammenfassung

In diesem Beitrag ist die Ernährungstherapie bei Typ-1- und Typ-2-Diabetes unter Berücksichtigung der aktuellen Datenlage und der Empfehlungen der Fachgesellschaften dargestellt. Die Nährstoffrelationen sehen eine Spannbreite für die Kohlenhydrataufnahme zwischen 45 und 60 % der Gesamtenergie vor, wobei Lebensmittel mit reichlichem Ballaststoffanteil und niedrigem glykämischen Index bevorzugt werden sollen. Gesamtfett soll auf 25 - 35 % der Energie begrenzt werden; die Fettzufuhr soll einfach ungesättigte Fettsäuren (10 - 20 % der Energie) und n-3-Fettsäuren aus fettem Fisch und auch aus pflanzlichen Quellen umfassen. Die Proteinaufnahme soll 20 % der Gesamtenergie nicht überschreiten. Beim metabolischen Syndrom sind je nach den Befunden und Therapiezielen des einzelnen Patienten Prioritäten in den ernährungstherapeutischen Maßnahmen, die die Insulinresistenz, Fettstoffwechselstörungen, Hochdruck und Adipositas beeinflussen können, zu setzen. Besondere Aufmerksamkeit verlangt die Ernährungsberatung von Diabetikerinnen in der Schwangerschaft bzw. bei Gestationsdiabetes. Für die Feinanpassung der Insulindosis ist sowohl die Menge der Kohlenhydrate als auch die glykämische Wirkung der Lebensmittel zu berücksichtigen, wenn normnahe Blutzuckerwerte erzielt werden sollen.

Abstract

This contribution summarizes the nutritional therapy in type 1 and type 2 diabetes mellitus considering current literature and recommendations of expert groups. The proportion of macronutrients allows a range of 45 - 60 % of total energy for carbohydrate intake. Foods rich in fibre and with a low glycaemic index are particularly recommended. Total fat intake should be restricted to 25 - 35 % of energy including mono unsaturated fatty acids (10 - 20 %) as well as n-3 fatty acids from oily fish and plant sources. Protein intake should be below 20 % of total energy. Priorities have to be established according to the individual needs in the medical nutrition therapy of the metabolic syndrome to cope with insulin resistance, dyslipoproteinaemia, hypertension and obesity. Special attention must be given to the nutritional counselling of women in pregnancy or with gestational diabetes. Both, the amount of carbohydrate and the glycaemic effect of different foods have to be considered when adjusting the insulin dosis in order to achieve near-normoglycaemia.

Literatur

  • 1 Mann J, Lean M, Toeller M, Slama G, Uusitupa M, Vessby B. on behalf of the Diabetes and Nutrition Study Group (DNSG) of the European Association for the Study of Diabetes (EASD) . Recommendations for the nutritional management of patients with diabetes mellitus.  Eur J Clin Nutr. 2000;  54 353-355
  • 2 Toeller M, Chantelau E, Großklaus R, Julius U, Küstner E, Laube H, Liebermeister H, Lörcher M, Reinauer H, Schifferdecker E. für die Deutsche Diabetes-Gesellschaft . Ernährungsempfehlungen für Diabetiker 2000.  Ernährungs-Umschau. 2000;  47 182-186
  • 3 American Diabetes Association . Evidence-based nutrition principles and recommendations for the treatment and prevention of diabetes related complications. Position statement.  Diabetes Care. 2002;  25 202-212
  • 4 Laitinen J H, Ahola I E, Sarkkinen E S, Winberg E L, Harmaakorpi-Ivonen P A, Uusitupa M I. Impact of intensified dietary therapy on energy and nutrient intakes and fatty acid composition of serum lipids with recently diagnosed non-insulin dependent diabetes mellitus.  Am J Diet Assoc. 1993;  93 276-283
  • 5 Tiepolt S, Heitkamp G, Toeller M. Implementation of the nutritional recommendations in the 2000's (abstract).  Diab Nutr Metab. 2001;  14 161
  • 6 Toeller M, Gries F A. Diabetes mellitus. In: Biesalski HK, Fürst P, Kasper H, Kluthe R, Pölert W, Puchstein C, Stähelin HB (Hrsg) Ernährungsmedizin Stuttgart; Thieme 1999: 414-428
  • 7 Tuomilehto J, Lindstrom J, Eriksson J G, Vall T T, Hamalainen H, Ilanne-Parikka P, Keinanen-Kinkaanniemi S, Laakso M, Louheranta A, Rasta M, Salminen V, Uusitupa M, Aunola S, Cepaitis Z, Moltchanow V, Hakumaki M, Manneli M, Martikkala V, Sundvall J. Prevention of type 2 diabetes mellitus by changes in lifestyle among subjects with impaired glucose tolerance.  N Engl J Med. 2001;  344 1343-1350
  • 8 Toeller M. Diabetes mellitus. In: Schauder P, Ollenschläger G (Hrsg) Ernährungsmedizin: Therapie und Prävention. München, Jena; Urban und Fischer 1999: 414-424
  • 9 Tonbro S, Astrup A. Randomised comparison of diet for maintaining obese subjects' weight after major weight loss ad lib, low fat, high carbohydrate diet vs fixed energy intake.  BMJ. 1997;  314 29-34
  • 10 Toeller M, Buyken A E, Heitkamp G, Berg G, Scherbaum W A. and the EURODIAB IDDM Complications Study Group . Prevalence of chronic complications, metabolic control and nutritional intake in type 1 diabetes: Comparison between different European regions.  Horm Metab Res. 1999;  31 680-685
  • 11 Toeller M, Klischan A, Heitkamp G, Schumacher W, Milne R, Buyken A, Karamanos B, Gries F A. and the EURODIAB IDDM Complications Study Group . Nutritional intake of 2868 IDDM patients from 30 centres in Europe.  Diabetologia. 1996;  39 929-939
  • 12 Buyken A E, Toeller M, Heitkamp G, Irsigler K, Holler C, Santeusanio F, Stehle P, Fuller J H. and the EURODIAB IDDM Complications Study Group . Carbohydrate sources and glycaemic control in type 1 diabetes mellitus.  Diabetic Medicine. 2000;  17 351-359
  • 13 Giacco R, Parillo M, Rivellese A A, Lasorella G, Giacco A, D'Episcopo L, Riccardi G. Long-term dietary treatment with increased amounts of fiber-rich low glycemic index natural foods improves blood glucose control and reduces the number of hypoglycaemic events in type 1 diabetic patients.  Diabetes Care. 2000;  23 1461-1466
  • 14 American Diabetes Association . Type 2 diabetes in children and adolescents. Consensus statement.  Diabetes Care. 2000;  23 381-389
  • 15 Ha T KK, Lean M EJ. on behalf of the Diabetes and Nutrition Study Group (DNSG) of the European Association for the Study of Diabetes (EASD) . Technical review: recommendations for the nutritional management of patients with diabetes mellitus.  Eur J Clin Nutr. 1998;  52 467-481
  • 16 Brown L, Rosner B, Willett W W, Sacks F M. Cholesterol lowering effects of dietary fiber: a meta-analysis.  Am J Clin Nutr. 1999;  69 30-42
  • 17 Buyken A E, Toeller M, Heitkamp G, Karamanos B, Rottiers R, Muggeo M, Fuller J H. and the EURODIAB IDDM Complications Study Group . Glycemic index in the diet of European outpatients with type 1 diabetes: relations to HbA1c and serum lipids.  Am J Clin Nutr. 2001;  73 574-581
  • 18 Chandalia M, Garg A, Lutjohann D, von Bergmann K, Grundy S M, Brinkley L J. Beneficial effects of high dietary fiber intake in patients with type 2 diabetes.  N Engl J Med. 2000;  342 (19) 1392-1398
  • 19 Frost G, Leeds A A, Doré C J, Madeiros S, Brading S, Domhorst A. Glycaemic index as a determinant of serum HDL cholesterol concentration.  Lancet. 1999;  353 1045-1048
  • 20 Toeller M, Brämswig S, Buyken A, Ziegler R. and the Investigators of the Cerivastatin Study Group . Nutritional intake of 1011 patients with primary hypercholesterolaemia from 12 different countries before and 12 weeks after treatment with Cerivastatin.  Nutr Metab Cardiovasc Dis. 1998;  8 154-163
  • 21 Toeller M, Buyken A, Heitkamp G, de Pergola G, Giorgino F, Fuller J H. and the EURODIAB IDDM Complications Study Group . Fiber intake, serum cholesterol levels and cardiovascular disease in European individuals with type 1 diabetes.  Diabetes Care. 1999;  22 (Suppl 2) B21-B28
  • 22 Buyken A, Toeller M, Heitkamp G, Vitelli F, Stehle P, Scherbaum W A, Fuller J H. and the EURODIAB IDDM Complications Study Group . Relation of fibre intake to HbA1c and the prevalence of severe ketoacidosis and severe hypoglycaemia.  Diabetologia. 1998;  41 882-890
  • 23 Franz M J, Bantle J P, Beebe C A, Brunzell J D, Chiasson J L, Garg A, Holzmeister L A, Hoogwerf B, Mayer-Davis E, Mooradian A D, Purnell J Q, Wheeler M. Evidence-based nutrition principles and recommendations for the treatment and prevention of diabetes and related complications. Technical review.  Diabetes Care. 2002;  25 148-198
  • 24 Nadeau J, Koski K G, Strychar I, Yale J F. Teaching subjects with type 2 diabetes how to incorporate sugar choices into their daily meal plan promotes dietary compliance and does not deteriorate metabolic profile.  Diabetes Care. 2001;  24 222-227
  • 25 Rickard K H, Loghmani E, Cleveland J L, Fineberg N S, Greidenberg G R. Lower glycemic response to sucrose in the diets of children with type 1 diabetes.  J Pediatr. 1998;  133 429-432
  • 26 Food and Agriculture Organization/World Health Organisation . Carbohydrates in human nutrition. Report of a Joint FAO/WHO Expert Consultation.  Food and Nutrition. 1998;  66 140
  • 27 Toeller M, Buyken A, Heitkamp G, Milne R, Klischan A, Gries F A. and the EURODIAB IDDM Complications Study Group . Repeatability of three-day dietary records in the EURODIAB IDDM Complications Study.  Eur J Clin Nutr. 1997;  51 74-80
  • 28 Toeller M, Buyken A E, Heitkamp G, Cathelineau G, Ferriss J B, Michel G. and the EURODIAB IDDM Complications Study Group . Nutrient intakes as predictors of body weight in European people with type 1 diabetes.  Int J Obesity. 2001;  25 1815-1822
  • 29 Toeller M. für den Ausschuss Ernährung der Deutschen Diabetes-Gesellschaft . Stellungnahme zum praktischen Umgang mit Kohlenhydrataustauscheinheiten.  Diabetologie-Informationen. 1993;  2 109
  • 30 Schumacher W, Toeller M. KH-Tabelle für Diabetiker. Mainz; Kirchheim 2001 6. überarbeitete Auflage
  • 31 Delahanty L M, Halford B H. The role of diet behaviours in achieving improved glyceamic control in intensively treated patients in the Diabetes Control and Complication Trial.  Diabetes Care. 1993;  16 1453-1458
  • 32 Haffner S M. Management of dyslipidemia in adults with diabetes. Technical review.  Diabetes Care. 1998;  21 160-178
  • 33 Hanefeld M, Fischer S, Schmechel H, Rothe G, Schulze J, Dude H, Schwanebeck U, Julius U. Diabetes Intervention Study: multi-intervention trial in newly diagnosed NIDDM.  Diabetes Care. 1991;  14 308-317
  • 34 Toeller M, Buyken A E, Heitkamp G, Scherbaum W A, Krans H MJ, Fuller J H. and the EURODIAB IDDM Complications Study Group . Associations of fat and cholesterol intake with serum lipid levels and cardiovascular disease: The EURODIAB IDDM Complications Study.  Exp Clin Endocrinol Diabetes. 1999;  107 512-521
  • 35 Garg A. High-monounsaturated fat diets for patients with diabetes mellitus: a meta-analysis.  Am J Clin Nutr. 1998;  67 577S-582S
  • 36 Friedberg C E, Janssen M JEM, Heine R J, Grobbee D E. Fish oil and glycemic control in diabetes: a meta-analysis.  Diabetes Care. 1999;  21 494-500
  • 37 Toeller M, Buyken A, Heitkamp G, Brämswig S, Mann J, Milne R, Gries F A, Keen H. and the EURODIAB IDDM Complications Study Group . Protein intake and urinary albumin excretion rates in the EURODIAB IDDM Complications Study.  Diabetologia. 1997;  40 1219-1226
  • 38 Toeller M, Buyken A E. Dietary modifications in patients with diabetic nephropathy. In: Hasslacher C (ed) Diabetic Nephropathy. Chichester, New York; John Wiley & Sons 2001: 265-276
  • 39 Toeller M, Buyken A E. Protein intake - a new evidence for its role in diabetic nephropathy. Editorial comment.  Nephrol Dialysis Transpl. 1998;  13 1926-1927
  • 40 Kasiske B L, Lakatua J DA, Ma J L, Louis T A. A metaanalysis of the effects of dietary protein restriction on the rate of decline in renal function.  Am J Kidney Dis. 1998;  31 954-961
  • 41 Pijls L TJ, de Vries H, Donker A JM, van Eijk J TM. The effect of protein restriction on albuminuria in patients with type 2 diabetes mellitus: a randomized trial.  Nephrol Dialysis Transpl. 1999;  14 1445-1453
  • 42 Bell R A, Mayer-Davis E J, Martin M A, D'Agostino R B, Haffner S M. Associations between alcohol consumption and insulin sensitivity and cardiovascular disease risk factors: the Insulin Resistance and Atherosclerosis Study.  Diabetes Care. 2000;  53 1630-1636
  • 43 Sowa P, Schumacher W, Toeller M. Alterations in dietary intake 6 months after discharge from hospital (abstract).  Diab Nutr Metab. 2001;  14 166
  • 44 Kaplan J S, Igbal S, England B G, Zawacki C M, Herman W H. Is pregnancy in diabetic women associated with folate deficiency?.  Diabetes Care. 1999;  22 1017-1021
  • 45 Sacks F M, Svetkey L P, Vollmer W M, Appel L J, Bray G A, Harska D, Obarzane K E, Coulin P R, Miller E R, Simons-Morton D G, Karanja N, Liu P H. Effects on blood pressure of reduced dietary sodium and the dietary approaches to stop hypertension diet.  N Engl J Med. 2001;  344 3-10
  • 46 Svethey L P, Simons-Morton D, Vollmer W M, Appel L J, Conlin P R, Ryan D H, Ard J, Kennedy B M. for the DASH Collaborative Research Group . Effects of dietary patterns of blood pressure: subgroup analysis of the Dietary Approaches to Stop Hypertension (DASH). Randomized clinical trial.  Arch Intern Med. 1999;  159 285-293
  • 47 UKPDS Group . UK Prospective Complications Study: Response of fasting plasma glucose to diet therapy in newly presenting type 2 patients with diabetes.  Metabolism. 1990;  39 905-912
  • 48 Hadden D R, Blair A LT, Wilson E Z, Boyle D M, Atkinson B, Kennedy A L, Buchanan K D, Merrett J D, Montgomery D AD, Weaver J A. Natural history of diabetes presenting at age 40 - 69 years: a prospective study of the influence of intensive dietary therapy.  QJM. 1986;  59 579-598
  • 49 Liu S, Manson J E, Stampfer M J, Hu F B, Giovannucci E, Coldite G A, Hennekens C H, Willett W C. A prospective study of whole-grain intake and risk of type 2 diabetes mellitus in US women.  Am J Public Health. 2000;  90 1409-1415
  • 50 Mann J, Toeller M. Type 2 diabetes: aetiology and environmental factors. In: Ekoe J-M, Zimmet P, Williams R (eds) The Epidemiology of diabetes mellitus. Chichester, New York; John Wiley & Sons 2001: 133-140
  • 51 Toeller M. für den Ausschuss Ernährung der Deutschen Diabetes-Gesellschaft . Stellungnahme zur Einordnung von Zuckeraustauschstoffen in der Ernährungstherapie von Diabetikern.  Diabetologie-Informationen. 1994;  2 49-50
  • 52 Toeller M. für den Ausschuß Ernährung der Deutschen Diabetes-Gesellschaft . Erweitertes Statement zu Zuckeraustauschstoffen.  Diabetologie-Informationen. 1999;  4 314-316
  • 53 Toeller M. Neue Besetzung im Ausschuss Ernährung der DDG. Eine kleine Chronik der vergangenen Jahre.  Diabetologia-Informationen. 2000;  6 424-429
  • 54 Schafer R, Bohannon B, Franz M J, Freeman J, Holmes A, McLaughlin S, Haas L, Kruger D, Lorenz R, McMahon M. Translation of the diabetes nutrition recommendations for health care institutions. Technical review.  Diabetes Care. 1997;  20 96-105
  • 55 Coulston A M, Mandelbaum D, Reaven G M. Dietary management of nursing home residents with non-insulin-dependent diabetes mellitus.  Am J Clin Nutr. 1990;  51 62-71

Dr. med. Monika Toeller

Deutsches Diabetes-Forschungsinstitut an der Heinrich-Heine-Universität · Deutsche Diabetes-Klinik

Auf'm Hennekamp 65

40225 Düsseldorf

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