Klinische Neurophysiologie 2001; 32(2): 126-132
DOI: 10.1055/s-2001-16165
ORIGINALIA
Originalia
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Diagnostik schlafbezogener Atmungsstörungen im Schlaflabor

Diagnostic of Sleep Related Breathing Disorders in Sleep LaboratoryTh. Penzel, U. Brandenburg, J.-H. Peter
  • Klinik für Innere Medizin, Schwerpunkt Pneumologie, der Philipps-Universität Marburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Diagnostic of Sleep Related Breathing Disorders in Sleep Laboratory

Within the group of intrinsic dyssomnias sleep related breathing disorders have a very high prevalence. The consist of obstructive sleep apnea, central sleep apnea and alveolar hypoventilation. These disorders represent a risk factor for consecutive cardiopulmonary sequela. A comprehensive differential diagnosis requires a cardiorespiratory polysomnography conducted by personnel trained in sleep medicine. The titration of ventilation therapy in these disorders has to be performed under the control of a cardiorespiratory polysomnography as well. Today computer based polysomnography makes recording and storing of sleep recordings more comfortable compared to paper based recordings. Computer based recording allows automatic analysis of the signals. The quality of subsequent analysis highly depends on the quality of the recorded signals and on their preconditioning. Even when the signals were recorded in good quality, an automatic analysis of sleep stages cannot replace the visual evaluation by a sleep expert. Compared to this, the automatic analysis of respiration, of limb movements and heart rate is much more reliable. The determination of a summarizing apnea- or hypopnea-index cannot fully describe the complex picture of sleep related breathing disorders. The critical dosing pressure of the upper airways (Pcrit) is a much more reliable characteristic value, which can be derived from pathophysiology.

Zusammenfassung

Unter den intrinsischen Dyssomnien sind die schlafbezogenen Atmungsstörungen besonders häufig. Sie stellen einen Risikofaktor für kardiopulmonale Folgeerkrankungen dar. Eine kardiorespiratorische Polysomnographie mit qualifiziertem Personal ist zur Differenzialdiagnose und zum Einleiten einer Beatmungstherapie in einem Schlaflabor erforderlich. Computerbasierte Polysomnographien erleichtern die Arbeit indem Datenaufnahme und Archivierung komfortabel durchgeführt werden. Die Güte nachfolgender automatischer Auswertungen ist in hohem Maße von den Charakteristika der Signale und der Signalqualität abhängig. Auch bei guter Signalqualität kann eine automatische Auswertung der Schlafstadien jedoch nicht die Auswertungen von Experten ersetzen. Eine automatische Auswertung der Atmung, der Beinbewegungen und der Herzfrequenz ist im Vergleich dazu zuverlässiger. Die Bestimmung eines Apnoe- und Hypopnoeindex ist jedoch zur Charakterisierung von schlafbezogenen Atmungsstörungen nur von begrenzten Wert. Mit dem kritischen Verschlussdruck der oberen Atemwege steht ein pathophysiologisch besser begründbarer Wert zur Verfügung.

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Priv.-Doz. Dr. Thomas Penzel

Klinikum der Philipps-Universität Marburg
Klinik für Innere Medizin, Schwerpunkt Pneumologie

Baldingerstraße 1

35033 Marburg

Email: penzel@mailer.uni-marburg.de

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