TumorDiagnostik & Therapie 2001; 22(3): 36-39
DOI: 10.1055/s-2001-15915
ÜBERSICHT/REVIEW
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ein neues Paradigma für Symptomkontrolle bei Krebspatienten - der Pyramidenansatz

A New Paradigm for Cancer Symptom Control - the Pyramid ApproachA. S. Lübbe1 , S. Ahmedzai2 , B. van den Eynden3
  • 1Cecilien-Klinik, Bad Lippspringe, Germany
  • 2Palliative Medicine Department, University of Sheffield, Floor Halamshire Hospital, England
  • 3Palliative Care Unit, University of Antwerp, Gasthuis-Sint-Camillus Antwerp, Mortsel, Belgium
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 December 2001 (online)

Zusammenfassung.

Die Linderung von Beschwerden von Krebspatienten ist zentrales ärztliches Anliegen. Das WHO-Programm zur Bekämpfung des Schmerzes basiert auf dem Prinzip eines 3-Stufen-Schemas, in dem ansteigender Schmerz durch stufenweise stärkere Analgetika behandelt werden. Das Schema berücksichtigt weder Chemotherapie, chirurgische Interventionen, neue pharmakologische Ansätze noch psychologische und radiologische Therapieformen zur Analgesie. Es ist daher nicht unumstritten. Wir schlagen ein multidimensionales Modell auf der Basis einer Pyramide vor, durch das die Beschwerdelinderung von Krebspatienten besser konzeptionell wiedergegeben wird. Hierdurch wird sowohl die Komplexität von Symptomen berücksichtigt als auch der gegebenen Multidisziplinarität und Multiprofessionalität in der Behandlung von Beschwerden Rechnung getragen. Das Pyramidenmodell repräsentiert darüber hinaus einen konzeptionellen Ansatz, durch den sich der Therapeut dem Patienten diagnostisch nähert. „Metapyramiden” sind neue Pyramiden, die aus jeder Seite der Ursprungspyramide entstehen können und zu einer jeweils tieferen Detailebene hinführen. Das Pyramidenmodell kann leicht auf alle möglichen Symptome übertragen werden. Wir stellen vier Möglichkeiten dar, wie das neue Pyramidenmodell validiert werden kann, um es akzeptabel, wissenschaftlich solide und klinisch nutzbar zu machen.

A New Paradigm for Cancer Symptom Control - the Pyramid Approach.

Cancer symptom control is a medical issue which has become a public health challenge in the 21 St century. The WHO Cancer Pain programme had as its central principle, the three-step analgesic ladder, in which pain of increasing severity is tackled by drugs (predominantly opioids) of increasing potency. This approach does not take into account the useful contributions to pain control from anti-cancer treatments, surgical interventions, new pharmacological approaches, and the psychological and complementary therapies. We propose a new multidimensional model - based on a pyramid - in which cancer symptom control is approached from different directions, accounting for true multimodality and multidisciplinary management. This model can also be used to explain a more holistic approach to patient assessment including investigation, treatment and evaluation. “Meta-pyramids” are new pyramids derived from each face of a pyramid, which lead to even deeper levels of detail. The pyramid model can be readily adapted to symptoms other than pain. We propose four ways of validating the new pyramid model in terms of acceptability, scientific rigour and clinical usefulness.

Literatur

  • 1 Sikora K. Developing a Global Strategy for Cancer.  Eur J Cancer. 1999;  35 24-31
  • 2 Donelly S, Walsh D. The symptoms of advanced cancer.  Semin Oncol. 1995;  22 67-72
  • 3 Doyle D, Geoffry W, Hanks C, MacDonald N. Oxford Textbook of Palliative Medicine, Second Edition. Oxford University Press 1998
  • 4 World Health Organization .Cancer pain relief, with a guide to opioide availability. Geneva: WHO 1996
  • 5 World Health Organization .Cancer pain relief. Geneva: WHO 1986
  • 6 Jacox A, Carr D B, Payne R. et al .Management of cancer pain. AHCPR Publication No. 94-0592. Rockville, MD. Agency for Health Care Policy and Research. Clinical Practice Guideline No.9. US Department of Health and Human Services, Public Health Service March 1994
  • 7 Goisis A, Gorini M, Ratti R, Luliri P. Application of a WHO protocol on medical therapy for oncologic pain in an internal medicine hospital.  Tumori. 1989;  75 470-472
  • 8 Zech D, Grond S, Lynch J. et al . Validation of the World Health Organization Guidelines for cancer pain relief, a 10 year prospective study.  Pain. 1995;  63 65-76
  • 9 Expert Working Group of the European Association for Palliative Care . Morphine in cancer pain: modes of administration.  BMJ. 1996;  312 823-826
  • 10 Ahmedzai S. New approaches to pain control in patients with cancer.  Eur J Cancer. 1997;  33 (suppl 6) 8-14
  • 11 Alejandro R, Jadad M D, Phil D . et al . The WHO Analgesic Ladder for Cancer Pain Management - Stepping up the quality of its evaluation.  Jama Vol. 1995;  274 23

Associate Professor (USA) Dr. rer. nat. (USA) PD Dr. med. Andreas S. Lübbe

Leitender Arzt Cecilien-Klinik und
Klinik für Palliative Tumortherapie

Lindenstraße 26

33175 Bad Lippspringe

Phone: 05252/951203

Fax: 05252/951254

Email: cec-luebbe@t-online.de

    >