Osteologie 2013; 22(04): 277-282
DOI: 10.1055/s-0038-1630129
Original- und Übersichtsarbeiten
Schattauer GmbH

Versorgungsinanspruchnahme und Behandlungskosten bei Osteoporose

Analyse von Krankenkassen-Routinedaten im Rahmen der Bone Evaluation Study (BEST)Utilization of care and costs of treatment in patients with osteoporosisA claims data analysis within the Bone Evaluation Study (BEST)
S. Klein
1   IGES Institut, Bereich Versorgungsforschung
,
H. Gothe
1   IGES Institut, Bereich Versorgungsforschung
,
B. Häussler
2   IGES Institut
,
T. Kless
3   Takeda Pharma Vertrieb GmbH & Co. KG
,
R. Linder
4   Wissenschaftliches Institut der TK für Nutzen und Effizienz im Gesundheitswesen (WINEG)
,
T. Schmidt
5   IGES Institut, Bereich Datenakquisition & -verarbeitung
,
T. Steinle
6   AMGEN GmbH
,
F. Verheyen
4   Wissenschaftliches Institut der TK für Nutzen und Effizienz im Gesundheitswesen (WINEG)
,
P. Hadji
7   Philipps Universität Marburg, Frauenklinik, Schwerpunkt Gynäkologische Endokrinologie, Reproduktionsmedizin und Osteologie
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht: 29 January 2013

angenommen nach Revision: 26 August 2013

Publication Date:
30 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Einleitung/Methoden: Zur Beschreibung der aktuellen Versorgungssituation von Patienten mit Osteoporose und den assoziierten Kosten wurden anonymisierte Abrechnungsdaten (2006ß2009) der Techniker Krankenkasse analysiert. Berücksichtigt wurden Versicherte über 50 Jahren mit osteoporosespezifischer Arzneimittelverordnung, Osteoporosediagnose oder der Diagnose einer osteoporose - bedingten Fraktur. Analysiert wurden Verordnungsprävalenzen, Knochendichtemessungen sowie die Kosten für osteoporosebezogene Leistungen zu Lasten der GKV.

Ergebnisse: Die Verordnungsprävalenz osteoporosespezifischer Arzneimittel lag bei 18 %, die der Basistherapie bei 13 %. Knochendichtemessungen wurden bei 14 % der Versicherten mit Fraktur durchgeführt. Die osteoporosebezogenen Versorgungskosten betrugen im Jahr 2009 714 Euro pro betroffenem TKVersicherten; dies ergibt 4,5 Mrd. Euro für die Osteoporoseversorgung in Deutschland.

Schlussfolgerungen: Obwohl Menschen mit Osteoporose häufiger behandelt werden als 2003, lässt sich feststellen, dass eine große Zahl an Versicherten mit Frakturen und Mehrfachfrakturen keine medikamentöse Therapie erhält. Dies lässt auf Optimierungsbedarf bei der Behandlung schließen, zumal wesentliche Kostenfaktoren Art und Anzahl von Frakturen waren.

Summary

Objectives: Data on diagnostic services, treatment and costs of osteoporosis are still insufficient. Therefore, this study aimed to determine the current utilization of medical care services and health care costs of osteoporosis patients in Germany.

Methods: We performed a retrospective analysis using anonymized claims data from 2006 to 2009 of a large statutory health insurance (Techniker Krankenkasse). The study included patients aged 50 years or older either diagnosed with osteoporosis or with an osteoporosis-related fracture or with a specific anti- osteoporotic treatment. Prescription prevalence, proportion of patients with osteodensitometry and costs of osteoporosis- related treatment were estimated. Costs were extrapolated to absolute numbers for the German population.

Results: The prescription prevalence of osteoporosis- specific and primary medication was 18 % and 13 %, respectively. 14 % of fractured patients received osteodensitometry. In 2009, osteoporosis-related costs were 714 euro per osteoporotic patient, i. e. a total of 4.5 billion euro in Germany. Number and type of fractures had an major impact on costs.

Conclusions: Although we found that more insurants with osteoporosis were treated compared to a study using data from 2003, there is still a large proportion of the population with fractures and multiple fractures without medicinal treatment. This indicates a need for a substantial improvement in treatment of osteoporosis in order to reduce the assumed increase in fracture prevalence ß due to the rise in life expectancy ß and thereby the fracture-related burden of disease for patients and the health care system.

 
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