Kinder- und Jugendmedizin 2010; 10(01): 48-53
DOI: 10.1055/s-0038-1628998
Dermatologie
Schattauer GmbH

Exanthematische Hauterkrankungen des Neugeborenen

Exanthemas in newborns
C. Erfurt-Berge
1   Hautklinik, Universitätsklinikum Erlangen
,
M. Sticherling
1   Hautklinik, Universitätsklinikum Erlangen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Eingegangen am: 30 December 2009

angenommen am: 14 January 2010

Publication Date:
25 January 2018 (online)

Zusammenfassung

Exanthematische Hautausschläge stellen im Neugeborenenalter ein häufiges Symptom dar. Üblicherweise handelt es sich um harmlose Krankheitsbilder mit transientem Verlauf. Dennoch ist der Wunsch besorgter Eltern nach einer Beurteilung durch den Pädiater oder Dermatologen in der Praxis ein wiederholtes Anliegen und stellt den behandelnden Arzt mitunter vor eine differenzialdiagnostische Herausforderung. Die Effloreszenzen sind häufig monomorph, umfassen jedoch eine große Bandbreite möglicher Ausprägungen mit Vesikeln, Pusteln oder eher makulösem Bild. Für den erfahrenen Kliniker ist das klinische Bild oft bereits diagnostisch zielführend. Ergänzend können die Anamnese, die körperliche Untersuchung und einfache mikroskopische Untersuchungen von Haut- oder Pustelabstrichen rasch die Differenzialdiagnosen eingrenzen. Das Erkennen schwerwiegender, teils lebensbedrohlicher Krankheitsbilder durch eine gezielte Untersuchung des klinischen Befundes unter Berücksichtigung der Anamnese kann für den therapeutischen Erfolg von größter Bedeutung sein und erleichtert die gezielte Einleitung weiterer diagnostischer Maßnahmen.

Summary

Exanthematic rashes are a common symptom in newborns. Although most of these rashes are harmless and self-limited, parents are often deeply concerned and ask for a pediatric or dermatological evaluation which in turn is diagnostically challenging. Efflorescences are frequently monomorphic, but comprise a wide spectrum of possible manifestations with vesicles, pustules or a macular pattern. For experienced clinicians the clinical appearance gives the diagnostic clues. In addition, patient´s history, physical examination and simple microscopic investigations can easily narrow down the differential diagnoses. Recognizing severe, life-threatening diseases by focused investigation of the clinical picture and the medical history is of major impact on the therapeutic success and support the timely and selective initiation of further diagnostic measures.

 
  • Literatur

  • 1 Bieber T, Steen A. Benigne Dermatosen bei Neugeborenen und Säuglingen. In: Lentze MJ, Schulte FJ, Schaub J, Spranger J. (Hrsg). Pädiatrie, 3. Aufl. Berlin: Springer; 2007: 1747-1748.
  • 2 Fölster-Holst R. Exanthemas in childhood. Kinderund Jugendmedizin 2004; 3: 89-97.
  • 3 Höger PH. Physiologie der Haut des Neugeborenen und jungen Säuglings. Kinder- und Jugendmedizin 2004; 3: 73-79.
  • 4 Morgan AJ, Steen CJ, Schwartz RA, Janniger CK. Erythema toxicum neonatorum revisited. Cutis 2009; 83 (Suppl. 01) 13-16.
  • 5 Liu C, Feng J, Qu R, Zhou H. et al. Epidemiologic study of the predisposing factors in erythema toxicum neonatorum. Dermatology 2005; 210 (Suppl. 04) 269-272.
  • 6 O‘Connor NR, McLaughlin MR, Ham P. Newborn skin: Part I Common rashes. Am Fam Physician 2008; 77 (Suppl. 01) 47-52.
  • 7 Mengesha YM, Bennett ML. Pustular skin disorders: diagnosis and treatment. Am J Clin Dermatol. 2002; 3 (Suppl. 06) 389-400.
  • 8 Wagner A. Distinguishing vesicular and pustular disorders in the neonate. Curr Opin Pediatr 1997; 9 (Suppl. 04) 396-405.
  • 9 Duvanel T, Harms M. Infantile acropustulosis. Hautarzt 1988; 39 (Suppl. 01) 1-4.
  • 10 Feng E, Janniger CK. Miliaria. Cutis 1995; 55 (Suppl. 04) 213-216.
  • 11 Van Praag MC, van Rooij RW, Folkers E. et al. Diagnosis and treatment of pustular disorders in the neonate. Pediatr Dermatol 1997; 14 (Suppl. 02) 131-143.
  • 12 Aebi C. Exanthem als Leitsymptom beim febrile Kind. Therapeutische Umschau 2005; 62 (Suppl. 08) 549-555.
  • 13 Corey L, Wald A. Maternal and neonatal herpes simplex virus infections. N Engl J Med 2009; 361 (Suppl. 14) 1376-1385.
  • 14 Jones CA, Walker KS, Badawi N. Antiviral agents for treatment of herpes simplex virus infection in neonates. Cochrane Database Syst Rev 2009; 8 (Suppl. 03) CD004206.
  • 15 Smith CK, Arvin AM. Varicella in the fetus and newborn. Fetal Neonatal Med 2009; 14 (Suppl. 04) 209-217.
  • 16 Simms I, Broutet N. Congenital syphilis re-emerging. J Dtsch Dermatol Ges 2008; 6 (Suppl. 04) 269-272.
  • 17 Cohen BA. Neonatal Dermatology. In: Cohen BA. (ed). Pediatric Dermatology, 3rd ed. Baltimore, MD: Elsevier Inc; 2005: 34-36.
  • 18 Hon KL, So KW, Wong W, Cheung KL. Spot diagnosis: An onimous rash in newborn. It J Ped 2009; 35 (Suppl. 01) 10-12.
  • 19 Süß A. Skin infections in childhood. Kinder- und Jugendmedizin 2007; 7: 290-294.
  • 20 Ladhani S, Garbash M. Staphylococcal skin infections in children: rational drug therapy recommendations. Paediatr Drugs 2005; 7: 77-102.
  • 21 Prévost G, Couppié P, Monteil H. Staphylococcal epidermolysins. Curr Opin Infect Dis 2003; 16 (Suppl. 02) 71-76.
  • 22 Leibovitz E. Neonatal candidosis: clinical picture, management controversies and consensus, and new therapeutic options. J Antimicrob Chemother 2002; 49 (Suppl. 01) 69-73.
  • 23 Schwarze R, Seebacher C, Blaschke-Hellmessen R. Candida infections in infancy and early childhood. Z Arztl Fortbild Qualitatssich 1998; 92 (Suppl. 03) 163-168.
  • 24 Hagen O, Hutten M, Baron JM. et al. Neonatal and infantile erythrodermas. JDDG 2008; 6: 1070-1086.
  • 25 Kaufman DA. Fungal infections in neonates: update on prevention and treatment. Minerva Ginecol 2007; 59 (Suppl. 03) 311-329.
  • 26 Hamm H. Mites, lice and fleas. Ectoparasitoses in infancy and childhood. Hautarzt 2005; 56 (Suppl. 10) 915-924.
  • 27 Fölster-Holst R, Rufli T, Christophers E. Treatment of scabies with special consideration of the approach in infancy, pregnancy and while nursing. Hautarzt 2000; 51 (Suppl. 01) 7-13.
  • 28 Lee LA. The clinical spectrum of neonatal lupus. Arch Dermatol Res 2009; 301: 107-110.
  • 29 Lee LA. Neonatal lupus: clinical features and management. Paediatr Drugs 2004; 6: 71-78.
  • 30 Kardos M, Levine D, Gürcan HM, Ahmed RA. Pemphigus vulgaris in pregnancy: analysis of current data on the management and outcomes. Obstet Gynecol Surv 2009; 64: 739-749.
  • 31 Prieur AM, Griscelli C. Arthropathy with rash, chronic meningitis, eye lesions and mental retardation. J Pediatr 1981; 99 (Suppl. 01) 79-83.
  • 32 Prieur AM. A recently recognized chronic inflammatory disease of early onset characterized by the triad of rash, central nervous system involvement and arthropathy. Clin Exp Rheumatol 2001; 19 (Suppl. 01) 103-106.
  • 33 Hedrich CM, Fiebig B, Sallmann S. et al. Good response to IL1-beta blockade by anakinra in a 23-year-old CINCA/NOMID patient without mutations in the CIAS1 gene. Cytokine profiles and functional studies. Scand J Rheumatol 2008; 37 (Suppl. 05) 385-389.
  • 34 Gattorno M, Federici S, Pelagatti MA. et al. Diagnosis and management of autoinflammatory diseases in childhood. J Clin Immunol 2008; 28 (Suppl. 01) 73-83.
  • 35 Kanazawa N, Furukawa F. Autoinflammatory syndromes with a dermatological perspective. J Dermatol 2007; 34 (Suppl. 09) 601-618.