Nuklearmedizin 1965; 05(01): 68-75
DOI: 10.1055/s-0037-1621276
Originalarbeiten — Original Articles — Travaux Originaux
Schattauer GmbH

Acute Radiation Oedema of Perithyroid Tissues — A Serious Complication of the Treatment of Thyroid Disorders with High Doses of Radioiodine

Oedème de rayonnement aigu des tissus pèrithyroïdiens -Une complication sèrieuse du traitement de la thyroïde Troubles avec des doses èlevèes d'iode radioactifAcute Radiation Oedema of Perithyroid Tissues — A Serious Complication of the Treatment of Thyroid Disorders with High Doses of Radioiodine
R. Höschl
1   From the Research Institute of Endocrinology (Head: Doc. MUDr. Karel Šilink, DrSc.) Prague, Czechoslovakia
,
J. Nemec
1   From the Research Institute of Endocrinology (Head: Doc. MUDr. Karel Šilink, DrSc.) Prague, Czechoslovakia
,
K. Šilink
1   From the Research Institute of Endocrinology (Head: Doc. MUDr. Karel Šilink, DrSc.) Prague, Czechoslovakia
,
J. Kubal
1   From the Research Institute of Endocrinology (Head: Doc. MUDr. Karel Šilink, DrSc.) Prague, Czechoslovakia
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Received: 02 July 1965

Publication Date:
24 January 2018 (online)

Summary and conclusions

17 cases with soft tissue oedema developing early after radioiodine treatment of thyroid cancer are described. The typical clinical picture of this complication of radioiodine treatment consists of a sudden rapidly increasing swelling of soft perithyroid tissues during the first 48 hours after the dose administration. The swelling is accompanied by serious breathing distress, most probably as a result of submucosal tissue oedema in the upper respiratory tract. This syndrom is believed to be a life-threatening clinical entity complicating the early course of radioiodine treatment of thyroid cancer, and differing from radiation thyroiditis. In the literature two similar cases were found. The incidence of perithyroid oedema in our patients was 13.2%. Perithyroid oedema occurred usually after large single doses but was not predictable. The possible preventive measures and therapeutic effect of corticoids as life-saving treatment are pointed out.

Résumé

17 malades sont présentés qui ont développé un oedème du tissu mou après traitement au radioiode du cancer de la thyroïde. Le symptôme typique de cette complication est l’apparition soudaine d’une tuméfaction du tissu mou périthyroïdien, de naissance rapide durant les premières 48 heures après l’administration. Cette tuméfaction est accompagnée d’étouffements violents causés sans doute par un oedème du tissu sous-muqueux du trajet respiratoire supérieur. On suppose que ce syndrome représente un tableau clinique très dangereux compliquant le cours initial de la thérapie au radioiode du cancer de la thyroïde et différant bien de la thyroïdite actinique. Deux cas analogues sont connus dans la littérature. L’apparition d’un oedème périthyroïdien fut constatée chez 13,2% de nos malades. En général, l’oedème périthyroïdien se développait à la suite de fortes doses uniques sans qu’il y eût, cependant, moyen de le prévoir. Des mesures préventives possibles et un effet thérapeutique des corticoïdes se sont révélés comme une thérapie salvatrice.

Zusammenfassung

Es werden 17 Fälle der Entwicklung eines Weichgewebeödems nach Radiojodtherapie des Schilddrüsenkrebses beschrieben. Das typische klinische Bild dieser Komplikation der Radiojodtherapie besteht aus einer plötzlichen, rasch stärker werdenden Schwellung des weichen perithyreoidalen Gewebes während der ersten 48 Stunden nach der Therapie. Die Schwellung wird von schwerer Atemnot begleitet, die sehr wahrscheinlich durch ein Ödem des submukösen Gewebes im oberen Respirationstrakt hervorgerufen wird. Es wird angenommen, daß dieses Syndrom ein lebensbedrohendes klinisches Bild darstellt, das den frühen Verlauf der Radiojodtherapie des Schilddrüsenkrebses kompliziert, und das sich von der Strahlenthyreoiditis unterscheidet. In der Literatur wurden zwei ähnliche Fälle gefunden. Die Häufigkeit des Auftretens von perithyreoidalem Ödem war bei unseren Patienten 13.2%. Das perithyreoidale Ödem trat gewöhnlich nach großen Einzeldosen auf, doch war dies nicht voraussehbar. Die möglichen Präventivmaßnahmen und der therapeutische Effekt der Corticoide als lebensrettende Behandlung werden hervorgehoben.

 
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