Der Klinikarzt 2015; 44(3): 140-146
DOI: 10.1055/s-0035-1549409
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Patient Blood Management in der Ambulanz – Möglichkeiten und Aufgaben zur Reduktion von Behandlungsrisiken

Patient Blood Management in the outpatient clinic – Opportunities and tasks to reduce treatment risks
Raoul Georg Geißler
1   Insitut für Transfusionsmedizin und Transplantationsimmunologie, Universitätsklinikum Münster
,
Andreas Bueckmann
2   Klinik für Anästhesie, operative Intensivmedizin und Schmerztherapie, Universitätsklinikum Münster
,
Markus M Müller
3   DRK-Blutspendedienst Baden-Württemberg – Hessen gemeinnützige GmbH, Institut für Transfusionsmedizin und Immunhämatologie, Universitätsklinikum Frankfurt a. M.
,
Christof Geisen
3   DRK-Blutspendedienst Baden-Württemberg – Hessen gemeinnützige GmbH, Institut für Transfusionsmedizin und Immunhämatologie, Universitätsklinikum Frankfurt a. M.
,
Hugo K. Van Aken
2   Klinik für Anästhesie, operative Intensivmedizin und Schmerztherapie, Universitätsklinikum Münster
,
Andrea U Steinbicker
2   Klinik für Anästhesie, operative Intensivmedizin und Schmerztherapie, Universitätsklinikum Münster
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
01 April 2015 (online)

Patient Blood Management (PBM) ist ein multidisziplinäres Therapiesystem zur Versorgung mit Blutkomponenten und Gerinnungsfaktoren, welches evidenzbasierte Medizin umsetzt. Es beinhaltet prä-, intra- und postoperative Handlungsebenen, um die Patientensicherheit zu erhöhen, mit der wertvollen Ressource Blut vorsichtig und gezielt umzugehen und – wenn möglich – Alternativen zur Gabe von Erythrozytenkonzentraten aufzuzeigen. Hintergrund für die PBM-Maßnahmen ist die Kenntnis, dass Transfusionen unerwünschte Wirkungen nach sich ziehen können und dass Entscheidungen zur Transfusion bisher oft nicht wissenschaftlich fundiert getroffen wurden, obwohl die Querschnittsleitlinien der Bundesärztekammer als praktikable Richtschnur anwendbar sind. Daraus resultieren auch vorstationär bzw. in verschiedenen Ambulanzen diverse PBM-Strategien. In diesem Artikel werden die PBM-Aufgaben von Ambulanzen der Anästhesie und der chirurgischen Fächer, der Gastroenterologie, Hämatologie und Transfusionsmedizin sowie Möglichkeiten in der hausärztlichen Versorgung und in der Gynäkologie vorgestellt.

Patient blood management (PBM) is a multidisciplinary therapeutic system for the provision of blood components and coagulation factors that implements evidence-based medicine. It involves the pre-, intra- and postoperative levels of action in order to increase patients' safety, to handle the valuable resource „blood“ carefully and prudently, and, whenever possible, to demonstrate alternatives to the administration of erythrocyte concentrates. The foundation for PBM measures is the realization that red blood cell transfusions can cause undesired effects. The decision to transfuse is often made without taking the guidelines of the German Medical Association into account. As a result diverse PBM strategies are implemented in pre-hospital settings and different outpatient clinics. In the present manuscript, relevance of PBM for anesthesiologists, the surgical departments, gastroenterology, hematology and transfusion medicine as well as for general practitioners and gynaecologists is discussed.

 
  • Literatur

  • 1 Musallam KM, Tamim HM, Richards T et al. Preoperative anaemia and postoperative outcomes in non-cardiac surgery: a retrospective cohort study. Lancet 2011; 378: 1396-1407
  • 2 Baron DM, Hochrieser H, Posch M et al. Preoperative anaemia is associated with poor clinical outcome in non-cardiac surgery patients. Br J Anaesth 2014; 113: 416-423
  • 3 Loor G, Rajeswaran J, Li L et al. The least of 3 evils: exposure to red blood cell transfusion, anemia, or both?. J Thorac Cardiovasc Surg 2013; 146
  • 4 Hebert PC, Carson JL. Transfusion threshold of 7 g per deciliter – the new normal. N Engl J Med 2014; 371: 1459-1461
  • 5 Carson JL, Terrin ML, Noveck H et al. Liberal or restrictive transfusion in high-risk patients after hip surgery. N Engl J Med 2011; 365: 2453-2462
  • 6 Villanueva C, Colomo A, Bosch A et al. Transfusion strategies for acute upper gastrointestinal bleeding. N Engl J Med 2013; 368: 11-21
  • 7 Holst LB, Haase N, Wetterslev J et al. Lower versus higher hemoglobin threshold for transfusion in septic shock. N Engl J Med 2014; 371: 1381-1391
  • 8 Opelz G, Sengar DP, Mickey MR et al. Effect of blood transfusions on subsequent kidney transplants. Transplant Proc 1973; 5: 253-259
  • 9 Acheson AG, Brookes MJ, Spahn DR. Effects of allogeneic red blood cell transfusions on clinical outcomes in patients undergoing colorectal cancer surgery: a systematic review and meta-analysis. Ann Surg 2012; 256: 235-244
  • 10 Sun C, Wang Y, Yao HS et al. Allogeneic blood transfusion and the prognosis of gastric cancer patients: Systematic review and meta-analysis. Int J Surg 2014; 13: 102-110
  • 11 Ferraris VA, Davenport DL, Saha SP et al. Surgical outcomes and transfusion of minimal amounts of blood in the operating room. Arch Surg 2012; 147: 49-55
  • 12 Paone G, Likosky DS, Brewer R et al. Transfusion of 1 and 2 units of red blood cells is associated with increased morbidity and mortality. Ann Thorac Surg discussion 2014; 97: 93-84
  • 13 Bundesärztekammer. Querschnitts-Leitlinien (Bundesärztekammer) zur Therapie mit Blutkomponenten und Plasmaderivaten, 4. Auflage. Herausgegeben vom Vorstand der Bundesärztekammer auf Empfehlung des Wissenschaftlichen Beirats. Dtsch Arztebl 2008; 105
  • 14 Spahn DR, Goodnough LT. Alternatives to blood transfusion. Lancet 2013; 381: 1855-1865
  • 15 Funk MB, Günay S, Lohmann A. Hämovigilanz-Bericht des Paul-Ehrlich-Instituts 2011/12: Auswertung der Meldungen von schwerwiegenden Transfusionsreaktionen nach § 63c AMG. In 2014.
  • 16 Perel P, Clayton T, Altman DG et al. Red blood cell transfusion and mortality in trauma patients: risk-stratified analysis of an observational study. PLoS medicine 2014; 11
  • 17 Roback JD, Combs MR, Grossman BJ et al. AABB Technical Manual. 16th. Aufl. Bethesda 2008;
  • 18 Steinbicker AU, Zurheiden N, Bueckmann A et al. Patient Blood Management – Umsetzung im Rahmen der Anästhesiesprechstunde. Patient Blood Management – Implementation within the anaesthesia clinic. Anästhesiologie & Intensivmedizin 2015; Angenommen zur Publikation, Anästhesiologie & Intensivmedizin 2015; 56: 64-74
  • 19 Litton E, Xiao J, Ho KM. Safety and efficacy of intravenous iron therapy in reducing requirement for allogeneic blood transfusion: systematic review and meta-analysis of randomised clinical trials. BMJ 2013; 347