Handchir Mikrochir Plast Chir 2012; 44(05): 300-305
DOI: 10.1055/s-0032-1323761
Übersichtsarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Biomechanische Vergleichsstudien von Implantatsystemen zur Versorgung distaler Radiusfrakturen: Welche Schlussfolgerungen ergeben sich für die klinische Praxis?

Comparative Biomechanical Studies on Implant Systems for the Treatment of Distal Radius Fractures: What are the Conclusions for Clinical Practice?
I. Mehling
1   Zentrum für muskuloskeletale Chirurgie, Universitätsmedizin Mainz, Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Mainz
,
L. P. Müller
2   Klinik und Poliklinik für Orthopädie und Unfallchirurgie, Universitätsklinik Köln, Köln
,
P. M. Rommens
1   Zentrum für muskuloskeletale Chirurgie, Universitätsmedizin Mainz, Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Mainz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 28 August 2011

akzeptiert 19 August 2012

Publication Date:
01 October 2012 (online)

Zusammenfassung

Ziel:

Diese Arbeit untersucht, welche Schlussfolgerungen sich für den klinischen Alltag der operativen Frakturversorgung distaler Radiusfrakturen aus den in den letzten 10 Jahren publizierten biomechanischen Studien von Implantatsystemen zur Versorgung distaler Radiusfrakturen ergeben.

Methode:

Nach Identifikation mittels Literaturrecherche von 21 Artikeln zu biomechanischen Studien von Implantatsystemen zur Versorgung dieser Radiusfrakturen wurden diese hinsichtlich der verwendeten Präparate und Frakturmodelle sowie Implantate analysiert. Die jeweilige Kernaussage wurde hinsichtlich ihrer klinischen Relevanz überprüft.

Ergebnisse:

Alle getesteten palmaren winkelstabilen Plattensysteme zeigten eine ausreichende Steifigkeit um der Kraftübertragung von der Hand auf den Unterarm auch beim aktiven Faustschluss Stand zu halten. Eine Überlegenheit palmarer winkelstabiler Plattensysteme im Hinblick auf die Steifigkeit über dorsale winkelstabile Plattensysteme lässt sich nicht belegen. Bei der Versorgung von Radiusextensionsfrakturen von palmar sind winkelstabile Platten nicht-winkelstabilen Platten überlegen. Winkelstabile Schrauben sind winkelstabilen Stiften vorzuziehen. Subchondral platzierte Schrauben ergeben eine höhere Stabilität als weiter proximal lokalisierte Schrauben. Bei palmaren Platten mit 2 distalen Schraubenlochreihen ergibt die komplette Besetzung aller Schraubenlöcher der beiden distalen Reihen die höchste Stabilität, ausreichend ist jedoch eine Besetzung mit jeweils 2 Schrauben pro Schraubenlochreihe.

Schlussfolgerung:

Aus den veröffentlichten biomechanischen Studien von Implantatsystemen zur Versorgung distaler Radiusfrakturen der letzten 10 Jahre ergaben sich durchaus klinisch relevante Schlussfolgerungen, deren Beachtung die Radiusfrakturversorgung sicherer macht. Sie sind entsprechend zu beachten.

Abstract

Aim:

This review evaluates which conclusions can be drawn for the clinical daily routine in operative treatment of distal radius fractures, regarding the published biomechanical studies concerning implant systems within the last 10 years.

Method:

After identification of 21 articles about biomechanical studies of implant systems for the treatment of distal radius fractures from a literature search, these articles were analysed concerning the specimens, the fracture model as well as the implants used. The quintessence was reviewed with regard to their clinical relevance.

Results:

All tested palmar angular stable plate systems showed sufficient stiffness for holding the load transmission from the hand to the forearm also within active fist closure. There was no advantage of palmar angular stable plates concerning stiffness compared to dorsal angular stable plates. Angular stable plates are superior over non-angular stable plates in treatment of distal radius extension fractures. Locking screws should be preferred over locking pegs. Subchondrally placed screws have a higher stability than more proximal localised screws. When palmar plates with 2 rows of distal screw holes are used, the highest stability can be achieved by filling all screw holes. However using 2 screws in each row is sufficient.

Conclusion:

There were clinically relevant implications from the published biomechanical studies concerning implant systems for treatment of distal radius fractures in the last 10 years and their considerations provide a safer therapy of distal radius fractures. These are to be respected accordingly.

 
  • Literatur

  • 1 Walz M, Kolbow B, Auerbach F. Was leistet die winkelstabile Plattenosteosynthese bei der distalen Radiusfraktur des alten Menschen?. Unfallchirurg 2004; 107: (664–666) 668-670
  • 2 Bruser P. Behandlungsfehler in der Handchirurgie. Ein Vergleich zwischen handchirurgischen Ausbildungskriterien chirurgischer Fachgebiete und der Zusatz-Weiterbildung anhand der Behandlungsfehlerstatistik der Ärztekammer Nordrhein. Handchir Mikrochir Plast Chir 2011; 43: 9-14
  • 3 Peine R, Rikli DA, Hoffmann R et al. Comparison of three different plating techniques for the dorsum of the distal radius: a biomechanical study. J Hand Surg [Am] 2000; 25: 29-33
  • 4 Osada D, Viegas SF, Shah MA et al. Comparison of different distal radius dorsal and volar fracture fixation plates: a biomechanical study. J Hand Surg [Am] 2003; 28: 94-104
  • 5 Leung F, Zhu L, Ho H et al. Palmar plate fixation of AO type C2 fracture of distal radius using a locking compression plate – a biomechanical study in a cadaveric model. J Hand Surg [Br] 2003; 28: 263-266
  • 6 Trease C, McIff T, Toby EB. Locking versus nonlocking T-plates for dorsal and volar fixation of dorsally comminuted distal radius fractures: a biomechanical study. J Hand Surg [Am] 2005; 30: 756-763
  • 7 Taylor KF, Parks BG, Segalman KA. Biomechanical stability of a fixed-angle volar plate versus fragment-specific fixation system: cyclic testing in a C2-type distal radius cadaver fracture model. J Hand Surg [Am] 2006; 31: 373-381
  • 8 Drobetz H, Bryant AL, Pokorny T et al. Volar fixed-angle plating of distal radius extension fractures: influence of plate position on secondary loss of reduction – a biomechanic study in a cadaveric model. J Hand Surg [Am] 2006; 31: 615-622
  • 9 Koh S, Morris RP, Patterson RM et al. Volar fixation for dorsally angulated extra-articular fractures of the distal radius: a biomechanical study. J Hand Surg [Am] 2006; 31: 771-779
  • 10 Muller LP, Klitscher D, Rudig L et al. Locking plates for corrective osteotomy of malunited dorsally tilted distal radial fractures: a biomechanical study. J Hand Surg [Br] 2006; 31: 556-561
  • 11 Liporace FA, Kubiak EN, Jeong GK et al. A biomechanical comparison of two volar locked plates in a dorsally unstable distal radius fracture model. J Trauma 2006; 61: 668-672
  • 12 Willis AA, Kutsumi K, Zobitz ME et al. Internal fixation of dorsally displaced fractures of the distal part of the radius. A biomechanical analysis of volar plate fracture stability. J Bone Joint Surg [Am] 2006; 88: 2411-2417
  • 13 Blythe M, Stoffel K, Jarrett P et al. Volar versus dorsal locking plates with and without radial styloid locking plates for the fixation of dorsally comminuted distal radius fractures: A biomechanical study in cadavers. J Hand Surg [Am] 2006; 31: 1587-1593
  • 14 Grindel SI, Wang M, Gerlach M et al. Biomechanical comparison of fixed-angle volar plate versus fixed-angle volar plate plus fragment-specific fixation in a cadaveric distal radius fracture model. J Hand Surg [Am] 2007; 32: 194-199
  • 15 McCall TA, Conrad B, Badman B et al. Volar versus dorsal fixed-angle fixation of dorsally unstable extra-articular distal radius fractures: a biomechanic study. J Hand Surg [Am] 2007; 32: 806-812
  • 16 Martineau PA, Waitayawinyu T, Malone KJ et al. Volar plating of AO C3 distal radius fractures: biomechanical evaluation of locking screw and locking smooth peg configurations. J Hand Surg [Am] 2008; 33: 827-834
  • 17 Kandemir U, Matityahu A, Desai R et al. Does a volar locking plate provide equivalent stability as a dorsal nonlocking plate in a dorsally comminuted distal radius fracture? A biomechanical study. J Orthop Trauma 2008; 22: 605-610
  • 18 Capo JT, Kinchelow T, Brooks K et al. Biomechanical stability of four fixation constructs for distal radius fractures. Hand (NY) 2009; 4: 272-278
  • 19 Weninger P, Dall’Ara E, Leixnering M et al. Volar fixed-angle plating of extra-articular distal radius fractures – a biomechanical analysis comparing threaded screws and smooth pegs. J Trauma 2010; 69: E46-E55
  • 20 Klitscher D, Mehling I, Nowak L et al. Biomechanical comparison of dorsal nail plate versus screw and K-wire construct for extra-articular distal radius fractures in a cadaver bone model. J Hand Surg [Am] 2010; 35: 611-618
  • 21 Mehling I, Muller LP, Delinsky K et al. Number and locations of screw fixation for volar fixed-angle plating of distal radius fractures: biomechanical study. J Hand Surg [Am] 2010; 35: 885-891
  • 22 Burkhart KJ, Nowak TE, Gradl G et al. Intramedullary nailing vs. palmar locked plating for unstable dorsally comminuted distal radius fractures: a biomechanical study. Clin Biomech 2010; 25: 771-775
  • 23 Mehling I, Klitscher D, Mehling AP et al. Volar fixed-angle plating of distal radius fractures: screws versus pegs – a biomechanical study in a cadaveric model. J Orthop Trauma 2012; 26: 395-401
  • 24 Trumble T, Glisson RR, Seaber AV et al. Forearm force transmission after surgical treatment of distal radioulnar joint disorders. J Hand Surg [Am] 1987; 12: 196-202
  • 25 Werner FW, Palmer AK, Fortino MD et al. Force transmission through the distal ulna: effect of ulnar variance, lunate fossa angulation, and radial and palmar tilt of the distal radius. J Hand Surg [Am] 1992; 17: 423-428
  • 26 Shaaban H, Giakas G, Bolton M et al. The load-bearing characteristics of the forearm: pattern of axial and bending force transmitted through ulna and radius. J Hand Surg [Br] 2006; 31: 274-279
  • 27 An KN, Chao EY, Cooney WP et al. Forces in the normal and abnormal hand. J Orthop Res 1985; 3: 202-211
  • 28 Chao EY, Opgrande JD, Axmear FE. Three-dimensional force analysis of finger joints in selected isometric hand functions. J Biomech 1976; 9: 387-396
  • 29 Putnam MD, Meyer NJ, Nelson EW et al. Distal radial metaphyseal forces in an extrinsic grip model: implications for postfracture rehabilitation. J Hand Surg [Am] 2000; 25: 469-475