Klin Padiatr 2011; 223(06): 364-367
DOI: 10.1055/s-0031-1285914
Case Report
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Nodal Anaplastic Large-Cell Lymphoma ALK-1− with CD30+ Cutaneous Lymphoproliferation Treated with Mistletoe: Spontaneous Remission or Treatment Response?

Nodales anaplastisch großzelliges Lymphom ALK-1− mit CD30+ kutaner Lymphoproliferation unter Misteltherapie: Spontanremission oder Therapieansprechen?
G. Kameda
1   Department of Integrative Pediatric und Adolescent Medicine, Gemeinschaftskrankenhaus, Herdecke, Germany
,
W. Kempf
2   Department of Dermatology, Universität Zürich, Switzerland
,
I. Oschlies
3   Department of Pathology, Hematopathology Section and Lymph Node Registry, Christian-Albrecht University, Kiel, Germany
,
K. Michael
1   Department of Integrative Pediatric und Adolescent Medicine, Gemeinschaftskrankenhaus, Herdecke, Germany
,
G. Seifert
4   Department of Pediatric Oncology and Hematology, Universität Berlin (Charité), Germany
,
A. Längler
1   Department of Integrative Pediatric und Adolescent Medicine, Gemeinschaftskrankenhaus, Herdecke, Germany
5   Faculty of Health, School of Medicine, Center for Integrative Medicine, Witten/Herdecke, Witten, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 November 2011 (online)

Abstract

A 12-year old girl presented with general weakness and weight loss, a localised cervical lymph node enlargement and cutaneous lesions compatible with lymphomatoid papulosis (LyP). Biopsies from lymph node and skin revealed a histological diagnosis of nodal large cell ALK-1− anaplastic lymphoma (ALCL) with a synchronous CD30+ cutaneous lymphoproliferation consistent with lymphomatoid papulosis (LyP). The girl was treated with mistletoe (MT) as monotherapy. Within 1 week after initiation of MT-treatment the skin lesions and lymph node enlargement improved. Under continuing MT-therapy 30 months after diagnosis the patient is still in complete remission. It is not possible to know whether this was a rare case of spontaneous remission of the nodal and skin-manifestations of this CD30+ T-cell lymphoproliferation or whether the observed effect was a specific therapeutic response to MT-treatment.

Zusammenfassung

Ein 12-jähriges Mädchen stellte sich mit Abgeschlagenheit und Gewichtsverlust, einer lokalisierten Lymphknotenschwellung und Hauteffloreszenzen, vereinbar mit einer lymphomatoiden Papulose (LyP) vor. Die Biopsien des Lymphknotens und der Haut erbrachten die histologische Diagnose des Lymphknotens eines großzellig anaplastischen ALK-1− negativen Lymphoms (ALCL), mit gleichzeitiger CD30+ kutanen Lymphoproliferation, die mit einer lymphomatoiden Papulose vereinbar war. Das Mädchen wurde mit Misteltherapie (MT) als Monotherapie behandelt. Innerhalb einer Woche nach Beginn der MT-Therapie kam es zur Besserung der Hauteffloreszenen und der Lymphknotenvergrößerung. Unter MT ist die Patientin weiterhin 30 Monate nach Diagnosestellung in kompletter Remission. Abschließend ist es nicht möglich zu beurteilen, ob dies ein seltener Fall einer Spontanremission einer Lymphknoten- und Hautmanifestation einer CD30+ T-Zell-Lymphoproliferation war oder ob der beobachtete Effekt ein spezifisches Therapieansprechen auf eine MT-Therapie war.

 
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