Endoskopie heute 2010; 23(3): 221-223
DOI: 10.1055/s-0030-1262554
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart ˙ New York

„Wassermelonen-Magen“: Endoskopisch relativ häufig als „hämorrhagische Gastritis“ fehldiagnostiziert

Watermelon Stomach is Quite Often Misdiagnosed Endoscopically as Haemorrhagic GastritisM. Stolte1 , M. Rubenbauer2
  • 1Klinikum Kulmbach, Institut für Pathologie
  • 2Klinikum Bayreuth, Institut für diagnostische und interventionelle Radiologie
Further Information

Publication History

Publication Date:
27 September 2010 (online)

Zusammenfassung

Da der „Wassermelonen-Magen“ (gastrale antrale vaskuläre Ektasie „GAVE“) extrem selten ist, haben wir geprüft, wie häufig diese Verdachtsdiagnose endoskopisch richtig und wie häufig andere und welche Verdachtsdiagnosen gestellt werden. Analysiert wurden die endoskopischen Befunde von 154 Patienten mit histologisch gesichertem Wassermelonen-Magen. Das Ergeb­nis: Der Wassermelonen-Magen wurde in 59,1 % endoskopisch richtig diagnostiziert. Neben anderen Verdachtsdiagnosen war die häufigste endoskopische Diagnose mit 30,5 % die „hämorrhagische Gastritis“. Daraus ergibt sich, das bei Rötungen der Schleimhaut im Antrum, insbesondere bei Rötungen auf den Kuppen der „wassermelonenartig“ auf den Pylorus radiär zulaufenden Schleimhautfalten immer auch an die Rarität des Wassermelonen-Magens gedacht werden sollte, und dass der Pathologe bei der endoskopischen Verdachtsdiagnose „hämorrhagische Gastritis“ gezielt nach der GAVE suchen sollte.

Abstract

Since the “watermelon stomach” (gastric antral vascular ectasia (GAVE) is an extremely rare condition, we checked to see how frequently this presumptive diagnosis is confirmed endoscopically, and how often other, and what, diagnoses are suspected. We analysed the endoscopic findings of 154 patients with a histologically confirmed watermelon stomach. Result: Watermelon stomach was correctly diagnosed endoscopically in 59.1 % of the cases. The most common of the other suspected endoscopic diagnoses was, at 30.5 %, haemorrhagic gastritis. The consequence of these findings is that reddening of the antral mucosa, in particular when presenting in the form of red streaks on the apices of the mucosal folds radi­ating to the pylorus (watermelon appearance) should always prompt consideration of the rarity “watermelon stomach”, and that the pathologist confronted with the tentative endoscopic diagnosis “haemorrhagic gastritis” should specifically look for GAVE.

Literatur

  • 1 Gastout C J, Ahlquist A, Radfort C M et al. Endoscopic laser therapy for watermelon stomach.  Gastroenterology. 1989;  96 1462-1465
  • 2 Suit P F, Petras R E, Bauer T W et al. Gastric antral vascular ectasia a histologic and morphometric study of “the watermelon stomach”.  Am J Surg Pathol. 1987;  11 750-757
  • 3 Jabbari M, Cherra R, Lough J O et al. Gastric antral vascular ectasia: the watermelon stomach.  Gastroenterology. 1984;  87 1165-1170
  • 4 Börsch G. Letter to the editor: diffuse gastric antral vascular ectasia: the “watermelon stomach” revisited.  Am J Gastroenterol. 1987;  82 1333-1334
  • 5 Egger C, Kreszy A, Kirchmaier R et al. Gastric antral vascular ectasia with portal hypertension: treatment with TIPSS.  Am J Gastroenterol. 1997;  92 2292-2294
  • 6 Fábian G, Tóvári A, Baranyay F et al. Wassermelon-stomach as a cause of chronic iron deficiency anemia in a patient with systemic sclerosis.  J Eur Acad Dermatol Venerol. 1999;  12 161-164
  • 7 Gilinsky N H, Giles O A, O’Connor W N. Gastric antral vascular ectasia (“watermelon stomach”): First bleeding after aortic valve replacement.  J Gastroenterol. 1987;  9 612-615
  • 8 Quintero E, Pique J M, Bombi J A et al. Upper gastrointestinal bleeding caused by gastroduodenal vascular malformations. Incidence, diagnosis, and treatment.  Dig Dis Sci. 1986;  31 897-905
  • 9 Rider J A, Klotz A P, Kirsner J B. Gastritis with venocapillary ectasia as a source of massive gastric hemorrhage.  Gastroenterology. 1953;  24 118-123
  • 10 Wheeler M H, Smith P M, Cotton P B et al. Abnormal blood vessels in the gastric antrum; a cause of upper-gastrointestinal bleeding.  Dig Dis Sci. 1979;  24 155-158
  • 11 Van Vliet A C, ten Kate F J, Dees J et al. Abnormal blood vessels of the prepyloric antrum in cirrhosis of the liver as a cause of chronic gastro­intestinal bleeding.  Endoscopy. 1978;  1 89-94
  • 12 Focke G, Seidl C, Grouls V. Behandlung des Wassermelonenmagens (GAVE-Syndrom) mit der endoskopischen Argon-Plasma-Koagulation (APC). Ein neuer Therapieansatz.  Leber Magen Darm. 1996;  26 254-259
  • 13 Gostout C J, Viggiano T R, Ahlquist D A et al. The clinical and endoscopic spectrum of the watermelon stomach.  J Clin Gastroenterol. 1992;  15 256-263
  • 14 Yüksel O, Köklü S, Basar O et al. Erosive gastritis mimicking watermelon stomach.  Am J Gastroenterol. 2009;  104 1606-1607
  • 15 Westerhoff M, Tretiakova M, Hovan L et al. CD61, CD31 and CD34 improve diagnostic accuracy in gastric antral vascular ectasia and portal hypertensive gastropathy: An immunohistochemical and digital morphometric study.  Am J Surg Pathol. 2010;  34 494-501

Prof. Dr. med. Dr. h. c. M. Stolte

Institut für Pathologie · Klinikum Kulmbach

Albert-Schweitzer-Straße 10

D-95326 Kulmbach

Phone: 09 21 / 1 51 22 32

Fax: 09 21 / 1 51 20 58

Email: prof. m.stolte@t-online.de

    >