Fortschr Neurol Psychiatr 2010; 78(12): 709-714
DOI: 10.1055/s-0029-1245599
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Beidseitige Nervus-occipitalis-Stimulation zur Behandlung des therapierefraktären chronischen Cluster-Kopfschmerzes: eigene Fallserie und Initiierung einer prospektiven Studie

Bilateral Occipital Nerve Stimulation for the Treatment of Chronic Cluster Headache: Case Series and Initiation of a Prospective StudyO. M. Müller1 [*] , C. Gaul2 [*] , Z. Katsarava2 , U. Sure1 , H.-C. Diener2 , T. Gasser1
  • 1Neurochirurgie, Universitätsklinikum Essen
  • 2Neurologie und Westdeutsches Kopfschmerzzentrum, Universitätsklinikum Essen
Further Information

Publication History

Publication Date:
06 December 2010 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Der chronische Cluster-Kopfschmerz (CCH) stellt für die Betroffenen eine enorme physische, psychische und soziale Belastung und für die behandelnden Ärzte eine therapeutische Herausforderung dar. Da ein Teil der Patienten durch ihre Medikation keine adäquate Schmerzlinderung und durch Prophylaxe keine ausreichende Attackenreduktion erfahren, muss nach Therapiealternativen gesucht werden. Methoden: In Essen wurden seit Dezember 2008 sieben Patienten mit CCH durch eine beidseitige Stimulation des Nervus occipitalis (NOS) behandelt. Die Implantation der Stimulationselektroden und Einstellung der Reizparameter erfolgte standardisiert. Das Follow-up beträgt bisher 6 – 12 Monate. Ergebnisse: Alle Patienten profitierten von der Operation. Die Attackenintensität reduzierte sich im Median um die Hälfte bei gleichzeitiger Reduktion der Akutmedikation um durchschnittlich 77 %. Die medikamentöse Dauertherapie wurde bei einem Teil der Patienten reduziert. Im SF-36 zeigten alle Patienten eine Verbesserung ihrer Lebensqualität. 6 Patienten würden die Operation uneingeschränkt weiterempfehlen. Schlussfolgerung: Die beidseitige Stimulation des Nervus occipitalis ist eine vielversprechende Therapieform für den CCH. Da der Wirkmechanismus sowie die optimalen Stimulationsparameter noch unklar sind, sind weitere Untersuchungen zur Optimierung des Verfahrens erforderlich. In Essen werden seit Oktober 2009 Patienten mit CCH zu diesem Zweck in eine prospektive Studie eingeschlossen.

Abstract

Background: The chronic cluster headache (CCH) is a disabling disorder for every patient. Treatment is a challenging situation for the physician. Some patients will not experience adaequate resolution of their cluster attacks by medication and the prophylaxis does not reduce the attacks sufficiently. Therefore, other treatment options have to be found. Methods: Since December 2008 seven patients with CCH have been treated by bilateral occipital nerve stimulation (ONS) at the University Hospital Essen. Implantation of the electrodes and stimulation paradigms were standardised. The maximum follow-up to date is 12 months. Results: ONS was successfully employed in all patients. The intensity of the attacks decreased by 50 %. The consumption of attack medication was reduced by 77 % on average. Some patients could reduce their medication prophylaxis. A tendency towards improved quality of life was seen in all patients by means of a standardised questionaire (SF-36). One generator had to be exchanged due to infection. Scar formations required reoperation and adhesiolysis of the thoracic connector in another patient. 6 out of 7 patients would fully recommend the operation. Conclusion: Bilateral ONS is a promising treatment for CCH, with a low risk profile in our experience. Further studies have to be conducted to clarify the mechanism of the stimulation and optimal parameters of ONS. For this particular reason, patients with CCH have been included in a prospective study since October 2009.

Literatur

  • 1 Goadsby P J, Cittadini E, Burns B et al. Trigeminal autonomic cephalalgias: diagnostic and therapeutic developments.  Curr Opin Neurol. 2008;  21 323-330
  • 2 Goadsby P J, Cohen A S. Pathophysiology and treatment of trigeminal autonomic cephalalgias.  Schmerz. 2008;  22 (Suppl 1) 7-10
  • 3 Katsarava Z, Obermann M, Yoon M S et al. Prevalence of cluster headache in a population-based sample in Germany.  Cephalalgia. 2007;  27 1014-1019
  • 4 Evers S, Fischera M, May A et al. Prevalence of cluster headache in Germany: results of the epidemiological DMKG study.  J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2007;  78 1289-1290
  • 5 Leroux E, Ducros A. Cluster headache.  Orphanet J Rare Dis. 2008;  3 20
  • 6 May A. Cluster headache: pathogenesis, diagnosis, and management.  Lancet. 2005;  366 843-855
  • 7 May A, Evers S, Straube A et al. Treatment and prophylaxis for cluster headaches and other trigeminal autonomic headaches. Revised recommendations of the German Migraine and Headache Society.  Schmerz. 2005;  19 225-241
  • 8 Diener H C, Göbel H, Pfaffenrath V et al. Therapy of Cluster Headaches.  Deutsches Ärzteblatt. 1998;  95 (44) 2760-2769
  • 9 Goadsby P J, Schoenen J, Ferrari M D et al. Towards a definition of intractable headache for use in clinical practice and trials.  Cephalalgia. 2006;  26 1168-1170
  • 10 Weiner R L, Reed K L. Peripheral Neuromodulation for Control of Intractable Occipital Neuralgia.  Neuromodulation. 1999;  2 217-221
  • 11 Bartsch T, Goadsby P J. The trigeminocervical complex and migraine: current concepts and synthesis.  Curr Pain Headache Rep. 2003;  7 371-376
  • 12 Busch V, Frese A, Bartsch T. The trigemino-cervical complex. Integration of peripheral and central pain mechanisms in primary headache syndromes.  Schmerz. 2004;  18 404-410
  • 13 Burns B, Watkins L, Goadsby P J. Treatment of intractable chronic cluster headache by occipital nerve stimulation in 14 patients.  Neurology. 2009;  72 341-345
  • 14 Magis D, Allena M, Bolla M et al. Occipital nerve stimulation for drug-resistant chronic cluster headache: a prospective pilot study.  Lancet Neurol. 2007;  6 314-321
  • 15 Schwedt T J. Occipital nerve stimulation for medically intractable headache.  Curr Pain Headache Rep. 2008;  12 62-66
  • 16 Schwedt T J, Dodick D W, Hentz J et al. Occipital nerve stimulation for chronic headache – long-term safety and efficacy.  Cephalalgia. 2007;  27 153-157
  • 17 Melzack R, Wall P D. Pain mechanisms: a new theory.  Science. 1965;  150 971-979
  • 18 Goadsby P J, Bartsch T, Dodick D W. Occipital nerve stimulation for headache: mechanisms and efficacy.  Headache. 2008;  48 313-318
  • 19 Ignelzi R J, Nyquist J K. Excitability changes in peripheral nerve fibers after repetitive electrical stimulation. Implications in pain modulation.  J Neurosurg. 1979;  51 824-833
  • 20 Chung J M, Lee K H, Hori Y et al. Factors influencing peripheral nerve stimulation produced inhibition of primate spinothalamic tract cells.  Pain. 1984;  19 277-293
  • 21 Stojanovic M P, Abdi S. Spinal cord stimulation.  Pain Physician. 2002;  5 156-166
  • 22 DeLeo J A. Basic science of pain.  J Bone Joint Surg Am. 2006;  88 Suppl 2 58-62
  • 23 Bartsch T, Paemeleire K, Goadsby P J. Neurostimulation approaches to primary headache disorders.  Curr Opin Neurol. 2009;  22 262-268
  • 24 Garrison D W, Foreman R D. Decreased activity of spontaneous and noxiously evoked dorsal horn cells during transcutaneous electrical nerve stimulation (TENS).  Pain. 1994;  58 309-315
  • 25 Goadsby P J. Neurostimulation in primary headache syndromes.  Expert Rev Neurother. 2007;  7 1785-1789
  • 26 Goadsby P J. Neuromodulatory approaches to the treatment of trigeminal autonomic cephalalgias.  Acta Neurochir Suppl. 2007;  97 99-110
  • 27 Burns B, Watkins L, Goadsby P J. Treatment of medically intractable cluster headache by occipital nerve stimulation: long-term follow-up of eight patients.  Lancet. 2007;  369 1099-1106
  • 28 Jasper J F, Hayek S M. Implanted occipital nerve stimulators.  Pain Physician. 2008;  11 187-200
  • 29 Leone M, Proietti Cecchini A, Franzini A et al. Lessons from 8 years’ experience of hypothalamic stimulation in cluster headache.  Cephalalgia. 2008;  28 787-797 ; discussion 798
  • 30 Schoenen J, Di Clemente L, Vandenheede M et al. Hypothalamic stimulation in chronic cluster headache: a pilot study of efficacy and mode of action.  Brain. 2005;  128 940-947
  • 31 Wolter T, Kaube H, Mohadjer M. High cervical epidural neurostimulation for cluster headache: case report and review of the literature.  Cephalalgia. 2008;  28 1091-1094
  • 32 Meyer S C, Swartz K, Johnson J P. Quadriparesis and spinal cord stimulation: case report.  Spine. 2007;  32 E565-E568
  • 33 Spincemaille G H, Klomp H M, Steyerberg E W et al. Technical data and complications of spinal cord stimulation: data from a randomized trial on critical limb ischemia.  Stereotact Funct Neurosurg. 2000;  74 63-72

1 gleichberechtigte Autoren.

Dr. Oliver Marcus Müller

Neurochirurgie Universitätsklinikum Essen

Hufelandstr. 55

45147 Essen

Email: oliver.mueller@uk-essen.de