Fortschr Neurol Psychiatr 2010; 78(1): 33-37
DOI: 10.1055/s-0028-1109845
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Dissoziative Identitätsstörung oder Schizophrenie?

Schneidersche Erstrangsymptome als differenzialdiagnostisches ProblemDissociative Identity Disorder or Schizophrenia?Schneiderian First Rank Symptoms as a Problem for Differential DiagnosisS. Tschöke1 , T. Steinert1
  • 1Zentrum für Psychiatrie Weissenau, Abt. Psychiatrie I der Universität Ulm (Prof. Dr. Kaschka)
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 October 2009 (online)

Zusammenfassung

Es wird ein Fall von dissoziativer Identitätsstörung beschrieben, bei dem neben verschiedenen Bewusstseinszuständen auch Schneidersche Erstrangsymptome auffielen, die differenzialdiagnostisch an eine Schizophrenie denken ließen. Wegen fehlender formaler Denkstörungen und fehlender Negativsymptomatik sowie einer charakteristischen schwer traumatisierten Biografie wurde die Diagnose einer komorbiden schizophrenen Störung trotz formal erfüllter ICD-10-Kriterien nicht gestellt. Das Auftreten psychotischer Symptome bei dissoziativen Störungen ist empirisch gut gesichert, die Differenzialdiagnose wird aber in der Praxis zu selten in Erwägung gezogen.

Abstract

We present a case of dissociative identity disorder in which Schneiderian first rank symptoms were present besides of various states of consciousness. Thus the diagnosis of schizophrenia had to be considered. Formally, the symptoms met ICD-10 criteria for schizophrenia. However, taking into account the lack of formal thought disorder and of negative symptoms as well as a typical history of severe and prolonged traumatisation, we did not diagnose a co-morbid schizophrenic disorder. There is good evidence for the existence of psychotic symptoms among patients with dissociative disorders. However, in clinical practice this differential diagnosis is rarely considered.

Literatur

  • 1 Spitzer C, Freyberger H J, Kessler C h. Hysterie, Dissoziation, Konversion – eine Übersicht zu Konzepten, Klassifikation und diagnostischen Erhebungsinstrumenten.  Psychiatr Prax. 1996;  23 63-68
  • 2 Freyberger H J, Spitzer C. Dissoziative Phänomene bei psychotischen Störungen.  Persönlichkeitsstörungen. 2002;  6 243-251
  • 3 Rosenbaum M. The role of the term schizophrenia in the decline of diagnosis of multiple personality.  Arch Gen Psychiatry. 1980;  37 1383-1385
  • 4 Steinberg M, Cicchetti D, Buchanan J. et al . Distinguishing between multiple personality disorder (dissociative identity disorder) and schizophrenia using the Structured Clinical Interview for DSM-IV Dissociative Disorders.  J Nerv Ment Dis. 1994;  182 495-502
  • 5 Freyberger H J, Spitzer C, Gast U. et al . Multiple personality disorder is a fad – not a disease.  Psychiatr Prax. 2007;  34 266-268
  • 6 Dell P F. Why the diagnostic criteria for dissociative identity disorder should be changed.  J Trauma Dissociation. 2001;  2 7-37
  • 7 Dell P F. A new model of dissociative identity disorder.  Psychiatr Clin N Am. 2006;  29 1-26
  • 8 Spanos N P. Multiple identity enactments and multiple personality disorder: a sociocognitive perspective.  Psychol Bull. 1994;  116 145-165
  • 9 Gleaves D H. The sociocognitive model of Dissociative Identity Disorder: A re-examination of the evidence.  Psychol Bull. 1996;  120 (1) 42-59
  • 10 Akyüz G, Dogan O, Sar V. et al . Frequency of dissociative identity disorder in the general population in Turkey.  Compr Psychiatry. 1999;  40 (2) 151-159
  • 11 Xiao Z, Yan H, Wang Z. et al . Trauma and Dissociation in China.  Am J Psychiatry. 2006;  163 1388-1391
  • 12 Gast U. Zusammenhang von Trauma und Dissoziation. Seidler GH, Laszig P, Micka R, Nolting BV Aktuelle Entwicklungen in der Psychotraumatologie. Theorie, Krankheitsbilder, Therapie Giessen; Psychosozial-Verlag 2003: 79-102
  • 13 Van der Hart O, Nijenhuis E, Steele K. et al . Trauma-related dissociation: conceptual clarity lost and found.  Aust N Z J Psychiatry. 2004;  38 (11 – 12) 906-914
  • 14 Van der Hart O, Nijenhuis E, Steele K. The haunted self: Structural dissociation and the treatment of chronic traumatization. New York; Norton 2006
  • 15 Gast U, Rodewald F, Hofmann A. et al . Die dissoziative Identitätsstörung – häufig fehldiagnostiziert.  Dtsch Ärtzebl. 2006;  103 A3193-A200
  • 16 American Psychiatric Association .Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.) (DSM-IV). Washington DC; American Psychiatric Press 1994
  • 17 Watson S, Chilton R, Fairchild H. et al . Association between childhood trauma and dissociation among patients with borderline personality disorder.  Aust N Z J Psychiatry. 2006;  40 478-481
  • 18 Zanarini M C, Williams A A, Lewis R E. et al . Reported pathological childhood experiences associated with the development of borderline personality disorder.  Am J Psychiatry. 1997;  154 1101-1106
  • 19 Yee L, Korner A J, McSwiggan S. et al . Persistent hallucinosis in borderline personality disorder.  Compr Psychiatry. 2005;  46 147-154
  • 20 Ross C A, Anderson G, Clark P. Childhood abuse and the positive symptoms of schizophrenia.  Hosp Community Psychiatry. 1994;  45 489-491
  • 21 Ellason J W, Ross C A. Positive and negative symptoms in dissociative identity disorder and schizophrenia: a comparative analysis.  J Nerv Ment Dis. 1995;  183 236-241
  • 22 Allen J G, Coyne L, Console D A. Dissociative detachment relates to psychotic symptoms and personality decompensation.  Compr Psychiatry. 1997;  38 327-334
  • 23 Ross C A, Joshi S. Schneiderian symptoms and childhood trauma in the general population.  Compr Psychiatry. 1992;  33 269-273
  • 24 Ross C A, Miller S D, Reagor P. et al . Schneiderian symptoms in multiple personality disorder and schizophrenia.  Compr Psychiatry. 1990;  31 111-118
  • 25 Spitzer C, Freyberger H J, Stieglitz R D. et al . Adaptation and psychometric properties of the German version of the Dissociative Experience Scale.  J Trauma Stress. 1998;  11 799-809
  • 26 Gast U, Zündorf F, Hofmann A. Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV Dissoziative Störungen (SKID-D). Göttingen; Hogrefe 2000
  • 27 Wittchen H U, Wunderlich U, Gruschwitz S. et al .Strukturiertes klinisches Interview für DSM- IV, Achse- I (SKID). Göttingen; Hogrefe 1997
  • 28 Bernstein D P, Stein J A, Newcomb M D. et al . Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire.  Child Abuse & Neglect. 2003;  27 169-190
  • 29 Fydrich T, Renneberg B, Schmitz B. et al .Strukturiertes klinisches Interview für DSM- IV, Achse- II (SKID). Göttingen; Hogrefe 1997
  • 30 Kay S R, Fiszbein A, Opler L A. The positive and negative syndrome scale (PANSS) for schizophrenia.  Schizophr Bull. 1987;  3 261-276
  • 31 Bohus M J, Landwehrmeyer G B, Stiglmayr C E. et al . Naltrexone in the treatment of dissociative symptoms in patients with borderline personality disorder: an open-label trial.  J Clin Psychiatry. 1999;  60 598-603
  • 32 Bolm T, Piegler T. Naltrexone in the treatment of dissociative disorders-reflections with regard to a comprehensive therapeutic concept of borderline disorders.  Psychiatr Prax. 2001;  28 214-218
  • 33 Woller W. Psychotherapeutic intervention for disturbed emotional regulation in complex post-traumatic stress disorder.  Nervenarzt. 2006;  77 327-332
  • 34 Allen J G, Coyne L. Dissociation and vulnerability to psychotic experience. The Dissociative Experiences Scale and the MMPI-2.  J Nerv Ment Dis. 1995;  183 615-622
  • 35 Kluft R P. The simulation and dissimulation of multiple personality disorder.  Am J Clin Hypn. 1987;  30 104-118
  • 36 Dell P F. Axis II pathology in outpatients with dissociative identity disorder.  J Nerv Ment Dis. 1998;  186 352-356

Dr. med. Stefan Tschöke

Zentrum für Psychiatrie Weissenau, Abt. Psychiatrie I der Universität Ulm

Weingartshoferstr. 2

88214 Ravensburg

Email: stefan.tschoeke@zfp-weissenau.de

    >