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DOI: 10.1055/a-1903-1016
Prähospitaler Kreislaufstillstand unter einem seltenen Umstand
Wenn die Diagnose die lebensrettende Maßnahme triggertCase Report: Prehospital Cardiac Arrest in a Special CircumstanceEmergency Measure Triggered by the Exact Diagnosis
Zusammenfassung
Es wird der Fall eines jungen Patienten mit Kreislaufstillstand nach suizidaler Inkorporation von Natriumnitrat beschrieben.
Während der Reanimation sind reversible Ursachen zu suchen und schnell zu therapieren. Intoxikationen sind dabei oft nur schwer detektierbar. Nitroverbindungen führen zur Bildung von Methämoglobin und so zur Hypoxie. Anhand mobiler Laborgeräte kann dies bereits prähospital diagnostiziert werden. Therapeutisch ist zunächst ein symptomatisches Vorgehen mit Oxygenierung und Kreislaufunterstützung sowie ggf. erweiterten Maßnahmen angezeigt. Auch für seltene Intoxikationen sollten spezifische Antidota zumindest zentral vorgehalten werden. Notfallmediziner müssen die Zugriffs- und alternative Behandlungsmöglichkeiten bis zu deren Verfügbarkeit kennen. Im Falle eines Kreislaufstillstands können Systeme zur extrakorporalen Kreislaufunterstützung diesen Zeitraum überbrücken.
Abstract
The case of a young patient in cardiac arrest after incorporation of sodium nitrate with suicidal intent is described.
During advanced life support, reversible causes must be sought and treated as quickly as possible. Intoxications are often difficult to detect. Nitro compounds lead to the formation of methaemoglobin and thus to global hypoxia. This can be diagnosed on scene by using a mobile laboratory analyser. At first a symptomatic approach with oxygenation and circulatory support and, if necessary, extended measures is indicated. Specific antidota also for rare intoxications should be kept at least centrally accessible. Emergency physicians must know the access options and alternative treatment options until they are available. In case of cardiac arrest, extracorporeal life support systems can bridge this time gap.
Publication History
Received: 23 December 2021
Accepted after revision: 17 July 2022
Article published online:
05 September 2022
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Literatur
- 1 Wexler P. Encyclopedia of Toxicology. 3rd. Burlington: Elsevier Science; 2014
- 2 Lott C, Truhlář A, Alfonzo A. et al. European Resuscitation Council Guidelines 2021. Cardiac arrest in special circumstances. Resuscitation 2021; 161: 152-219
- 3 Newell GR, Mansell PWA, Spitz MR. et al. Volatile nitrites. Use and adverse effects related to the current epidemic of the acquired immune deficiency syndrome. Am J Med 1985; 78: 811-816
- 4 Mudan A, Repplinger D, Lebin J. et al. Severe Methemoglobinemia and Death From Intentional Sodium Nitrite Ingestions. J Emerg Med 2020; 59: e85-e88
- 5 Gruebl T, Ploeger B, Wranze-Bielefeld E. et al. Point-of-care testing in out-of-hospital cardiac arrest. A retrospective analysis of relevance and consequences. Scand J Trauma Resusc Emerg Med 2021; 29: 128
- 6 Neth MR, Love JS, Horowitz BZ. et al. Fatal Sodium Nitrite Poisoning. Key Considerations for Prehospital Providers. Prehosp Emerg Care 2021; 25: 844-850
- 7 Rehman HU. Methemoglobinemia. West J Med 2001; 175: 193-196
- 8 Beutler E. Glucose-6-phosphate dehydrogenase deficiency. N Engl J Med 1991; 324: 169-174
- 9 Harvey JW, Keitt AS. Studies of the efficacy and potential hazards of methylene blue therapy in aniline-induced methaemoglobinaemia. Br J Haematol 1983; 54: 29-41
- 10 Schaper A, Bandemer G, Callies A. et al. Vorhaltung von Antidota im Notarztdienst. Notarzt 2012; 28: 114-118