Fortschr Neurol Psychiatr 2019; 87(11): 634-637
DOI: 10.1055/a-0984-5929
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Störung des Sozialverhaltens und Antisoziale Persönlichkeitsstörung - Herausforderungen in der Transition vom Jugend- zum Erwachsenenalter

Conduct disorder and antisocial personality disorders: challenges for treatment in adolescence and young adulthood
Michael G. Koelch
1   Klinik für Psychiatrie, Neurologie, Psychosomatik und Psychotherapie im Kindes- und Jugendalter, Universitätsmedizin Rostock
,
Manfred Döpfner
2   Klinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, Universität Köln
,
Christine M. Freitag
3   Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie des Kindes- und Jugendalters Universitätsklinikum Frankfurt
,
Birger Dulz
4   Klinik für Persönlichkeits- und Traumafolgestörungen, Asklepios Klinik Nord – Ochsenzoll
,
Michael Rösler
5   Fakultät der Universität des Saarlandes, Institut für Gerichtliche Psychologie und Psychiatrie, Universitätsklinikum des Saarlandes und Medizinische
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 24 March 2019

akzeptiert 13 July 2019

Publication Date:
22 November 2019 (online)

Zusammenfassung

Aggressives Verhalten ist ein häufiges Phänomen in der Kindheit und Jugend. Es ist auch ein häufiger Anlass für eine Behandlung in der Kinder- und Jugendpsychiatrie und psychotherapie. Störungen des Sozialverhaltens bergen ein hohes Risiko für eine lebenslange Problematik, auch für das spätere Auftreten komorbider Suchterkrankungen oder affektiver Störungen. Die Behandlung im Übergang zum Erwachsenenalter ist schwierig, weil zum einen oft die Einsicht bei den Betroffenen in die Probleme und langfristige Konsequenzen fehlt, zum anderen verspricht hier nicht allein die psychiatrische und psychotherapeutische Behandlung Erfolg. Vielmehr sind umfassende interdisziplinäre Interventionen unter Einbezug der Jugendhilfe, der Familie und des Umfeldes notwendig. Forschungslücken bestehen sowohl in der Implementation evidenzbasierter Therapieinterventionen, wie auch der Forschung zu besonderen Risikogruppen (z. B. Mädchen oder Jugendliche mit Substanzabusus).

Abstract

Aggressive behaviour is a typical phenomenon in childhood and adolescence. Aggression is one of the frequent reasons for parents to seek child and adolescent psychiatric and psychotherapeutic treatment. Disorders with increased aggressive behaviour, such as conduct or oppositional defiant disorder, carry an increased risk for long-lasting negative impact on well-being, especially when comorbid with substance abuse or affective symptoms. Barriers for treatment are frequently a lack of insight into consequences and non-compliance with intervention shown by adolescents. In addition, interdisciplinary intervention needs to combine psychiatric and psychotherapeutic interventions as well as complex interventions supported by the youth welfare system, and in particular including families. Further research is needed for the implementation of evidence-based treatments in routine care as well in special populations, such as girls with conduct disorders or youth with substance abuse.

 
  • Literatur

  • 1 Hölling H, Schlack R, Petermann F. et al. KiGGS Study Group. Psychische Auffälligkeiten und psychosoziale Beeinträchtigungen bei Kindern und Jugendlichen im Alter von 3 bis 17 Jahren in Deutschland – Prävalenz und zeitliche Trends zu 2 Erhebungszeitpunkten (2003 – 2006 und 2009 – 2012). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2014; 57: 807-819
  • 2 Kersten L, Vriends N, Steppan M. et al. Community Violence Exposure and Conduct Problems in Children and Adolescents with Conduct Disorder and Healthy Controls. Frontiers in Behavioral Neuroscience 2017; 11: 219
  • 3 Freitag CM, Konrad K, Stadler C. et al. Conduct disorder in adolescent females: current state of research and study design of the FemNAT-CD consortium. European Child and Adolescent Psychiatry 2018; 27 ( (09) ): 1077-1093
  • 4 Kumsta R, Sonuga-Barke E, Rutter M. Adolescent callous-unemotional traits and conduct disorder in adoptees exposed to severe early deprivation. The British Journal of Psychiatry 2012; 200: 197-201
  • 5 Bernhard A, Martinelli A, Ackermann K. et al. Association of trauma, Posttraumatic Stress Disorder and Conduct Disorder: A systematic review and meta-analysis. Neuroscience and Biobehavioral Reviews 2018; 91: 153-169
  • 6 Yu R, Aaltonen M, Branje S. et al. Depression and Violence in Adolescence and Young Adults: Findings From Three Longitudinal Cohorts. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry 2017; 56: 652-658
  • 7 Simonoff E, Elander J, Holmshaw J. et al. Predictors of antisocial personality. Continuities from Childhood to Adult Life. The British Journal of Psychiatry 2004; 184: 118-127
  • 8 Fombonne E, Woster G, Cooper V. et al. The Maudsley long-term follow-up of child and adolescent depression: 1. Psychiatric outcomes in adulthood. The British Journal of Psychiatry 2001; 179 (179) : 218-223
  • 9 Copeland WE, Shanahan L, Egger H. et al. Adult diagnostic and functional outcomes of DSM-5 disruptive mood dysregulation disorder. American Journal of Psychiatry 2014; 171: 668-674
  • 10 Alasaarela L, Hakko H, Riala K. et al. Association of Self-reported Impulsivity to Nonsuicidal Self-Injury, Suicidality, and Mortality in Adolescent Psychiatric Inpatients. The Journal of Nervous and Mental Disease 2017; 205: 340-345
  • 11 National Collaborating Centre for Mental Health (UK); Social Care Institute for Excellence (UK).. Antisocial Behaviour and Conduct Disorders in Children and Young People: Recognition, Intervention and Management.. National Institute for Health and Care Excellence: Clinical Guidelines, No. 158. Leicester (UK): British Psychological Society; , 2013. .
  • 12 Werner KB, Few LR, Bucholz KK. Epidemiology, Comorbidity, and Behavioral Genetics of Antisocial Personality Disorders and Psychopathy. Psychiatry Ann Leicester 2015; 45: 195-199
  • 13 Petermann F, Döpfner M, Schmidt MH. Aggressiv-dissoziale Störungen. Leitfaden Kinder- und Jugendpsychotherapie. . vol. B and 3.. 2.. korr. ed. Göttingen: Hogrefe; 2007
  • 14 Lichtenstein P, Halldner L, Zetterqvist J. Medication for attention deficit-hyperactivity di order and criminality. The New England Journal of Medicine 2012; 367: 2006-2014
  • 15 Retz W, Rösler M. The relation of ADHD and violent aggression. What can we learn from epidemiological and genetic studies? International Journal of Law and Psychiatry 2009; 32: 235-243
  • 16 Spröber N, Grieb J, Ludolph A. et al. SAVE – ein kognitiv-verhaltens-therapeutisches Gruppentherapieprogramm für Jugendliche mit ADHS. Eine Pilotstudie. Nervenheilkunde 2010; 1: 44-51
  • 17 Bateman A, O’Connell J, Lorenzini N. et al. A randomised controlled trial of mentalization-based treatment versus structured clinical management for patients with comorbid borderline personality disorder and antisocial personality disorder. BMC Psychiatry 2016; 16: 304
  • 18 Mannuzza S, Klein R. Bessler et al. Adult Psychiatric Status of Hyperactive Boys Grown Up. American Journal of Psychiatry 1998; 155: 493-498
  • 19 Steiner H, Silverman M, Karnik NS. et al. Psychopathology, trauma and delinquency: subtypes of aggression and their relevance for understanding young offenders. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health 2011; 29: 5-2
  • 20 Schmid M, Dölitzsch C, Perez T. et al. Welche Faktoren beeinflussen Abbrüche in der Heimerziehung – welche Bedeutung haben limitierte prosoziale Fertigkeiten? Kindheit und Entwicklung 2014; 23: 161-172
  • 21 Gretenkord L. Das Reasoning and Rehabilitation Programm (R&R). In: Muller-Isberner R, Gretenkord L. eds. vol. B and 1. Lengerich: Pabst; , 2002: S.29-40