Summary
The aim of our study was to evaluate the value of a pictorial atlas of 123I FP-CIT SPECT images for aid in the visual diagnosis. Patients, materials, methods: Sixty patients, of whom 20 were clinically diagnosed as ‘non-parkinsonian’ and 40
as having Parkinson's disease or any related disorder, were included in the study.
An atlas consisting of 12 123I FP-CIT SPECT images was constructed first. Validity of the atlas was investigated
by performing a receiver operating characteristic (ROC) analysis with the clinical
diagnosis as the gold standard. The remaining 48 SPECT images were visually assessed
twice by 5 observers, first with and secondly without consulting the atlas, or vice
versa. The added value of the atlas was investigated by comparing the diagnostic accuracy
and the interobserver variability for both methods. Results: ROC analysis performed on the atlas yielded an area under the curve of 1 for a threshold
discriminating between clinically non-parkinsonian and parkinsonian patients that
was situated between image 4 and 5 of the atlas. For the diagnostic accuracy, we found
that the area under the ROC curve was systematically higher if observers had access
to the atlas compared to when they had not (Wilcoxon's test, p<0.05). Also, the interobserver
variability was significantly lower when observers used the atlas when compared to
when they did not (p = 0.05). Conclusion: Diagnostic accuracy was significantly higher and interobserver variability significantly
lower if observers had access to the atlas compared to when they had not. Hence, having
a pictorial atlas available may facilitate the visual assessment of 123I FP-CIT SPECT scans.
Zusammenfassung
Ziel: Nutzeneinschätzung eines Bildatlas mit 123I-FP-CIT-SPECT-Abbildungen als Unterstützung der visuellen Diagnostik. Patienten, Material, Methoden: 60 Patienten, von denen 20 als asklinisch “nicht-parkinsonkrank” und 40 mit M. Parkinson
oder verwandten Erkrankungen diagnostiziert waren, wurden in die Studie eingeschlossen.
Zuvor wurde ein Atlas, bestehend aus 12 123I-FP-CIT-SPECT-Abbildungen, zusammengestellt. Dessen Validität wurde mit einer Receiver-Operating-Characteristic(
ROC)-Analyse mit der klinischen Diagnose als Goldstandard geprüft. Die verbleibenden
48 SPECT-Bilder wurden von fünf Gutachtern zweimal visuell beurteilt, erst mit, dann
ohne Atlas, oder umgekehrt. Der Zusatznutzen des Atlas wurde untersucht, indem man
die diagnostische Exaktheit und die Variabilität zwischen den Gutachtern für beide
Methoden verglich. Ergebnisse: Die ROC-Analyse bezüglich des Atlas ergab eine Fläche unter der Kurve (AUC) von 1
für eine zwischen Abbildung 4 und 5 des Atlas liegende Schwelle, die zwischen klinisch
nicht Parkinsonkranken und Parkinson-Patienten diskriminierte. Hinsichtlich der diagnostischen
Exaktheit wurde festgestellt, dass die Fläche unter der ROC-Kurve systematisch höher
war, wenn die Gutachter Zugriff auf den Atlas hatten, als wenn sie diesen nicht hatten
(Wilcoxon Test, p < 0,05). Auch die Variabilität zwischen den Gutachtern war signifikant
niedriger, wenn sie den Atlas benützten (p = 0,05). Schlussfolgerung: Die diagnostische Exaktheit war signifikant höher und die Variabilität zwischen den
Gutachtern signifikant niedriger, wenn diese Zugriff auf den Atlas hatten als wenn
sie ihn nicht hatten. Daher könnte ein Bildatlas die visuelle Diagnostik von 123I FP-CIT-SPECT-Scans erleichtern.
Keywords
123I FP-CIT - single photon emission computed tomography - visual diagnosis - pictorial
atlas
Schlüsselwörter
123I FP-CIT - Single-Photon-Emissionscomputertomographie - visuelle Diagnostik - Bildatlas