Laryngorhinootologie 2008; 87(11): 791-795
DOI: 10.1055/s-2008-1077326
Originalien

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Auditive Verarbeitungs- und Wahrnehmungsstörungen im Kindesalter: eine Schimäre – oder fehlen uns klinisch nützliche Verfahren zur Diagnosesicherung?

(Central) Auditory Processing Disorders in Childhood – a Chimera or are Useful Clinical Diagnostic Tests Missing?C.  Kiese-Himmel1
  • 1Universitätsmedizin Göttingen, HNO-Klinik (Direktor: Prof. Dr. C. Matthias)
Further Information

Publication History

eingereicht 8. Januar 2008

akzeptiert 30. April 2008

Publication Date:
10 June 2008 (online)

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Zusammenfassung

Hintergrund: Die Diagnostik auditiver Verarbeitungs- und Wahrnehmungsstörungen (AVWS) im Kindesalter basiert in Deutschland u. a. auf Testmessungen wie z. B. der Prüfung phonologischer Verarbeitung inkl. Hörmerkspanne, doch es fehlt eine standardisierte Testbatterie in Anlehnung an ein valides Störungsmodell („Goldstandard”).

Methode und Patienten: Retrospektiv ausgewertet wurden die Daten einer Krankenversorgungsforschungsbank mit 167 Kindern – wegen Verdacht auf AVWS untersucht. 39 Kinder hatten eine monosymptomatische AVWS (= in mindestens 2 auditiven Symptombereichen ein Ergebnis ≥ 2 SD unter der Altersnorm) und 12 Kinder waren normalgesund (Non-AVWS). Die Ergebnisse von 5 phonologischen Verfahren (Mottier-Test; HSET-Subtest: Imitation grammatischer Strukturformen; K-ABC-Zahlen-Nachsprechen; PET-Wörter-Ergänzen; PET-Laute-Verbinden) waren die Basis für eine schrittweise Diskriminanzanalyse. Anschließend wurde die Diskriminanzfunktion der im Modell verbliebenen Tests geprüft.

Ergebnisse: Die mittleren Testergebnisse lagen bei Kindern mit AVWS signifikant niedriger als bei Kindern ohne AVWS, wenngleich noch im Normbereich. Im Mottier-Test hatte die AVWS-Gruppe im Mittel deutlich schlechtere Ergebnisse als die Non-AVWS-Gruppe (22,8 vs. 15,9; p < 0,0001). Mottier-Test (F = 21,05; R2 = 0,30; p < 0,0001) und HSET-Subtest (F = 3,74; R2 = 0,07; p = 0,059) vermochten die beiden Gruppen zu trennen. Die Einordnung der Fälle gem. Diskriminanzfunktion gelang zu 80 % (posteriore Wahrscheinlichkeit).

Schlussfolgerungen: Kinder mit der Diagnose „monosymptomatische AVWS” haben Probleme in der phonologischen Verarbeitung und Wahrnehmung, die als Kapazitätsbeschränkung ihres Kurzzeitgedächtnisses imponieren. Die Erfolgsquote der Diskriminanzfunktion von nur 80 % ist möglicherweise ein Hinweis auf Mängel in der Validität und Reliabilität der verwendeten Tests.

Abstract

Background: (Central) Auditory Processing Disorders (C)APD are becoming ever more diagnosed in children, though there is no agreement on diagnostic markers (gold standard for (C)APD diagnosis). In Germany, the diagnostics of (C)APD in the paediatric population is based on test measurements including phonological processing rather than on a valid theoretical model to guide clinicians. The evaluation of the clinical significance of central auditory functions as well as the number of the behavioural tests which should be performed are left to the diagnostician. Patients and Methods: The present study reviewed retrospectively test scores from a health care research database containing 167 children suspected of having a (C)APD. A total of 51 children participated in the study: 39 children identified with monosymptomatic (C)APD (on the basis of commonly used (C)APD tests with scores ≥ 2 SDs below the mean on at least 2 tests) and 12 children who did not receive a (C)APD diagnosis (non-(C)APD). A stepwise discriminant analysis was performed with the five phonological measures of the psychological (C)APD-diagnostics in the German language: Nonword repetition by the Mottier-Test; the subtest „Recall of sentences” by the Heidelberger Sprachentwicklungstest for Language Development; „Digit Recall” by the German version of the K-ABC-subtest; „Auditory Closure” and „Sound Blending” by the subtests of the German version of the Illinois Test of Psycholinguistic Abilities. Next the discriminant function of the model was examined. Results: Performance in the normed tests (K-ABC Digit Recall: T-score 44.2, p = 0.0029; Sentence Recall: T-score 42.4, p = 0.0002; Auditory Closure: T-score 49.9, p = 0.0130; Sound Blending: T-score 47.2 p = 0.0121) and in nonword repetition (Mottier: 15.9 raw scores, p < .0001) was on average significantly reduced in the (C)APD group compared to the non-(C)APD-group, although the mean test results in the standardized tests were in the norm range. Only nonword repetition (F = 21.05; R2 = 0.30; p < 0.0001) and recall of sentences (F = 3.74; R2 = 0.07; p = 0.059) differentiated significantly in both groups. The posterior probability to classify the children was 80 % respectively the error-rate estimate was 20 %. Conclusions: Children with (C)APD have a diminished temporal processing and perception ability which expresses itself in the limited capacity of their phonological short-term memory. A success in the discriminant function of no more than 80 % makes possibly aware of deficits in both validity and reliability of the diagnostic instruments.

Literatur

Prof. Dr. rer. nat., Dipl.-Psych. Christiane Kiese-Himmel

Universitätsmedizin Göttingen
HNO-Klinik

Robert-Koch-Straße 40
37075 Göttingen

Email: ckiese@med.uni-goettingen.de