Klin Monbl Augenheilkd 1992; 200(5): 398-400
DOI: 10.1055/s-2008-1045775
© 1992 F. Enke Verlag Stuttgart

Résultats à long terme de la microchirurgie du glaucome congénital - étude rétrospective

Long term Results of Microsurgery for Congenital Glaucoma: a Retrospective StudyE. de Ancos, R. Faggioni, Ch. de Courten
  • Hôpital Ophtalmique Jules Gonin, Clinique Universitaire, Lausanne (Directeur: Professeur Claude Gailloud)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 April 2008 (online)

Langzeitresultate der Mikrochirurgie der kongenitalen Glaukome. Eine retrospektive Studie

Die Langzeitresultate (intraokularer Druck, Sehkraft) bei 38 Augen mit kongenitalem Glaukom, die zwischen 1965 und 1990 durchgeführt wurden, werden dargestellt. Bei 66% dieser Augen wurde der Druck mit einer oder mehrerer Trabekulotomien und/oder Goniotomien normalisiert (1. Gruppe). In der 2. Gruppe mit den restlichen 34% waren andere Operationen und/oder eine medikamentöse Therapie zur Druckeinstellung nötig. Bei 88% der 1. Gruppe und 62% der 2. Gruppe war der Druck bei einer mittleren Verlaufskontrolldauer von 13.1 Jahren unter 19 mmHg. Am Ende der Untersuchung konnte der Visus bei 32 Augen geprüft werden: in der 1. Gruppe lag dieser bei 65% über 0.5, verglichen mit 33% der 2. Gruppe.

Wir betrachten deshalb die Trabekulotomie und die Goniotomie als guten ersten therapeutischen Schritt beim kongenitalen Glaukom.

Summary

Medium and long term results of trabeculotomy and goniotomy operations for primary congenital glaucomas treated in Lausanne between 1965 and 1990 were studied retrospectively. Parameters evaluated were intraocular pressure (IOP) and final visual acuity (VA). Data on IOP were available for 38 eyes. 66% underwent trabeculotomy and/or goniotomy (first group) the others needed further surgical or medical treatment (second group). IOP was equal or inferior to 19 mmHg in 88% of the first group and 62% of the second group at the end of the study (mean follow-up 13.1 years). Data on VA were available for 32 eyes. In the first group, 65% showed a VA of more than 0.5 compared to 33% for the second group.

Therefore, we can consider trabeculotomy and goniotomy as early operations as advisable in first intention treatment of primary congenital glaucoma.

    >