Zusammenfassung
Der von Morrison 1980 erstmals beschriebene, freie Wrap-around-toe-Flap stellt eine
bedarfsgerechte Rekonstruktionsmöglichkeit des Daumens dar. Die Technik spricht für
Flexibilität, gewährleistet Länge, Sensibilität, Stabilität sowie eine exzellente
Kosmetik. Dabei ist die Spendermorbidität vernachlässigbar klein. Als nachteilig und
damit in der Indikationsstellung einschränkend anzusehen ist der fehlende Transfer
eines Gelenkes, das fehlende Wachstumspotenzial und das Risiko der Knochenresorption
bei Verwendung eines Beckenkammspanes. Von 2003 bis 2006 behandelten wir 5 Patienten,
die in einer durchschnittlichen Nachuntersuchungszeit von 11,4 Monaten (6 - 22 Monate)
gesehen wurden. Die 2-Punkte-Diskriminierung wurde durchschnittlich mit 19 mm (4 -
39 mm) ermittelt. Alle Patienten empfanden eine Kälteintoleranz. Bei vollständig ausführbarer
Opposition, einer guten Pinch Power und akzeptablen Beweglichkeit in den Daumengelenken gaben alle untersuchten Patienten
ein gutes subjektives Ergebnis an. Alle Patienten würden die Operation nochmals ausführen
lassen. Trotz des kurzen Follow-up-Zeitraumes ist der Wrap-around-toe-Flap zur Rekonstruktion nach Avulsionen und traumatischen Amputationen als ein geeignetes
und sicheres Verfahren zu empfehlen.
Abstract
The free wrap-around toe flap, first described by Morrison in 1980, represents an
option for a tailor-made reconstruction of the thumb. This technique ensures flexibility,
length, sensibility and an excellent aesthetic outcome. The morbidity rate of the
donor site is negligibly small. Unfavourable and therefore limiting to the indication
is the absence of a possibility for a joint transfer, the lack of growth potential
and the risk of bone absorption when using an iliac bone graft. Our small series includes
5 patients with an average follow-up time of 11.4 months (range: 6 - 22 months) treated
from 2003 - 2006. The static two-point discrimination on average was 19 mm (range:
4 - 39 mm). All patients describe coldness intolerance. As there is no deficit in
performing opposition and pinch power, there is an acceptable motion of all thumb
joints. All patients report a good subjective outcome and would undergo the operation
once again. In spite of the short follow-up period with moderate to good results,
the wrap-around toe flap can be recommended as an appropriate and safe procedure for
thumb reconstruction after an avulsion and traumatic amputation.
Schlüsselwörter
freie Lappenplastiken - Amputation - Daumen - Transplantationschirurgie - Daumenrekonstruktion
Key words
thumb amputation - toe‐to‐hand transplantation - thumb reconstruction - free flap
- thumb
Literatur
- 1
Adani R, Cardon L J, Castagnetti C, Pinelli M.
Distal thumb reconstruction using a mini wrap-around flap from the great toe.
J Hand Surg.
1999;
4
437-442
- 2
Adani R, Marcoccio I, Tarallo L, Fregni U.
The aesthetic mini wrap-around technique for thumb reconstruction.
Tech Hand Up Extrem Surg.
2005;
9
42-46
- 3
Barbato B D, Leblanc P, Lemerle J P.
Thumb reconstruction by pollicisation of an index finger stump combined with a wrap-around
flap from the big toe.
J Hand Surg.
1998;
1
69-71
- 4
Chu N S, Wei F C.
Recovery of sensation and somatosensory evoked potentials following toe-to-digit transplantation
in man.
Muscle Nerve.
1995;
18
859-866
- 5 Foucher G, Bishop A.
Thumb reconstruction: conventional techniques. Mathes SJ, Hentz VR Plastic Surgery. 2nd ed. Philadelphia; Saunders Elsevier 2006:
281-293
- 6
Hahn S B, Park H J, Kang H J, Kang E S.
Finger reconstruction with a free neurovascular wrap-around flap from the big toe.
J Reconstr Microsurg.
2001;
5
319-323
- 7
Harpf C, Zimmermann R, Ninković M.
Die mikrochirurgische Daumenrekonstruktion mittels partieller Großzehentransplantation.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
2002;
34
95-102
- 8
Heitmann C, Levin L S.
Alternatives to thumb replantation.
Plast Reconstr Surg.
2002;
6
1492-1503
- 9
Kato H, Ogino T, Minami A, Usui M.
Restoration of sensibility in fingers repaired with free sensory flaps from the toe.
J Hand Surg [Am].
1989;
14
49-54
- 10
Kawamura K, Yajima H, Yasunori K, Shigematsu K, Maegawa N, Takakura Y.
Coverage of big toe defects after wrap-around flap transfer with a free soleus perforator
flap.
J Reconstr Microsurg.
2005;
4
225-229
- 11
Lee K S, Park J-W, Chung W-K.
Thumb reconstruction with a wrap-around free flap according to the level of amputation.
Microsurgery.
2000;
20
25-31
- 12
Leung P C.
Thumb reconstruction using second-toe transfer.
Hand.
1983;
15
15-21
- 13
Leung P C.
Thumb reconstruction using second-toe transfer.
Hand Clin.
1985;
1
285-295
- 14
Matev I.
Thumb metacarpal lengthening.
Tech Hand Up Extrem Surg.
2003;
4
157-163
- 15
Morrison W A, O'Brien B M, McLeod A M.
Experience with thumb reconstruction.
J Hand Surg [Br].
1984;
9
223-233
- 16
Morrison W A.
Thumb and fingertip reconstruction by composite microvascular tissue from the toes.
Hand Clin.
1992;
8
537-550
- 17 Morrison W A.
The great toe wrap-around flap. Serafin D Atlas of Microsurgical Composite Tissue Transplantation. 1st ed. Philadelphia;
W.B. Saunders Company 1996: 123-135
- 18
Muzaffar A R, Chao J J, Friedrich J B.
Posttraumatic thumb reconstruction.
Plast Reconst Surg.
2005;
116
103e-122e
- 19
Nunley J A, Goldner R D, Urbaniak J R.
Thumb reconstruction by wrap around method.
Clin Orthop.
1985;
195
97-103
- 20 Pederson W C, Facs M D, Stevanovic M, Zalavras C L, Sherman R.
Reconstructive surgery: extensive injuries to the upper limb. Mathes SJ, Hentz VR Plastic Surgery. 2nd ed. Philadelphia; Saunders Elsevier 2006:
317-349
- 21
Poppen N K, Norris T R, Buncke H J.
Evaluation of sensibility and function with microsurgical free tissue transfer of
the great toe to the hand for thumb reconstruction.
J Hand Surg [Am].
1983;
8
516-531
- 22
St. Laurent J-Y, Lanzetta M.
Resurfacing of the donor defect after wrap-around toe transfer with a free lateral
forearm flap.
J Hand Surg.
1997;
5
913-917
- 23
Tax A, Georgi E.
Daumenrekonstruktion mit freiem neurovaskulärem „Wrap-around“-Lappen (Big-toe Skin-Nail
Flap) nach traumatischer Amputation.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
1997;
29
321-329
- 24 Upton I IIJ, Littler J W.
Thumb reconstruction: pollicisation for traumatic loss. Mathes SJ, Hentz VR Plastic Surgery. 2nd ed. Philadelphia; Saunders Elsevier 2006:
295-315
- 25 Vedder N B, Maser B M.
Thumb reconstruction: microvascular methods. Mathes SJ, Hentz VR Plastic Surgery. 2nd ed. Philadelphia; Saunders Elsevier 2006:
253-279
- 26
Völlinger M, Preisser P, Partecke B D.
Die Deckung ausgedehnter instabiler Narben und tiefer Haut-Weichteildefekte an der
Daumenkuppe mit der Großzehen-Pulpa-Lappenplastik.
Handchir Mikrochir Plast Chir.
2001;
33
271-276
- 27
Wei F C, Epstein M D, Chen H C, Chuang C C, Chen H T.
Microsurgical reconstruction of distal following mutilating hand injuries: result
in 121 patients.
Br J Plast Surg.
1993;
46
181-186
Dr. med. Jan Mochert
Plastische und Handchirurgie/Brandverletztenzentrum
Klinikum St. Georg Leipzig
Delitzscher Straße 141
04129 Leipzig
Email: jan.mochert@sanktgeorg.de