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DOI: 10.1055/s-2008-1027840
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Traumatic Endophthalmitis Prevention Trial (TEPT)
Traumatic Endophthalmitis Prevention Trial (TEPT)Publikationsverlauf
Eingegangen: 7.5.2008
Angenommen: 22.8.2008
Publikationsdatum:
17. November 2008 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund: Die posttraumatische Endophthalmitis zählt zu den schwersten Komplikationen nach offener Bulbusverletzung (2 – 17 %). Die frühzeitige Applikation intravenöser Antibiose kann das Risiko der posttraumatischen Endophthalmitis minimieren. Wir stellen das aktuelle Design einer Studie vor, welche die Rolle einer zusätzlichen intravitrealen Antibiokainstillation zur Prävention der posttraumatischen Endophthalmitis klären soll. Patienten und Methoden: In eine prospektive, multizentrische, randomisierte, kontrollierte Studie werden bis zum Jahr 2010 Patienten mit penetrierender oder perforierender Bulbusverletzung eingeschlossen. Der primäre Wundverschluss und die intraokulare Fremdkörper-Entfernung (IOFK-Entfernung) müssen innerhalb von 24 h nach Verletzung stattfinden. Nach Unterteilung in Niedrigrisiko- (z. B. Metall-IOFK) oder Hochrisikopatienten (z. B. Verletzung in der Agrarwirtschaft, organische Fremdkörper) erfolgt die randomisierte Zuordnung: 1. intravenöse Gabe von Moxifloxacin oder 2. intravenöse Applikation von Moxifloxacin plus intravitreale Injektion von 1 mg Vancomycin plus 1,25 mg Ceftazidim. Ergebnisse: 17 europäische Augenkliniken werden an dieser Studie teilnehmen. Das Auftreten der posttraumatischen Endophthalmitis in jeder Gruppe wird statistisch verglichen. Der Nachbeobachtungszeitraum beträgt 6 Monate. Schlussfolgerungen: Andere Augenkliniken sind zur Teilnahme am TEPT eingeladen.
Abstract
Aim: Post-traumatic endophthalmitis is one of the most severe complications occurring in 2 – 17 % after open globe injuries. Early intravenous antibiotics may minimise the risk of post-traumatic endophthalmitis. The design of a new study to evaluate the role of an additional intravitreal antibiotic injection in the prevention of post-traumatic endophthalmitis is presented in this paper. Patients and Methods: A prospective, multicentre, randomised controlled study was designed. Patients with penetrating or perforating eye injuries will be included up to the year 2010. The wound closure and IOFB (intraocular foreign body) removal must be performed within 24 hours after the trauma. After grouping into low risk (e. g., metallic IOFB) or high risk patients (e. g., agricultural trauma, organic IOFB) each patient will be randomised for 1) intravenous moxifloxacin only or 2) intravenous moxifloxacin plus intravitreal 1 mg Vancomycin plus 1.25 mg Ceftazidim. Results: 17 European Departments of Ophthalmology have agreed to participate. The rate of post-traumatic endophthalmitis in each group will be statistically compared. The follow-up period of this study will last 6 months. Conclusion: Other Departments of Ophthalmology are invited to join the TEPT.
Schlüsselwörter
Trauma - Infektiologie - Intraokulare Entzündungen - Mikrobiologie
Key words
trauma - infectious diseases - intraocular inflammation - microbiology
Literatur
- 1
Affeldt J C, Flynn H W, Forster R K. et al .
Microbial endophthalmitis resulting from ocular trauma.
Ophthalmology.
1987;
94
407-413
Reference Ris Wihthout Link
- 2 Ahuero A E, Andreoli C M, Andreoli M T. et al .Low rates of endophthalmitis in a large series of open globe injuries. ARVO (e-abstract) 2007: 709
Reference Ris Wihthout Link
- 3
Aiyasu R G, Kumar S, LaBree L D. et al .
Microorganisms cultured from the anterior chamber of ruptured globes at the time of
repair.
Am J Ophthalmol.
1985;
119
81-88
Reference Ris Wihthout Link
- 4
Alfaro D V, Roth D B, Laughlin R M. et al .
Paediatric posttraumatic endophthalmitis.
Br J Ophthalmol.
1995;
79
888-891
Reference Ris Wihthout Link
- 5 Bayer Healthcare .Wichtige Informationen zur Arzneimittelsicherheit. Moxifloxacin (Avalox und Actimax). 11. Februar 2008 (offener Rote-Hand-Brief)
Reference Ris Wihthout Link
- 6
Behrens-Baumann W.
Antiinfektiva bei Augenverletzungen.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
2004;
221
674-676
Reference Ris Wihthout Link
- 7
Behrens-Baumann W, Augustin A, Dick B. et al .
Leitlinie zur Prophylaxe und Therapie von Endophthalmitiden.
Hyg Med.
2003;
28
447-460 (Erratum 511), (Leitlinie der Deutschsprachigen Gesellschaft für Intraokularlinsen-Implantation
und refraktive Chirurgie, DGII 2005)
Reference Ris Wihthout Link
- 8
Boldt H C, Pulido J S, Blodi C S. et al .
Rural endophthalmitis.
Ophthalmology.
1989;
86
1722-1726
Reference Ris Wihthout Link
- 9
Brinton G S, Topping T M, Hyndiuk R A. et al .
Posttraumatic endophthalmitis.
Arch Ophthalmol.
1984;
102
547-550
Reference Ris Wihthout Link
- 10
Campochiaro P A, Green W R.
Toxicity of intravitreal ceftazidime in primate retina.
Arch Ophthalmol.
1992;
110
1625-1629
Reference Ris Wihthout Link
- 11 Chaudhry N A, Flynn H W. Endophthalmitis. Kuhn F, Pieramici DJ Ocular Trauma. Principles and Practice New York; Thieme 2002: 293-300
Reference Ris Wihthout Link
- 12
Donahue S P, Kowalski R P, Eller A W. et al .
Empiric treatment of endophthalmitis. Are aminoglycosides necessary?.
Arch Ophthalmol.
1994;
112
45-47
Reference Ris Wihthout Link
- 13
Duch-Samper A M, Menezo J L, Hurtado-Sarrio M.
Endophthalmitis following penetrating eye injuries.
Acta Ophthalmol Scand.
1997;
75
104-106
Reference Ris Wihthout Link
- 14
Endophthalmitis Vitrectomy Study Group .
Results of the endophthalmitis vitrectomy study. A randomized trial of immediate vitrectomy
and of intravenous antibiotics for the treatment of postoperative bacterial endophthalmitis.
Arch Ophthalmol.
1995;
113
1479-1496
Reference Ris Wihthout Link
- 15
Fisch A, Salvanet A, Prazuck T. et al .
Epidemiology of infective endophthalmitis in France. The French Collaborative Study
Group on Endophthalmitis.
Lancet.
1991;
338
1373-1376
Reference Ris Wihthout Link
- 16
Forster R K.
The endophthalmitis vitrectomy study. Editorial.
Arch Ophthalmol.
1995;
113
1555-1557
Reference Ris Wihthout Link
- 17
Gilbert C M, Sooong H K, Hirst L W.
A two-year prospective study of penetrating ocular trauma at the Wilmer Ophthalmological
Institute.
Ann Ophthalmol.
1987;
19
104-106
Reference Ris Wihthout Link
- 18
Gupta A, Srinivasan R, Kaliaperumal S. et al .
Post-traumatic fungal endophthalmitis – a prospective study.
Eye.
2008;
22
13-17
Reference Ris Wihthout Link
- 19
Irvine D, Flynn H HW, Miller D. et al .
Endophthalmitis caused by gram-negative organisms.
Arch Ophthalmol.
1992;
110
1450-1454
Reference Ris Wihthout Link
- 20
Kowalski R P, Romanowski E G, Mah F S. et al .
Topical prophylaxis with moxifloxacin prevents endophthalmitis in a rabbit model.
Am J Ophthalmol.
2004;
138
33-37
Reference Ris Wihthout Link
- 21
Krummenauer F, Lehnert G, Dick H B.
Gesundheitsökonomische Bewertung einer antibiotischen Prophylaxe gegenüber postoperativen
Endophthalmitiden.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
2002;
219
113-116
Reference Ris Wihthout Link
- 22
Kuhn F, Morris R, Witherspoon C D. et al .
A standardized classification of ocular trauma.
Graefe’s Arch Clin Exp Ophthalmol.
1996;
234
399-403
Reference Ris Wihthout Link
- 23
Kuhn F, Mester V, Berta A. et al .
Epidemiologie schwerer Augenverletzungen. United States Eye Injury Registry (USEIR)
und Hungarian Eye Injury Registry (HEIR).
Ophthalmologe.
1998;
95
332-343
Reference Ris Wihthout Link
- 24
Kuhn F, Mester V, Morris R.
A proactive Treatment for Eyes with Perforating Injury.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
2004;
221
622-628
Reference Ris Wihthout Link
- 25
Lott M N, Fuller J J, Hancock H A. et al .
Vitreal penetration of oral moxifloxacin in humans.
Retina.
2008;
28
473-476
Reference Ris Wihthout Link
- 26 Luther T, Thumann G, Bartz-Schmidt K U. Posttraumatische Endophthalmitis. Rohrbach JM, Steuhl KP, Knorr M, Kirchhof B Ophthalmologische Traumatologie Schattauer 2002: 309-316
Reference Ris Wihthout Link
- 27 MAGDEBURGER DREISTUFENPLAN für systemische Antibiotikatherapie nach Prof. Behrens-Baumann
(1991 / 2008). www.med.ovgu.de/augenklinik
Reference Ris Wihthout Link
- 28
Meredith T A.
Posttraumatic endophthalmitis.
Arch Ophthalmol.
1999;
117
520-521
Reference Ris Wihthout Link
- 29
Mieler W F, Glazer L C, Bennett S R. et al .
Favourable outcome or traumatic endophthalmitis with associated retinal breaks or
detachment.
Can J Ophthalmol.
1992;
27
348-352
Reference Ris Wihthout Link
- 30
Narang S, Gupta V, Dogra M R. et al .
Role of prophylactic intravitreal antibiotics in open globe injuries.
Indian J Ophthalmol.
2003;
51
39-44
Reference Ris Wihthout Link
- 31
O’Brian T P, Arshinoff S A, Mah F S.
Perspectives on antibiotics for postoperative endophthalmitis prophylaxis: Potential
role of moxifloxacin.
J Cataract Refract Surg.
2007;
33
1790-1800
Reference Ris Wihthout Link
- 32
Reynolds D S, Flynn H W.
Endophthalmitis after penetrating ocular trauma.
Curr Opin Ophthalmol.
1997;
8
32-38
Reference Ris Wihthout Link
- 33
Rubsamen P E, Cousins S W, Martinez J A.
Impact of cultures on management decisions following surgical repair of penetrating
ocular trauma.
Ophthalmic Surg Lasers.
1997;
28
43-49
Reference Ris Wihthout Link
- 34
Schmidseder E, Mino de Kasper H, Klauss V. et al .
Posttraumatische Endophthalmitis nach penetrierender Augenverletzung. Risikofaktoren,
Mikrobiologische Diagnostik und funktionelle Ergebnisse.
Ophthalmologe.
1998;
95
153-157
Reference Ris Wihthout Link
- 35
Schrader W F.
Epidemiologie bulbuseröffnender Augenverletzungen: Analyse von 1026 Fällen über 18
Jahre.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
2004;
221
629-635
Reference Ris Wihthout Link
- 36
Soheilan M, Rafati N, Mohebi M R. et al .
Prophylaxis of acute posttraumatic bacterial endophthalmitis.
Arch Ophthalmol.
2007;
125
460-465
Reference Ris Wihthout Link
- 37 Stille W, Brodt H R, Groll A H. et al .Antibiotika-Therapie. Stuttgart; Schattauer 2005 11. Aufl: 72-205
Reference Ris Wihthout Link
- 38
Stromann D W, Dajcs J J, Cupp G A. et al .
In vitro and in vivo potency of moxifloxacin ophthalmic solution 0.5 %, a new topical
fluoroquinolone.
Surv Ophthalmol.
2005;
50 (Suppl 1)
16-31
Reference Ris Wihthout Link
- 39
Thompson J T, Parver L M, Enger C L. et al .
Infectious endophthalmitis after penetrating injuries with retained intraocular foreign
bodies. National Eye Trauma System.
Ophthalmology.
1993;
100
1468-1474
Reference Ris Wihthout Link
- 40
Thompson W S, Rubsamen P E, Flynn H W. et al .
Endophthalmitis after penetrating trauma. Risk factors and visual acuity outcomes.
Ophthalmology.
1995;
102
1696-1701
Reference Ris Wihthout Link
- 41
Viestenz A, Mardin C Y, Holbach L M.
Akuter Visusverlust mit schmerzhafter, einseitiger Protrusio bulbi.
Ophthalmologe.
2002;
99
882-883
Reference Ris Wihthout Link
- 42
Walter S, Kuchenbecker J, Banditt P. et al .
Concentration of moxifloxacin in serum and human aqueous humor following a single
400 mg oral dose.
J Cataract Refract Surg.
2007;
33
553-556
Reference Ris Wihthout Link
PD Dr. Arne Viestenz
Univ.-Augenklinik, Otto-von-Guericke-Universität
Leipziger Str. 44, Haus 60b
39120 Magdeburg
Telefon: ++ 49/3 91/6 71 35 75
Fax: ++ 49/3 91/6 71 35 38
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