RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-2008-1027698
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Transjugulärer intrahepatischer portosystemischer Shunt bei Patienten mit Pfortaderthrombose
Transjugular Intrahepatic Portosystemic Shunt in Patients with Portal Vein ThrombosisPublikationsverlauf
eingereicht: 30.1.2008
angenommen: 3.7.2008
Publikationsdatum:
11. September 2008 (online)

Zusammenfassung
Ziel: Evaluation der Durchführbarkeit der TIPS-Anlage bei Pfortaderthrombose (PAT) m/o Pfortaderokklusion/kavernöser Transformation und m/o Leberzirrhose. Material und Methoden: Bei 13 Patienten mit PAT und refraktärem Aszites (n = 7) sowie Blutung aus Ösophagus-/Magenfundusvarizen (n = 6) wurde eine TIPS-Anlage angestrebt. Die Funktion des TIPS wurde am 1. Tag, nach 1 und 4 Wochen, 4 Monaten und danach alle 3 Monate mit Doppler-US kontrolliert. Die technische Erfolgsrate, Reinterventionshäufigkeit und Überlebenszeit der Patienten wurden untersucht. Ergebnisse: Die technische Erfolgsrate der TIPS-Anlage war insgesamt 85 % (11 / 13). Die TIPS-Anlage gelang bei 87,5 % (7 / 8) der Patienten mit Okklusion des rechten Pfortaderastes und bei 100 % (5 / 5) der Patienten mit nicht okkludiertem rechten Pfortaderast (p > 0,05), des Weiteren bei 80 % (8 / 10) der Leberzirrhotiker und 100 % (3 / 3) der Nicht-Zirrhotiker (p > 0,05) sowie bei dem Patienten mit frischer Pfortaderthrombose und bei 1 von 2 Patienten mit kavernärer Transformation des rechten Pfortaderastes. 30 % der Patienten wurden im ersten Jahr und 14,3 % im 2. Jahr revisionsbedürftig. Kein Patient mit okkludiertem rechten Pfortaderast bedurfte einer Revision. 54,5 % (6 / 11) der Patienten verstarben innerhalb von 6 Monaten, unter Ausschluss von 4 Patienten mit fortgeschrittenem Malignom waren es 28,6 %. Schlussfolgerungen: Auch eine okklusive PAT m/o kavernöse Transformation sollte bei Patienten m/o Zirrhose bei klinischer Indikation zu einem Rekanalisationsversuch führen. Die Reinterventionshäufigkeit ist nicht größer und die Überlebensrate in den ersten 6 Monaten nach TIPS-Anlage erscheint vergleichbar mit der von Patienten ohne PAT.
Abstract
Purpose: To evaluate the feasibility of TIPS for portal vein thrombosis (PVT) with/without portal vein occlusion/cavernomatous transformation and with/without underlying cirrhosis. Materials and Methods: 13 patients with PVT and refractory ascites (n = 7) and variceal bleeding (n = 6) received TIPS placement. The function of the TIPS was controlled with Doppler US at 1 day, 1 week, 4 weeks and 4 months after TIPS placement and subsequently every 3 months. The rates of technical success, revision and mortality after TIPS were evaluated. Results: The TIPS was successfully placed in 85 % (11 / 13) of the cases. TIPS placement was successful in 87.5 % (7 / 8) of patients with occlusion of the right portal vein and in 100 % (5 / 5) of patients with non-occlusive right portal vein (p > 0.05), in 80 % (8 / 10) of cirrhotic (x/ 10) and in 100 % (3 / 3) of non-cirrhotic patients (p > 0,05), as well as in one patient with a fresh PVT and in 1 of 2 patients with cavernous transformation. 30 and 14.3 % of patients needed a TIPS revision in the first and second year, respectively. No patient with occlusion of the right portal vein required a revision. 54.5 % (6 / 11) of patients died within 6 months. Under exclusion of 4 patients with advanced malignant diseases, the mortality rate was 28.6 %. Conclusion: TIPS should be considered for selected patients with symptomatic occlusive PVT with/without cavernous transformation and with/without underlying cirrhosis. The frequency of TIPS revision is not greater, and the mortality rate 6 months after PVT recanalization seems to be comparable with that of patients without PVT.
Key words
portal vein thrombosis - TIPS - cavernous transformation - cirrhosis
Literatur
- 1
Ochs A, Rossle M, Haag K. et al .
The transjugular intrahepatic portosystemic stent-shunt procedure for refractory ascites.
N Engl J Med.
1995;
332
1192-1197
MissingFormLabel
- 2
Rossle M, Deibert P, Haag K. et al .
Randomised trial of transjugular-intrahepatic-portosystemic shunt versus endoscopy
plus propranolol for prevention of variceal rebleeding.
Lancet.
1997;
349
1043-1049
MissingFormLabel
- 3
Rossle M, Siegerstetter V, Huber M. et al .
The first decade of the transjugular intrahepatic portosystemic shunt (TIPS): state
of the art.
Liver.
1998;
18
73-89
MissingFormLabel
- 4
Schlegel P M, Tombach B, Reimer P. et al .
Der Stellenwert der Magnetresonanztomographie (MRT) für die Verlaufskontrolle bei
Patienten mit transjugulärem intrahepatischem portosystemischem Stent-Shunt (TIPSS).
Fortschr Röntgenstr.
2002;
174
224-230
MissingFormLabel
- 5
Textor H J, Brensing K A, Wilhelm K. et al .
TIPSS: Technische und klinische Ergebnisse nach 4 Jahren.
Fortschr Röntgenstr.
1998;
168
361-368
MissingFormLabel
- 6
Oei M, Wessling J.
Abernethy-Malformation – kongenitale Aplasie der Pfortader bei 29-jähriger Patientin.
Fortschr Röntgenstr.
2007;
179
167-169
MissingFormLabel
- 7
Belli L, Romani F, Sansalone C V. et al .
Portal thrombosis in cirrhotics. A retrospective analysis.
Ann Surg.
1986;
203
286-291
MissingFormLabel
- 8
Oksuzoglu G, Simsek H, Haznedaroglu I C. et al .
Tissue factor pathway inhibitor concentrations in cirrhotic patients with and without
portal vein thrombosis.
Am J Gastroenterol.
1997;
92
303-306
MissingFormLabel
- 9
Okuda K, Ohnishi K, Kimura K. et al .
Incidence of portal vein thrombosis in liver cirrhosis. An angiographic study in 708
patients.
Gastroenterology.
1985;
89
279-286
MissingFormLabel
- 10
Mahmoud A E, Helmy A S, Billingham L. et al .
Poor prognosis and limited therapeutic options in patients with Budd-Chiari syndrome
and portal venous system thrombosis.
Eur J Gastroenterol Hepatol.
1997;
9
485-489
MissingFormLabel
- 11
Blum U, Haag K, Rossle M. et al .
Noncavernomatous portal vein thrombosis in hepatic cirrhosis: treatment with transjugular
intrahepatic portosystemic shunt and local thrombolysis.
Radiology.
1995;
195
153-157
MissingFormLabel
- 12
Haskal Z J, Naji A.
Treatment of portal vein thrombosis after liver transplantation with percutaneous
thrombolysis and stent placement.
J Vasc Interv Radiol.
1993;
4
789-792
MissingFormLabel
- 13
Radosevich P M, Ring E J, LaBerge J M. et al .
Transjugular intrahepatic portosystemic shunts in patients with portal vein occlusion.
Radiology.
1993;
186
523-527
MissingFormLabel
- 14
Vogl T, Hidajat N, Schroder R J. et al .
Rekanalisation einer ausgedehnten frischen Pfortaderthrombose durch transjugulären
intrahepatischen portosystemischen Stent-Shunt (TIPS).
Fortschr Röntgenstr.
1999;
171
163-165
MissingFormLabel
- 15
Cohen J, Edelman R R, Chopra S.
Portal vein thrombosis: a review.
Am J Med.
1992;
92
173-182
MissingFormLabel
- 16
Hidajat N, Stobbe H, Griesshaber V. et al .
Portal vein thrombosis: etiology, diagnostic strategy, therapy and management.
Vasa.
2005;
34
81-92
MissingFormLabel
- 17
Senzolo M, Tibbals J, Cholongitas E. et al .
Transjugular intrahepatic portosystemic shunt for portal vein thrombosis with and
without cavernous transformation.
Aliment Pharmacol Ther.
2006;
23
767-775
MissingFormLabel
- 18
Walser E M, NcNees S W, DeLa P ena O. et al .
Portal venous thrombosis: percutaneous therapy and outcome.
J Vasc Interv Radiol.
1998;
9
119-127
MissingFormLabel
- 19
Chong W K, Malisch T A, Mazer M J. et al .
Transjugular intrahepatic portosystemic shunt: US assessment with maximum flow velocity.
Radiology.
1993;
189
789-793
MissingFormLabel
- 20
Hidajat N, Vogl T, Stobbe H. et al .
Transjugular intrahepatic portosystemic shunt. Experiences at a liver transplantation
center.
Acta Radiol.
2000;
41
474-478
MissingFormLabel
- 21
Senzolo M, Patch D, Cholongitas E. et al .
Transjugular intrahepatic portosystemic shunt for portal vein thrombosis with and
without underlying cirrhosis.
Cardiovasc Intervent Radiol.
2007;
30
545, author reply 546
MissingFormLabel
- 22
Schaefer P J, Jahnke T, Schaefer F K. et al .
Transjugulärer intrahepatischer portosystemischer Shunt: Untersuchung des Einflusses
der Stentkonfiguration auf die Offenheitsrate.
Fortschr Röntgenstr.
2007;
179
965-970
MissingFormLabel
- 23
Richter G M, Roeren T, Brado M. et al .
Portal hypertension and percutaneous transjugular portasystemic stent shunt.
Chirurg.
1995;
66
555-565
MissingFormLabel
- 24
Richter G M, Noldge G, Brado M. et al .
TIPSS: 10 Jahre klinische Erfahrung.
Fortschr Röntgenstr.
1998;
168
307-315
MissingFormLabel
- 25
Bauer J, Johnson S, Durham J. et al .
The role of TIPS for portal vein patency in liver transplant patients with portal
vein thrombosis.
Liver Transpl.
2006;
12
1544-1551
MissingFormLabel
- 26
Ganger D R, Klapman J B, McDonald V. et al .
Transjugular intrahepatic portosystemic shunt (TIPS) for Budd-Chiari syndrome or portal
vein thrombosis: review of indications and problems.
Am J Gastroenterol.
1999;
94
603-608
MissingFormLabel
- 27
Stein M, Link D P.
Symptomatic spleno-mesenteric-portal venous thrombosis: recanalization and reconstruction
with endovascular stents.
J Vasc Interv Radiol.
1999;
10
363-371
MissingFormLabel
- 28
Senzolo M, Cholongitas E, Davies N. et al .
Transjugular Intrahepatic Portosystemic Shunt (TIPS), the preferred therapeutic option
for Budd Chiari syndrome associated with portal vein thrombosis.
Am J Gastroenterol.
2006;
101
2163-2164, author reply 2164 – 2165
MissingFormLabel
- 29
Van Ha T G, Hodge J, Funaki B. et al .
Transjugular intrahepatic portosystemic shunt placement in patients with cirrhosis
and concomitant portal vein thrombosis.
Cardiovasc Intervent Radiol.
2006;
29
785-790
MissingFormLabel
- 30
Wacker F K, Bock M.
Magnetresonanztomografie-gestützte endovaskuläre Interventionen.
Fortschr Röntgenstr.
2007;
179
355-364
MissingFormLabel
- 31
Hidajat N, Kreuschner M, Rottgen R. et al .
Placement of transjugular intrahepatic portosystemic shunt via the left hepatic vein
under sonographic guidance in a patient with right hemihepatectomy.
Acta Radiol.
2003;
44
363-365
MissingFormLabel
- 32
Tuite D J, Rehman J, Davies M H. et al .
Percutaneous transsplenic access in the management of bleeding varices from chronic
portal vein thrombosis.
J Vasc Interv Radiol.
2007;
18
1571-1575
MissingFormLabel
- 33
Haskal Z J.
Improved patency of transjugular intrahepatic portosystemic shunts in humans: creation
and revision with PTFE stent-grafts.
Radiology.
1999;
213
759-766
MissingFormLabel
- 34
Murad S D, Luong T K, Pattynama P M. et al .
Long-term outcome of a covered vs. uncovered transjugular intrahepatic portosystemic
shunt in Budd-Chiari syndrome.
Liver Int.
2008;
28
249-256
MissingFormLabel
- 35
Jiang Z B, Shan H, Shen X Y. et al .
Transjugular intrahepatic portosystemic shunt for palliative treatment of portal hypertension
secondary to portal vein tumor thrombosis.
World J Gastroenterol.
2004;
10
1881-1884
MissingFormLabel
Dr. Florian Streitparth
Radiology, Charite CVK
Augustenburgerplatz 1
13353 Berlin
Telefon: ++ 49/30/4 50 65 71 96
Fax: ++ 49/30/4 50 55 79 01
eMail: florian.streitparth@charite.de