Klin Monbl Augenheilkd 2008; 225(5): 366-369
DOI: 10.1055/s-2008-1027275
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

„Floaterektomie” - Pars-Plana-Vitrektomie wegen Glaskörpertrübungen

“Floaterectomy” - Pars-Plana-Vitrectomy for Vitreous OpacitiesV. Weber-Varszegi1 , P. Senn1 , C. N. Becht1 , M. K. Schmid1
  • 1Augenklinik Kantonsspital Luzern, Luzern, Schweiz
Further Information

Publication History

Eingegangen: 28.8.2007

Angenommen: 3.10.2007

Publication Date:
05 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Bei Patienten mit störenden Glaskörpertrübungen besteht oft eine Diskrepanz zwischen gutem Visus und subjektiven Beschwerden. Die schlechte Objektivierbarkeit erschwert die Indikationsstellung zur Pars-Plana-Vitrektomie (PPV). Patienten und Methoden: Das Resultat nach PPV wegen Glaskörpertrübungen an 90 Augen (67 Patienten, Alter 20 - 86 Jahre, Mittel 60 ± 13) wurde retrospektiv analysiert. Die Nachbeobachtungszeit betrug 6 - 40 Monate (Mittel 19 ± 9). Visusrelevante Zusatzdiagnosen (exklusive Katarakt) lagen in 33 % vor (Uveitis 8 %, prämakuläre Membran 10 %, andere 15 %). Die Technik bestand in einer Standard-PPV (44 % 25-Gauge-, 56 % 20-Gauge-Zugänge). In 78 % wurde eine kombinierte PPV mit Hinterkammerlinsenimplantation durchgeführt. Ergebnisse: Der mediane Visus stieg von 0,6 auf 1,0 (+ 2,3 Zeilen, p < 0,0001). Lediglich ein Auge verlor 2 Zeilen. Intraoperativ kam es in 11 % zu peripheren Netzhautdefekten. Langzeitkomplikationen (12 - 31 Monate) waren prämakuläre Membran (1) und IOL-Kapselsackluxation (1). Sekundäreingriffe umfassten YAG-Kapsulotomien (4) und Glaukom-OP (1). 94 % aller Patienten (98 % der Gruppe ohne Zusatzdiagnosen) waren mit dem Resultat zufrieden. Schlussfolgerungen: Bei sorgfältiger Patientenselektion ist die PPV für störende Glaskörpertrübungen sicher und erfolgversprechend.

Abstract

Background: Patients suffer from vitreous opacities, despite good visual acuity. The lack of objective measurements may make it difficult to justify the indication for vitreous surgery. Patients and Methods: We analysed retrospectively the outcome of 90 eyes/ 67 patients, age 20 - 86 years (mean 60 ± 19) after pars plana vitrectomy (ppv) for vitreous opacities. Follow-up was 6 - 40 months (mean 19 ± 9). Additional pathologies (except cataract) possibly affecting the functional outcome were present in 33 % (uveitis 8 %, premacular membrane 10 %, other 15 %). The technique consisted of a standard 3-port vitrectomy (44 % 25-gauge, 46 % 20-gauge). In 78 % ppv was combined with phacoemulsification + IOL implantation. Results: Mean preoperative visual acuity was 0.6, postoperative 1.0 (+ 2.3 lines, p > 0.0001). One eye lost 2 lines. Peripheral retinal tears occurred in 11 %. Long-term complications (12 - 31 months) consisted of premacular membrane formation (1), luxation of the IOL/capsular bag. Secondary interventions included YAG capsulotomy (4) and glaucoma surgery (1). 94 % of all patients (98 % if additional pathologies were excluded) were satisfied with the outcome. Conclusions: Pars plana vitrectomy for vitreous opacities is safe and effective. Careful patient selection is crucial.

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Dr. med. P. Senn

Augenklinik Kantonsspital

6000 Luzern 16

Schweiz

Phone: ++ 41/41/2 05 33 12

Fax: ++ 41/41/2 05 34 06

Email: peter.senn@ksl.ch

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