Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1004721
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Schmerzlinderung durch Einzelbestrahlung mit Low-Level-Laserlicht im Rahmen der kieferorthopädischen Multibandtherapie
Pain Relief by Single Low-Level Laser Irradiation in Orthodontic Patients Undergoing Fixed Appliance Therapy[∗]Publication History
Publication Date:
05 June 2008 (online)

Zusammenfassung
Zielsetzung: Die Zielsetzung dieser Studie beinhaltete die Analyse der Wirkung einer einzelnen Bestrahlung mit Laserlicht niedriger Intensität (low-level laser therapy, LLLT) auf das Schmerzempfinden der Patienten im Rahmen einer kieferorthopädischen Multibandtherapie. Material und Methode: 76 Patienten (46 weibliche und 30 männliche; durchschnittliches Alter: 23,1 Jahre) wurden in diese Studie aufgenommen und auf 2 Gruppen verteilt. Gruppe 1 (G 1) (38 Patienten; 13 männliche und 25 weibliche; mittleren Alters: 25,1 Jahre) wurde nach Bebänderung mit einer Einzeldosis des Laserlichtes (HELBO Mini Laser®; Wellenlänge 670 nm, Leistungsabgabe 75 mW) mit einer Dauer von 30 Sekunden pro bebändertem Zahn bestrahlt. Gruppe 2 (G 2) (38 Patienten; 17 männliche, 21 weibliche; mittleren Alters: 21,0 Jahre) wurden einer „Plazebo”-Lasertherapie ohne aktive Laserbestrahlung unterzogen. Das Schmerzempfinden wurde 6 h, 30 h und 54 h nach der LLLT durch Selbsteinschätzung mit einem standardisierten Fragebogen evaluiert. Ergebnisse: In der Nachuntersuchungsphase wurden bedeutende Unterschiede zwischen den beiden Gruppen im Hinblick auf das Schmerzempfinden festgestellt. Die Anzahl der Patienten aus G 1 (Test), die Schmerzen nach 6 h meldeten (n = 14) war signifikant niedriger als in G 2 (Kontroll) (n = 29), (p < 0,05). Die Unterschiede zwischen G 1 (n = 22) und G 2 (n = 33) bestanden auch nach 30 h (p < 0,05). Nach 54 h waren keine signifikanten Unterschiede zwischen den beiden Gruppen mehr festzustellen (G 1: n = 20 versus G 2: n = 25). Nach 6 h, 30 h und 54 h beschrieben über 90 % der Patienten in G 1 (n = 34) und G 2 (n = 32) den Schmerz als „ziehenden Schmerz”. Allerdings zeigte sich bei weiblichen Probanden auch nach 54 h ein Prävalenzunterschied beim Vergleich von G 1 (n = 11) und G 2 (n = 15; p = 0,079). Schlussfolgerungen: Eine LLLT im direkten Anschluss an eine Multiband-Versorgung führt zu einer deutlichen Reduktion der Schmerzempfindung zu den Zeitpunkten nach 6 h und 30 h. Dies könnte eine Möglichkeit sein, über die Schmerzprävention die Akzeptanz der Patienten für die Behandlung mit festsitzenden Apparaturen zu verbessern.
Abstract
Introduction: The objective of this study was to analyze the effect of single low-level laser therapy (LLLT) irradiation on pain perception in patients having fixed appliance treatment. Methods: Seventy-six patients (46 women, 30 men; mean age, 23.1 years) enrolled in this single-blind study were assigned to 2 groups. The patients in group 1 (G 1; 38 patients, 13 men, 25 women; mean age, 25.1 years) received a single course of LLLT (Mini Laser 2075, Helbo Photodynamic Systems GmbH & Co KG, Linz, Austria; wavelength 670 nm, power output 75 mW) for 30 seconds per banded tooth. The patients in group 2 (G 2; 38 patients, 17 men, 21 women; mean age, 21.0 years) received placebo laser therapy without active laser irradiation. Pain perception was evaluated at 6, 30, and 54 hours after LLLT by self-rating with a standardized questionnaire. Results: Major differences in pain perception were found between the 2 groups. The number of patients reporting pain after 6 hours was significantly lower in G 1 (n = 14) than in G 2 (n = 29) (P < 0.05), and the differences persisted after 30 hours (G 1, n = 22; G 2, n = 33) (p < 0.05). After 54 hours, no significant differences were seen between the number of patients reporting pain (G 1, n = 20; G 2, n = 25), although the women had a different prevalence between G 1 (n = 11) and G 2 (n = 15) (P = 0.079). After 6, 30, and 54 hours, more than 90 % of the subjects in both groups described the pain as “tearing”. Conclusions: LLLT immediately after multibanding reduced the prevalence of pain perception after 6 and 30 hours. LLLT might have positive effects in orthodontic patients not only immediately after multibanding, but also for preventing pain during treatment.
Schlüsselwörter
Multiband - Schmerzlinderung - LLLT
Key words
multibanding - pain relief - LLLT
1 Der Artikel wurde erstmals veröffentlicht in Am J Orthod Dentofacial Orthop 2006; 130: 371-377.
Literatur
- 1 Soltis J E, Nakfoor P R, Bowman D C. Changes in ability of patients to differentiate intensity of forces applied to maxillary central incisors during orthodontic treatment. J Dent Res. 1971; 50 590-596
- 2 Jones M L. An investigation into the initial discomfort caused by placement of an archwire. Eur J Orthod. 1984; 6 48-54
-
3 Proffit W R. The biologic basis of orthodontic therapy. In: Proffit WR, Fields Jr HW. Contemporary orthodontics. CV Mosby, St. Louis 1986; 241
- 4 Roth P M, Thrash W J. Effect of transcutaneous electrical nerve stimulation for controlling pain associated with orthodontic tooth movement. Am J Orthod Dentofac Orthop. 1986; 90 132-138
- 5 Ngan P, Kess B, Wilson S. Perception of discomfort by patients undergoing orthodontic treatment. Am J Orthod. 1989; 96 47-53
- 6 Harazaki M, Takahashi H, Ito A, Isshiki Y. Soft laser irradiation induced pain reduction in orthodontic treatment. Bull Tokyo Dent Coll. 1998; 2 95-101
- 7 Harazaki M, Isshiki Y. Soft laser irradiation effects on pain reduction in orthodontic treatment. Bull Tokyo Dent Coll. 1997; 4 291-295
- 8 Lim H M, Lew K K, Tay D K. A clinical investigation of the efficacy of low level laser therapy in reducing orthodontic postadjustment pain. Am J Orthod Dentofacial Orthop. 1995; 6 614-622
- 9 Kon K. In vivo study of low power laser irradiation on new bone formation of rat calvaria defect. J Jpn Soc Laser Dent. 1992; 3 35-44
- 10 Okamoto H, Iwase T, Saito T, Morioka T. The possible application of He-Ne laser for dental plaque control. J Jpn Soc Laser Med. 1993; 14 3-7
- 11 Roberts-Hary D P. Laser etching of teeth orthodontic bracket placement: Preliminary clinical study. Laser in Surg Med. 1992; 12 467-480
- 12 Senda A, Gomi A, Tani T, Yoshino H, Hara G. A clinical study on “soft laser 632”, a He-Ne low energy medical laser. 1: Pain relief immediately after irradiation. Aichi Gakuin Daigaku Shigakkai Shi. 1985; 4 773-780
- 13 Thwe T, Kato J. The comparative histopathological studies of pulpotomized pulp tissue of the developing rat molars with He-Ne laser and Nd-YAG laser irradiation. Ped Dent J. 1996; 6 69-76
- 14 Wakabayashi H, Hamba M, Matsumoto K, Nakayama T. Electophysiological study of irradiation of semiconductor laser on activity of trigeminal subnucleus caudal neurons. J of Jpn Soc for Laser Dent. 1992; 3 65-74
- 15 Harris D M. Biomolecular mechanisms of laser biostimulation. J Clin Laser Med Surg. 1991; 9 277-280
- 16 Fork R L. Laser stimulation of nerve cells in aplasia. Science. 1971; 171 901-908
- 17 Vizi E s, Mester E, Tisza S, Mester A. Acetylcholine releasing effect of laser irradiation on Auerbach's plexus in guinea pig ileum. J Neural Transm. 1977; 40 305-308
- 18 Ponnudarai R N, Zbuzek V K, Wu W H. Hypoalgesia effect of laser photostimulation shown by rat tail flick test. Acupuncture Electro-Ther Res Int J. 1987; 12 93-100
- 19 Chen M Y, Shimada K, Fujita K, Ishii J, Hirata T, Fujisawa H. Neurite elongation from cultured dorsal root ganglion cells is inhibited by Ga-Al-as diode laser irradiation. Laser in the Life Sciences. 1993; 5 237-242
- 20 Kreisler M B, Haj H A, Noroozi N, Willershausen B. Efficacy of low level laser therapy in reducing postoperative pain after endodontic surgery - a randomized double blind clinical study. Int J Oral Maxillofac Surg. 2004; 33 38-41
- 21 Al-Watban F A, Zhang X Y. The comparison of effects between pulsed and CW lasers on wound healing. J Clin Laser Med Surg. 2004; 1 15-18
- 22 Carnevalli C M, Soares C P, Zangaro R A, Pinheiro A L, Silva N S. Laser light prevents apoptosis in Cho K-1 cell line. J Clin Laser Med Surg. 2003; 4 193-196
- 23 Sergl H G, Klages U, Zentner A. Pain and discomfort during orthodontic treatment: causative factors and effects on compliance. Am J Orthod Dentofacial Orthop. 1998; 114 684-691
- 24 Erdinc A M, Dincer B. Perception of pain during orthodontic treatment with fixed appliances. Eur J Orthod. 2004; 26 79-85
- 25 Firestone A R, Scheurer P A, Burgin W B. Patients' anticipation of pain and pain-related side effects, and their perception of pain as a result of orthodontic treatment with fixed appliances. Eur J Orthod. 1999; 21 387-396
- 26 Kulekcioglu S, Sivrioglu K, Ozcan O, Parlak M. Effectiveness of low-level laser therapy in temporomandibular disorder. Scand J Rheumatol. 2003; 2 114-118
- 27 Pinheiro A L, Cavalcanti E T, Pinheiro T I, Alves M J, Manzi C T. Low-level laser therapy in the management of disorders of the maxillofacial region. J Clin Laser Med Surg. 1997; 4 181-183
- 28 Woodruff L D, Bounkeo J M, Brannon W M, Dawes K S, Barham C D, Waddell D L, Enwemeka C S. The efficacy of laser therapy in wound repair: a meta-analysis of the literature. Photomed Laser Surg. 2004; 22 241-247
- 29 Brown D F, Moerenhout R G. The pain experience and psychological adjustment to orthodontic treatment of preadolescents, adolescents, and adults. Am J Orthod Dentofacial Orthop. 1991; 4 349-356
- 30 Sakamoto T, Sakamoto N. On the pain response of the tooth caused by placement of a labial archwire. J Jpn Orthod Soc. 1989; 48 59-65
-
31 Huck S W, Cormier W H, Bounds W G. Reading Statistics and Research. Harper and Row Publishers, New York 1975
1 Der Artikel wurde erstmals veröffentlicht in Am J Orthod Dentofacial Orthop 2006; 130: 371-377.
Ao. Univ. Prof. Dr. D. Turhani
Universitätsklinik für Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgie
Währinger Gürtel 18-20
A-1090 Wien
Phone: +43 / 1 / 4 04 00 42 52
Email: dritan.turhani@meduniwien.ac.at