Psychother Psychosom Med Psychol 2008; 58(5): 215-224
DOI: 10.1055/s-2007-986355
Fort- und Weiterbildung

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Evidenzbasierte Psychotherapie der chronischen Depression

Evidence-Based Psychotherapy of Chronic Depressive DisordersHeide  Hecht, Dietrich  van Calker
Further Information

Publication History

Publication Date:
06 May 2008 (online)

Lernziel

Ziel dieser Übersichtsarbeit ist es aufzuzeigen, ob sich durch störungsspezifische Psychotherapie der Verlauf chronisch depressiver Störungen positiv beeinflussen lässt. Chronisch Depressive gelten aufgrund des meist frühen Krankheitsbeginns und einer hohen Rate komorbider Störungen auf Achse I und II als schwer behandelbar. Die damit verbundene negative Erwartungshaltung zeigt sich auch darin, dass es für diese Patientengruppe kaum methodisch anspruchsvolle Studien zur Wirksamkeit gibt.

Literatur

  • 1 McCullough P. Psychotherapie der chronischen Depression. Cognitive Behavioral Analysis System of Psychotherapy - CBASP. München, Jena; Urban & Fischer 2006
  • 2 Klerman G L, Weissman M M, Rounsaville B J, Chevron E S. Interpersonal psychotherapy of depression. New York; Basic Books Inc., Publisher 1984
  • 3 Schramm E (Hrsg). Interpersonelle Psychotherapie bei Depressionen und anderen psychischen Störungen. Stuttgart; Schattauer 1998
  • 4 Markowitz J C. Interpersonal psychotherapy for chronic depression.  JCLP. 2003;  59 847-858
  • 5 Schramm E. Interpersonelle Psychotherapie bei chronischen Depressionen. In: Bschor T (Hrsg) Behandlungsmanual therapieresistente Depression. Stuttgart; Kohlhammer 2008 (im Druck)
  • 6 Beck A T, Rush A J, Shaw B F, Emery G. Kognitive Therapie der Depression. Weinheim; Beltz PVU 1996
  • 7 Lewinson P M. A behavioral approach to depression. In: Friedmann RJ, Katz MM (eds) The psychology of depression. New York; Wiley 1974
  • 8 AHCPR Agency for Health Care Policy and Research .Clinical Practice Guideline No. 1. AHCPR Publication 1993 No. 92-0023
  • 9 Ravindran A V, Anismen H, Merali Z. et al . Treatment of primary dysthymia with group cognitive therapy and pharmacotherapy: clinical symptoms and functional impairments.  Am J Psychiatry. 1999;  156 1608-1617
  • 10 Markowitz J C, Kocsis J H, Bleiberg K L. et al . A comparative trial of psychotherapy and pharmacotherapy for „pure” dysthymic patients.  J Affect Dis. 2005;  89 167-175
  • 11 Browne G, Steiner M, Roberts J. et al . Sertraline and/or interpersonal psychotherapy for patients with dysthymic disorder in primary care: 6-month comparison with longitudinal 2-year follow-up of effectiveness and costs.  J Affect Dis. 2002;  68 317-330
  • 12 Dunner D I, Schmaling K B, Hendrickson H. et al . Cognitive therapy versus fluoxetin in the treatment of dystymic disorder.  Depression. 1996;  4 34-41
  • 13 deMello M F, Myczcowsk L M, Menezes P R. A randomized controlled trail comparing moclobemid and moclobemid plus interpersonal psychotherapy in the treatment of dysthymic disorder.  J Psychother Pract Res. 2001;  10 117-123
  • 14 Hellerstein D J, Little S AS, Samstag L W. et al . Adding group psychotherapy to medication treatment in dysthymia. A randomized prospective pilot study.  J Psychother Pract Res. 2001;  10 93-103
  • 15 Agosti V, Ocepek-Wwelikson K. The efficacy of imipramine and psychotherapy in early-onset chronic depression: a reanalysis of the National Instiute of Mental Health Treatment of Depression Collaborative Research Program.  J Affect Dis. 1997;  43 181-186
  • 16 Keller M B, McCullough J P, Klein D N. et al . A comparison of Nefazodon, the Cognitive Behavioral-Analysis System of Psychotherapy, and their combination for the treatment of chronic depression.  N Engl J Med. 2000;  342 1462-1470
  • 17 Miller I W, Norman W H, Keitner G I. Combined treatment for patients with double depression.  Psychother Psychosom. 1999;  68 180-185
  • 18 Schramm E, Schneider D, Zobel I. et al . Efficacy of interpersonal psychotherapy plus pharmacotherapy in chronically depressed inpatients.  J Affect Disord. 2008 (im Druck); 
  • 19 Schatzberg A F, Rush A, Arnow B A. et al . Chronic depression. Medication (Nefazodon) or psychotherapy (CBASP) is effective when the other is not.  Arch Gen Psychiatry. 2005;  62 513-520
  • 20 Kocsis J H, Rush A J, Markowitz J C. et al . Continuation treatment of chronic depression: a comparison of Nefazodon, Cognitive Behavioral Analyssis System of Psychotherapy, and their combination.  Psychopharmacol Bull. 2003;  37 73-87
  • 21 Perlis R H, Nierenberg A A, Alpert J E. et al . Effects of adding cognitive therapy to fluoxetine dose increase on risk of relapse and residual depressive symptoms in continuation treatment of major depressive disorder.  J Clin Psychopharmacol. 2002;  22 474-480
  • 22 Klein D N, Arnow B A, Blalock J A. et al . Cognitive-Behavioral Analysis System of Psychotherapy as a maintenance treatment for chronic depression.  J Consult Clin Psychol. 2004;  72 681-688

Dr. Heide Hecht

Universitätsklinikum Freiburg
Abt. für Psychiatrie und Psychotherapie

Hauptstraße 5

79104 Freiburg

Email: Heidemarie.Hecht@uniklinik-freiburg.de