Klin Monbl Augenheilkd 2007; 224(11): 843-846
DOI: 10.1055/s-2007-963636
Klinische Studie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hilft das Ultraschallbiomikroskop (UBM) in der Diagnostik von intraskleralen Fremdkörpern?

Ultrasound Biomicroscopic Diagnosis of Scleral Foreign BodiesA. M. Schild1 , J. F. Jordan1 , T. S. Dietlein1
  • 1Augenklinik, Universitätskliniken Köln
Further Information

Publication History

Eingegangen: 12.6.2007

Angenommen: 1.10.2007

Publication Date:
23 November 2007 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Kleine intrasklerale Fremdkörper (FK) unterschiedlicher Materialien, vor allem aus Plastik und organischen Materialien, lassen sich mittels Röntgen/CT schlecht oder nicht nachweisen. Ziel unserer Studie war es, die Eignung des Ultraschallbiomikroskopes (UBM) zur Diagnostik dieser FK zu prüfen. Methoden: In-vitro-Darstellung mit Präparation eines Skleratunnels an 12 Schweineaugen, Bestückung des Tunnels mit kleinen FK unterschiedlicher Materialien, Nachweis mit dem UBM (Humphrey Ultraschall Biomikroskop, Modell 840). Ergebnisse: Auch kleine FK ab einer Größe von ca. 200 µm sind mit dem UBM im Bereich der vorderen Augenabschnitte anhand typischer Schalleffekte nachweisbar. Es besteht allerdings keine Spezifität für das Material des FK. Schlussfolgerung: Das UBM eignet sich bei einer hohen Auflösung von 100 µm und einer Eindringtiefe von 5 mm auch zur Darstellung sehr kleiner intraskleraler FK. Das UBM ist eine sinnvolle Alternative bzw. Ergänzung zur radiologischen Diagnostik nichtröntgendichter FK und hilft bei der Lokalisation eines Fremdkörpers präoperativ. Das UBM kann sogar eine operative Exploration überflüssig machen, wenn der FK in einem für das UBM zugänglichen Bereich liegt.

Abstract

Background: Small intrascleral foreign bodies of different materials, especially plastic or organic, can sometimes not easily - or not at all - be detected by routine X-ray examination or computed tomography scan. The aim of our study was to evaluate the usefulness of ultrasound biomicroscopy (UBM) with regard to the detection and localisation of such foreign bodies. Methods: An in vitro study with the preparation of a scleral tunnel on 12 porcine eyes was performed. Small foreign bodies of different types of material were placed in the tunnel. The UBM was performed with a Humphrey Ultrasound Biomicroscope, Model 840, to evaluate its diagnostic value in detecting and specifying these sclera-covered foreign bodies. Results: Even small foreign bodies of the anterior ocular segment of only 200 µm in size can be detected with the UBM due to the typical ultrasound patterns and artifacts. However, there is no diagnostic specificity for the corresponding material. Conclusion: The UBM is a high-frequency ultrasonic device with an imaging depth of 5 mm and a spatial resolution of 100 µm. Therefore it is a useful alternative or, respectively, additional diagnostic tool to common imaging techniques like routine X-ray imaging or CT scans, especially in the detection of non-metallic objects. It can provide important information for the ophthalmic surgeon with regard to pre-operative evaluation of the eye. Furthermore, the UBM might even substitute operative exploration of foreign bodies if they are located in the anterior segment of the eye.

Literatur

  • 1 Barash D. et al . Ultrasound biomicroscopic detection of anterior ocular segment foreign body after trauma.  Am J Ophthalmol. 1998;  126 (2) 197-202
  • 2 Dada T. et al . Comparison of anterior segment optical coherence tomography and ultrasound biomicroscopy for assessment of the anterior segment.  J Cataract Refract Surg. 2007;  33 (5) 837-840
  • 3 Deramo V A. et al . The role of ultrasound biomicroscopy in ocular trauma.  Trans AM Ophthalmol Soc. 1998;  96 155-165; discussion 765 - 367
  • 4 Deramo V A. et al . Ultrasound biomicroscopy as a tool for detecting and localizing occult foreign bodies after ocular trauma.  Ophthalmology. 1999;  106 301-305
  • 5 Dietlein T S, Engels B F, Jacobi P C. et al . Ultrasound biomicroscopic patterns after glaucoma surgery in congenital glaucoma.  Ophthalmology. 2000;  107 (6) 1200-1205
  • 6 Engels B F, Dietlein T S, Jacobi P C. et al . Ultrasound biomicroscopy diagnosis of congenital glaucoma.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 1999;  215 (6) 338-341
  • 7 Fineman M S. et al . Ultrasound biomicroscopic diagnosis of an occult intrascleral foreign body: an unusual case of ocular siderosis.  Retina. 2001;  21 (3) 265-267
  • 8 Genovesi-Ebert F. et al . Ultrasound biomicroscopiy in the assessment of penetrating or blunt anterior-chamber trauma.  Ophthalmologica. 1998;  212 (1) 6-7
  • 9 Guha S, Bhende M, Baskaran M. et al . Role of ultrasound biomicroscopy (UBM) in the detection and localization of anterior segment foreign bodies.  Ann Acad Med Singapore. 2006;  35 (8) 536-545
  • 10 Guthoff R, Pauleikhoff D, Hingst V. Bildgebende Diagnostik in der Augenheilkunde. Stuttgart; Enke Verlag 1999: 71-73
  • 11 Laroche D, Ishikawa H, Greenfield D. et al . Ultrasound biomicroscopic localization and evaluation of intraocular foreign bodies.  Acta Ophthalmol Scand. 1998;  76 (4) 491-495
  • 12 Nouby-Mahmoud G, Silverman R H, Coleman D J. Using high-frequency ultrasound to characterize intraocular foreign bodies.  Ophthalmic Surg. 1993;  24 (2) 94-99
  • 13 Ozdal M P, Mansour M, Deschenes J. Ultrasound biomicroscopic evaluation oft he traumatized eyes.  Eye. 2003;  17 (4) 467-472
  • 14 Pal N, Azad R V, Sony P. et al . Optical coherence tomography-assisted localization of retained intraocular foreign body.  Eye. 2005;  19 (6) 717-719

Dr. Andrea Martina Schild

Augenklinik, Universitätskliniken Köln

Kerpenerstr.62

50924 Köln

Phone: ++ 49/2 21/4 78 43 13

Fax: ++ 49/2 21/4 78 43 47

Email: a.schild@gmx.de

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