Zusammenfassung
Ein Rektumprolaps als erste klinische Manifestation eines kolorektalen Karzinoms ist
selten. Wir berichten über eine 75-jährige Patientin, bei der ein Adenokarzinom des
Colon sigmoideum nach Vorlage eines vollständigen Rektumprolaps diagnostiziert wurde.
Der Tumor verursachte eine rektosigmoidale Invagination und prolabierte dann anal.
Es wurden eine Rektosigmoidektomie und Proktopexie mit postoperativ ereignislosem
Verlauf vorgenommen. Der Zusammenhang zwischen kolorektalem Karzinom und Mastdarmvorfall
ist nicht eindeutig erwiesen. Der vorliegende Fallbericht beschreibt eine ungewöhnliche
Variante eines kolorektalen Karzinoms. Daraus ließe sich ableiten, dass ein Mastdarmvorfall
ein Initialsymptom eines kolorektalen Karzinoms darstellt und außerdem einen okkulten
intraabdominalen Krankheitszustand anzeigt. Die Vorrangigkeit einer ausreichend eingehenden
Untersuchung wie z. B. einer Kolonoskopie bei Patienten mit neu einsetzendem Mastdarmvorfall
wird damit hervorgehoben.
Abstract
Rectal prolapse as the initial clinical manifestation of colorectal cancer is uncommon.
We describe the case of a 75-year-old woman who was diagnosed as having adenocarcinoma
of the sigmoid colon after presenting with complete rectal prolapse. The tumor caused
rectosigmoid intussusception and then it prolapsed out through the anus. She underwent
rectosigmoidectomy and rectopexy. The postoperative course was uneventful. The relationship
between colorectal cancer and rectal prolapse has not been clearly established. This
case report describes an unusual presentation of colorectal cancer. It suggests that
rectal prolapse can present as the initial symptom of colorectal cancer and may also
be a presenting feature of the occult intra-abdominal pathology. The importance of
adequate investigation such as colonoscopy should be emphasized in patients who develop
a new onset of rectal prolapse.
Schlüsselwörter
Adenokarzinom - Kolon - Intussuszeption - Rektumprolaps
Key words
adenocarcinoma - colon - intussusception - rectal prolapse
References
- 1
Felix E L, Cohen M H, Bernstein A D. et al .
Adult intussusception: case report of recurrent intussusception and review of the
literature.
Am J Surg.
1976;
131
758-761
- 2
Kaushik R, Yadav T D, Dabra A.
A case of sigmoid lipoma presenting with intussusception.
Trol Gastroenterol.
2001;
22
97-98
- 3 Corman M L. Rectal prolapse or procidentia. Colon and Rectal Surgery Philadelphia;
Lippencott Williams & Wilkins 2005 Fifth Edition, chapter 17: 499-500
- 4
Yamazaki T, Sakai Y, Sekine Y. et al .
Sigmoid colon cancer presenting as complete rectal prolapse: report of a case.
Surg Today.
1999;
29
266-267
- 5
Lamesch A J.
An unusual harmatomatous malformation of the rectosigmoid presenting as an irreducible
rectal prolapse and necessitating rectosigmoid resection in a 14-week-old infant.
Dis Colon Rectum.
1983;
26
452-457
- 6
Ross A.
Prolapse of a sigmoid malignant adenoma out through the anus.
Pol Przegl Chir.
1966;
38
311-313
- 7
Tzilinis A, Fessenden J M, Ressler K M. et al .
Transanal resection of a colonic lipoma, mimicking rectal prolapse.
Current Surgery.
2003;
60
313-314
- 8
Schultz S, Cheung P.
Intussuscepting lipoma with prolapse through the rectum.
J Med Soc N J.
1974;
71
761-763
- 9
Rashid Z, Basson M D.
Association of rectal prolapse with colorectal cancer.
Surgery.
1996;
119
51-55
Shu-Wen Jao
Division of Colon and Rectal Surgery, Department of Surgery, Tri-Service General Hospital
No. 325, Cheng-Kung Road, Sec. 2
Taipei 114
Taiwan
R.O.C
Phone: ++ 8 86/2/87 92 72 23
Fax: ++ 8 86/2/87 92 71 78
Email: 1211cathy@yahoo.com.tw