Klin Monbl Augenheilkd 2007; 224(6): 488-493
DOI: 10.1055/s-2007-963298
Übersicht

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Infektiöse Uveitis im Kindesalter: Borreliose, Tuberkulose, Lues

Infectious Uveitis in Infancy: Borreliosis, Tuberculosis, LuesT. Neß1 , U. Pleyer2 , U. Neudorf3 , M. Frosch4
  • 1Universitäts-Augenklinik Freiburg
  • 2Campus Virchow-Klinik, Charité, Universitäts-Augenklinik, Berlin
  • 3Universitäts-Kinderklinik Essen
  • 4Allgemeine Pädiatrie, Klinik für Kinder- und Jugendmedizin, Universität Münster
Further Information

Publication History

Eingegangen: 20.12.06

Angenommen: 6.6.07

Publication Date:
26 June 2007 (online)

Zusammenfassung

Eine infektiöse Uveitis durch Borrelien, Tuberkulose oder Lues ist, insbesondere im Kindesalter, eine seltene Erkankung. Da diese Formen der Uveitis sich gut kausal behandeln lassen, ist die Kenntnis einer adäquaten Diagnostik und Therapie umso wichtiger. Das Erscheinungsbild am Auge ist vielfältig und reicht von der einfachen Konjunktivitis bis zur Endophthalmitis oder zu neuroophthalmologischen Krankheitsbildern. Die Diagnostik und Therapie der Borreliose ist abhängig vom Stadium der Erkrankung. Die Diagnose der Tuberkulose stützt sich auf den Nachweis weiterer Organbeteiligungen oder positive indirekte Testverfahren (Tuberkulin-Hauttest, Interferon-gamma-Assays). Durch die Serologie kann die Diagnose der Lues gesichert und der Erfolg der Therapie kontrolliert werden.

Abstract

Infectious uveitis caused by Borrelia, tuberculosis or syphilis is a rare condition, even in childhood. Because these diseases can be treated successfully, knowledge of their diagnosis and therapy is highly important. The clinical aspects vary from simple conjunctivitis to endophthalmitis or neuro-ophthalmological diseases. The diagnosis of and therapy for borreliosis depend on the stage of the disease. The involvement of different organ systems or positive indirect tests (tuberculin skin test, interferon gamma assays) are important factors in the diagnosis of tuberculosis as the cause of a uveitis. Serology is essential for the diagnosis and monitoring of syphilis.

Literatur

  • 1 Infektionsschutzgesetz (IfSG). Bonn; Robert Koch Institut 2000
  • 2 Lues connata. (DGPI) DGfPIeV Handbuch Infektionen bei Kindern und Jugendlichen München; Futuramed Verlag GmbH 2006: 470-476
  • 3 (DGPI) DGfPIeV .Lyme-Borreliose. Handbuch Infektionen bei Kindern und Jugendlichen München; Futuramed Verlag GmbH 2006: 477-484
  • 4 (DGPI) DGfPIeV .Tuberkulose und nichttuberkulöse mykobakterielle Krankheiten. Handbuch Infektionen bei Kindern und Jugendlichen München; Futuramed Verlag GmbH 2006: 699-719
  • 5 Adams W V, Rose C D, Eppes S C. et al . Long-term cognitive effects of Lyme disease in children.  Appl Neuropsychol. 1999;  6 39-45
  • 6 Belman A L, Iyer M, Coyle P K. et al . Neurologic manifestations in children with North American Lyme disease.  Neurology. 1993;  43 2609-2614
  • 7 BenEzra D, Cohen E, Maftzir G. Uveitis in children and adolescents.  Br J Ophthalmol. 2005;  89 444-448
  • 8 Bodaghi B, LeHoang P. Ocular tuberculosis.  Curr Opin Ophthalmol. 2000;  11 443-448
  • 9 Chawla R, Garg S, Venkatesh P. et al . Case report of tuberculous panophthalmitis.  Med Sci Monit. 2004;  10 CS 57-59
  • 10 Christen H J. Lyme neuroborreliosis in children.  Ann Med. 1996;  28 235-240
  • 11 Cunningham E T. Uveitis in children.  Ocul Immunol Inflamm. 2000;  8 251-261
  • 12 des V ignes F, Piesman Jr J, Heffernan R. et al . Effect of tick removal on transmission of Borrelia burgdorferi and Ehrlichia phagocytophila by Ixodes scapularis nymphs.  J Infect Dis. 2001;  183 773-778
  • 13 Egger M. Lyme borreliosis - an overview.  Ther Umsch. 2005;  62 731-736
  • 14 Falco R C, Fish D, D’Amico V. Accuracy of tick identification in a Lyme disease endemic area.  Jama. 1998;  280 602-603
  • 15 Grewal A, Kim R Y, Cunningham E T. Miliary tuberculosis.  Arch Ophthalmol. 1998;  116 953-954
  • 16 Gupta Jr A, Gupta V. Tubercular posterior uveitis.  Int Ophthalmol Clin. 2005;  45 71-88
  • 17 Kaiser R, Kölmel H W, Pfister H W. et al .Leitlinie Neuroborreliose. Diener HC, Putzki N, Berlit P Leitlinien für die Diagnostik und Therapie in der Neurologie Stuttgart, New York; Thieme 2005
  • 18 Karma A, Seppala I, Mikkila H. et al . Diagnosis and clinical characteristics of ocular Lyme borreliosis.  Am J Ophthalmol. 1995;  119 127-135
  • 19 Karma A, Stenborg T, Summanen P. et al . Long-term follow-up of chronic Lyme neuroretinitis.  Retina. 1996;  16 505-509
  • 20 Kiss S, Damico F M, Young L H. Ocular manifestations and treatment of syphilis.  Semin Ophthalmol. 2005;  20 161-167
  • 21 Klempner M S, Hu L T, Evans J. et al . Two controlled trials of antibiotic treatment in patients with persistent symptoms and a history of Lyme disease.  N Engl J Med. 2001;  345 85-92
  • 22 Klempner M S, Schmid C H, Hu L. et al . Intralaboratory reliability of serologic and urine testing for Lyme disease.  Am J Med. 2001;  110 217-219
  • 23 Kubica T, Rüsch-Gerdes S. Die Tuberkulose wird unterschätzt.  Deutsches Ärzteblatt. 2004;  101 906-907
  • 24 Kump L I, Cervantes-Castaneda R A, Androudi S N. et al . Analysis of pediatric uveitis cases at a tertiary referral center.  Ophthalmology. 2005;  112 1287-1292
  • 25 Kurup S K, Buggage R R, Clarke G L. et al . Gamma interferon assay as an alternative to PPD skin testing in selected patients with granulomatous intraocular inflammatory disease.  Can J Ophthalmol. 2006;  41 737-740
  • 26 Lamba P A, Bhalla J S, Mullick D N. Ocular manifestations of tubercular meningitis: a clinico-biochemical study.  J Pediatr Ophthalmol Strabismus. 1986;  23 123-125
  • 27 Larsen S A, Steiner B M, Rudolph A H. Laboratory diagnosis and interpretation of tests for syphilis.  Clin Microbiol Rev. 1995;  8 1-21
  • 28 Mori T, Sakatani M, Yamagishi F. et al . Specific detection of tuberculosis infection: an interferon-gamma-based assay using new antigens.  Am J Respir Crit Care Med. 2004;  170 59-64
  • 29 Nadelman R B, Nowakowski J, Fish D. et al . Prophylaxis with single-dose doxycycline for the prevention of Lyme disease after an Ixodes scapularis tick bite.  N Engl J Med. 2001;  345 79-84
  • 30 Parish J L. Treponemal infections in the pediatric population.  Clin Dermatol. 2000;  18 687-700
  • 31 Pleyer U, Priem S, Bergmann L. et al . Detection of Borrelia burgdorferi DNA in urine of patients with ocular Lyme borreliosis.  Br J Ophthalmol. 2001;  85 552-555
  • 32 Pontrelli L, Dattwyler R, Nachman S. Single-dose doxycycline for the prevention of Lyme disease.  N Engl J Med. 2001;  345 1348; author reply 1349 - 1350
  • 33 Raina U K, Tuli D, Arora R. et al . Tubercular endophthalmitis simulating retinoblastoma.  Am J Ophthalmol. 2000;  130 843-845
  • 34 Rothermel H, Hedges 3rd T R, Steere A C. Optic neuropathy in children with Lyme disease.  Pediatrics. 2001;  108 477-481
  • 35 Schaberg T, Forssbohm M, Hauer B. et al . Guidelines for drug treatment of tuberculosis in adults and childhood.  Pneumologie. 2001;  55 494-511
  • 36 Sheu S J, Shyu J S, Chen L M. et al . Ocular manifestations of tuberculosis.  Ophthalmology. 2001;  108 1580-1585
  • 37 Sood S K. What we have learned about Lyme borreliosis from studies in children.  Wien Klin Wochenschr. 2006;  118 638-642
  • 38 Spoor T C, Harding S A. Orbital tuberculosis.  Am J Ophthalmol. 1981;  91 644-647
  • 39 Starling S P. Syphilis in infants and young children.  Pediatr Ann. 1994;  23 334-340
  • 40 Steere A C. Lyme disease.  N Engl J Med. 2001;  345 115-125
  • 41 Steffen I, Hirsch H H. Diagnostic tests of Lyme borreliosis.  Ther Umsch. 2005;  62 737-744
  • 42 Teasley L A, Foster C S. Syphilis: an ophthalmologic update.  Int Ophthalmol Clin. 2007;  47 133-144
  • 43 Thompson M J, Albert D M. Ocular tuberculosis.  Arch Ophthalmol. 2005;  123 844-849
  • 44 Assen van S, Lutterman J A. Tuberculous dacryoadenitis: a rare manifestation of tuberculosis.  Neth J Med. 2002;  60 327-329
  • 45 Woods C R. Syphilis in children: congenital and acquired.  Semin Pediatr Infect Dis. 2005;  16 245-257
  • 46 Workowski K A, Berman S M. Sexually transmitted diseases treatment guidelines, 2006.  MMWR Recomm Rep. 2006;  55 1-94
  • 47 Zaidman G W. The ocular manifestations of Lyme disease.  Int Ophthalmol Clin. 1997;  37 13-28
  • 48 Zierhut M, Michels H, Stubiger N. et al . Uveitis in children.  Int Ophthalmol Clin. 2005;  45 135-156

Dr. Thomas Neß

Universitäts-Augenklinik Freiburg

Killianstraße 5

79106 Freiburg

Phone: ++49/7 61/2 70 40 53

Email: thomas.ness@uniklinik-freiburg.de

    >