Zusammenfassung
Ziel: Das fetale Gewicht ist ein wichtiger prädiktiver Parameter für neonatale Morbidität
und Mortalität. Eine präzise Gewichtsschätzung ist daher eine wertvolle Information
für das weitere pränatale und geburtshilfliche Management. Viele Regressionsformeln
zur sonografischen fetalen Gewichtsschätzung wurden in den letzten 30 Jahren veröffentlicht.
Allerdings haben sie allgemein eine unzureichende Genauigkeit. Ziel dieser Studie
war es, allgemein gebräuchliche Formeln bei verschiedenen Gewichtsgruppen zu vergleichen
und zu untersuchen, ob bestimmte Formeln anderen überlegen sind. Das sekundäre Ziel
war, die Rolle des Untersuchers in Hinblick auf die Genauigkeit der fetalen Gewichtsschätzung
zu bewerten. Material und Methoden: 11 verschiedene Formeln wurden an einer Gruppe von 1941 Schwangeren evaluiert. Bei
jedem Fetus wurden mittels Ultraschall die vollständigen biometrischen Parameter innerhalb
von sieben Tagen vor Entbindung erhoben. Die Untersuchung erfolgte entweder durch
einen erfahrenen oder unerfahrenen Untersucher. Ergebnisse: Über den ganzen Gewichtsbereich hinweg und in der Subgruppe der Neugeborenen mit
einem Geburtsgewicht unter 2500 g (n = 160) zeigten zwei Hadlock-Regressionsformeln
(berücksichtigte Parameter: Abdomenumfang, Femurlänge, Kopfumfang, biparietaler Durchmesser
bzw. Abdomenumfang, Femurlänge, biparietaler Durchmesser) die höchste Genauigkeit.
Kinder mit einem Geburtsgewicht zwischen 2500 und 3999 g (n = 1570) wurden am besten
mit der geschlechtsspezifischen Formel von Schild geschätzt. Makrosome Neugeborene
(n = 211) wurden am genausten mit der Merz-Regressionsformel evaluiert. Die erfahrenen
Untersucher erreichten bei allen Formeln deutlich höhere Intraclass-Korrelationskoeffizienten.
Schlussfolgerung: Innerhalb bestimmter Gewichtsbereiche scheinen einige Regressionsformeln anderen
überlegen zu sein. Dennoch ist die Genauigkeit der Formeln insgesamt unzureichend,
sodass neue Formeln für spezielle Gewichtsbereiche (z. B. makrosome Feten) notwendig
bleiben. Außerdem kann ausreichende Erfahrung im geburtshilflichen Ultraschall die
Genauigkeit der fetalen Gewichtsschätzung verbessern.
Abstract
Purpose: Fetal weight is an important predictive parameter of neonatal morbidity and mortality.
Precise estimation of fetal weight is therefore a valuable item of information for
further prenatal and obstetric management. Many regression formulae for sonographic
fetal weight estimation have been published during the last 30 years, which, unfortunately,
generally show poor rates of accuracy. The aim of this study was to compare commonly
used formulae in different birth weight groups in order to assess whether any of the
formulae are more or less favourable. The second purpose was to estimate the role
of examiners on the accuracy of fetal weight estimation. Materials and Methods: 11 different formulae were evaluated in a group of 1941 pregnancies. Each fetus underwent
ultrasound examination with complete biometric parameters within seven days before
delivery. The assessment was carried out by either experienced or inexperienced sonographers.
Results: Over the whole weight range and in the subgroup of newborns with a birth weight less
than 2500 g (n = 160), two Hadlock regression formulae (including abdominal circumference,
femur length, head circumference, biparietal diameter, and abdominal circumference,
femur length, biparietal diameter, respectively) showed the best levels of accuracy.
Infants with a birth weight between 2500 and 3999 g (n = 1570) were best estimated
using the gender-specific Schild formula. Macrosomic newborns (n = 211) were best
evaluated using Merz’s regression formula. The more skilled sonographers were able
to achieve much higher intraclass correlation coefficients for all formulae. Conclusion: Some regression formulae appear to be favourable within defined weight ranges. Accuracy
of the formulae, however, is still unsatisfactory, and new formulae focusing on specific
weight ranges (e. g., macrosomic fetuses) are needed. In addition, experience in obstetric
ultrasound improves accuracy of fetal weight estimation.
Key words
fetal weight estimation - ultrasound - birth weight - regression formula - fetal biometry
References
1 Hansmann M, Schumacher H, Voigt U. Mehrparametrische nicht lineare Gewichtsschätzung
mittels Ultraschall unter Berücksichtigung des Gestationsalters. Kratochwil A, Reinold
E Ultraschalldiagnostik Stuttgart; Georg Thieme Verlag 1978: 69-71
2
Schild R L, Sachs C, Fimmers R. et al .
Sex-specific fetal weight prediction by ultrasound.
Ultrasound Obstet Gynecol.
2004;
23
30-35
3
Dudley N J.
A systematic review of the ultrasound estimation of fetal weight.
Ultrasound Obstet Gynecol.
2005;
25
80-89
4
Kurmanavicius J, Wright E M, Royston P. et al .
Fetal ultrasound biometry: 2. Abdomen and femur length reference values.
Br J Obstet Gynaecol.
1999;
106
136-143
5
Kurmanavicius J, Wright E M, Royston P. et al .
Fetal ultrasound biometry: 1. Head reference values.
Br J Obstet Gynaecol.
1999;
106
126-135
6
Bland J M, Altman D G.
Statistical methods for assessing agreement between two methods of clinical measurement.
Lancet.
1986;
1
307-310
7
Chien P F, Owen P, Khan K S.
Validity of ultrasound estimation of fetal weight.
Obstet Gynecol.
2000;
95
856-860
8
Kurmanavicius J, Burkhardt T, Wisser J. et al .
Ultrasonographic fetal weight estimation: accuracy of formulas and accuracy of examiners
by birth weight from 500 to 5000 g.
J Perinat Med.
2004;
32
155-161
9
Mongelli M, Gardosi J.
Gestation-adjusted projection of estimated fetal weight.
Acta Obstet Gynecol Scand.
1996;
75
28-31
10
Education and Practical Standards Committee, European Federation of Societies for
Ultrasound in Medicine and Biology. Minimum training recommendations for the practice
of medical ultrasound.
Ultraschall in Med.
2006;
27
79-105
11
Eichhorn K H, Schramm T, Bald R. et al .
DEGUM grade I quality standards in obstetric ultrasound diagnosis during the 19th-22nd
week of pregnancy.
Ultraschall in Med.
2006;
27
185-187
12
Hadlock F P, Harrist R B, Sharman R S. et al .
Estimation of fetal weight with the use of head, body, and femur measurements - a
prospective study.
Am J Obstet Gynecol.
1985;
151
333-337
13
Hadlock F P, Harrist R B, Carpenter R J. et al .
Sonographic estimation of fetal weight. The value of femur length in addition to head
and abdomen measurements.
Radiology.
1984;
150
535-540
14
Merz E, Lieser H, Schicketanz K H. et al .
Intrauterine fetal weight assessment using ultrasound. A comparison of several weight
assessment methods and development of a new formula for the determination of fetal
weight.
Ultraschall in Med.
1988;
9
15-24
15
Warsof S L, Gohari P, Berkowitz R L. et al .
The estimation of fetal weight by computer-assisted analysis.
Am J Obstet Gynecol.
1977;
128
881-892
16
Campbell S, Wilkin D.
Ultrasonic measurement of fetal abdomen circumference in the estimation of fetal weight.
Br J Obstet Gynaecol.
1975;
82
689-697
17
Shepard M J, Richards V A, Berkowitz R L. et al .
An evaluation of two equations for predicting fetal weight by ultrasound.
Am J Obstet Gynecol.
1982;
142
47-54
Dr. Jörn Siemer
Obstetrics and Gynaecology, University Hospital
Universitätsstr. 21 - 23
91054 Erlangen
Telefon: +49/9 13 18 53 35 53
Fax: +49/9 13 18 53 34 92
eMail: joern.siemer@gyn.imed.uni-erlangen.de