physioscience 2007; 3(2): 54-62
DOI: 10.1055/s-2007-963136
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

ICF-Interventionskategorien für die Physiotherapie bei muskuloskelettalen Gesundheitsstörungen[1]

ICF Intervention Categories for Physiotherapy in the Treatment of Patients with Musculoskeletal ConditionsL. Allet1 , A. Cieza2, 3 , E. Bürge4 , M. E. Finger5 , G. Stucki2, 3, 6 , J. Affolter7 , A. Tal-Akabi8 , E. O. Huber9, 10
  • 1Service de Rééducation, Hôpitaux universitaires de Genève, CH-Genf
  • 2ICF Research Branch, WHO FIC Collaboration Center (DIMDI), Institute for Health and Rehabilitation Sciences, Ludwig-Maximilians-University, München
  • 3Schweizer Paraplegikerforschung, CH-Nottwil
  • 4Haute Ecole de Santé (HEDS) Genève, CH-Genf
  • 5Rehaklinik Bellikon, CH-Bellikon
  • 6Lehrstuhl für Physikalische Medizin und Rehabilitation, Ludwig-Maximilians-Universität, München
  • 7Provital, Physio-, Manual- und Trainingstherapie, CH-Zürich
  • 8Berner Rehazentrum Heiligenschwendi, CH-Bern
  • 9UniversitätsSpital Zürich, CH-Zürich
  • 10Schweizer Physiotherapie Verband, CH-Sursee
Further Information

Publication History

Manuskript eingetroffen: 20.12.2006

Manuskript akzeptiert: 19.03.2007

Publication Date:
21 May 2007 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit (ICF) erlaubt den Vertretern verschiedener Gesundheitsberufe, eine interdisziplinär verständliche Sprache zu gebrauchen. Um deren Anwendung im Klinikalltag zu erleichtern, wurde eine 1. Version von relevanten ICF-Interventionskategorien für die Physiotherapie entwickelt.

Ziel: Das Ziel dieser Studie ist zu überprüfen, mit welcher Häufigkeit sich die ICF-Interventionskategorien aus der 1. Version im physiotherapeutischen Alltag wiederfinden.

Methode: Die retrospektive multizentrische Querschnittsstudie wurde in der Schweiz durchgeführt. Insgesamt wurden 300 anonymisierte Therapieberichte von Patienten mit muskuloskelettalen Beschwerden aus 62 verschiedenen Institutionen, proportional zur Verteilung der Schweizer Bevölkerung in den 3 Sprachregionen untersucht. Die festgehaltenen Therapieziele der Therapieberichte wurden ICF-Kategorien zugeteilt. Alle Kategorien, die in mehr als 5 % der Therapieberichte vorkamen, wurden in die Liste der Interventionskategorien für die Physiotherapie aufgenommen.

Ergebnisse: An dieser Studie haben 45 Institutionen teilgenommen. Wir erhielten 99 Therapieberichte aus dem Akut-, 101 aus dem Rehabilitations- und 80 aus dem Langzeitkontext. Basierend auf den Resultaten unserer Studie entstanden 3 Listen mit 38 Interventionskategorien für den Akut-, 46 für den Rehabilitations- und 38 für den Langzeitkontext.

Schlussfolgerung: Ziele, die der physiotherapeutischen Behandlung zugrunde liegen, können in Form von ICF-Interventionskategorien in einer interdisziplinär verständlichen Sprache dokumentiert werden.

Abstract

Background: The International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) holds great promise for providing rehabilitation disciplines with an interdisciplinary language. In order to facilitate its use in clinical practice of physiotherapy a first version of relevant ICF-Intervention categories was developed.

Objective: This study’s aim was to investigate which and with which frequency ICF-intervention categories contained in the 1. version for physiotherapists are represented in clinical practice.

Method: The study was conducted as a retrospective, cross-sectional, multi-centered study. Convenience sample: 300 clinical records of patients with musculoskeletal conditions, from 62 different Swiss institutions, in proportion to Switzerland’s population distribution across 3 language regions. All treatment objectives were associated with ICF-categories. All categories represented in more than 5 % of the documents were listed in intervention categories.

Results: 45 institutions participated in the study. 99 clinical records from acute, 101 from rehabilitation and 80 records from community health care situations were obtained. 38 second level categories for the acute context, 46 for the rehabilitation and 38 for the long term context constitute the ICF-intervention categories for musculoskeletal health conditions.

Conclusion: ICF-Intervention categories can express physical therapy treatment objectives in an interdisciplinary, comprehensible language.

1 Das Projekt wurde vom Schweizer Physiotherapie Verband initiiert und finanziell unterstützt.

Literatur

  • 1 Bundesamt für Statistik .Volkszählung 2000. www.bfs.admin.ch/bfs/portal/de/index.html
  • 2 Cedraschi C, Allaz A F. How to identify patients with a poor prognosis in daily clinical practice.  Best Pract Res Clin Rheumatol. 2005;  19 577-591
  • 3 Cieza A, Schwarzkopf S, Sigl T. et al . ICF Core Sets for osteoporosis.  J Rehabil Med. 2004;  36 81-86
  • 4 Cieza A, Stucki G. New approaches to understanding the impact of musculoskeletal conditions.  Best Pract Res Clin Rheumatol. 2004;  18 141-154
  • 5 Cieza A, Stucki G, Weigl M. et al . ICF Core Sets for low back pain.  J Rehabil Med. 2004;  36 69-74
  • 6 Cieza A, Geyh S, Chatterji S. et al . ICF Linking rules: an update based on lessons learned.  J Rehabil Med. 2005;  37 212-218
  • 7 Cohen A. Comparison of correlated correlations.  Stat Med. 1989;  8 1485-1495
  • 8 Dreinhofer K, Stucki G, Ewert T. et al . ICF Core sets for Osteoarthritis.  J Rehabil Med. 2004;  36 (Suppl) 75-80
  • 9 Finger M E, Cieza A, Stoll J. et al . Identification of intervention categories for physical therapy, based on the international classification of functioning, disability and health: a Delphi exercise.  Phys Ther. 2006;  86 1203-1220
  • 10 Grill E, Ewert T, Chatterji S. et al . ICF Core Sets development for the acute hospital and early post-acute rehabilitation facilities.  Disabil Rehabil. 2005;  27 361-336
  • 11 Grill E, Huber E O, Stucki G. et al . Identification of relevant ICF categories by patients in the acute hospital.  Disabil Rehabil. 2005;  27 447-458
  • 12 Grotle M, Vollestad K, Brox J I. Clinical course and impact of fear-avoidance beliefs in low back pain: prospective cohort study of acute and chronic low back pain: II.  Spine. 2006;  31 1038-1046
  • 13 Jelles F, Bennekom van C, Lankhorst G. Instruments to structure interdisciplinary team conferences in rehabilitation medicine: added value of the rehabilitation activities profile.  Journal of Rehabilitation Sciences. 1995;  8 51-57
  • 14 Jette AM. Toward a common language for function, disability and health. PhysTher 2006 86: 726-734
  • 15 Storheim K, Ivar Brox J, Holm I. et al . Predictors of return to work in patients sick listed for sub-acute low back pain: a 12-month follow-up study.  J Rehabil Med. 2005;  37 365-371
  • 16 Stoll J. Identifizieren von Interventionskategorien anhand der ICF für die Physiotherapie in der Schweiz (Master Thesis). Zürich; PTW 2005 (unpubl.)
  • 17 Stucki G, Ewert T, Cieza A. Value and application of the ICF in rehabilitation medicine.  Disabil Rehabil. 2000;  24 932-938
  • 18 Stucki G, Cieza A, Geyh S. et al . ICF Core Sets for rheumatoid arthritis.  J Rehabil Med. 2004;  36 87-93
  • 19 Vierkant R A. A SAS macro for calculating bootstrapped confidence intervals about a Kappa coefficient.  SAS Users Group International Online Proceedings, 2000.
  • 20 World Confederation for Physical Therapy (WCPT) .WCPT-Policies: The WCPT Declarations of Principle and Position Statements including the Description of Physical Therapy. 2005 www.wcpt.org/policies
  • 21 World Health Organisation (WHO) .ICF - International Classification of Functioning, Disability and Health. 2001 www.who.int/inf-pr-2001
  • 22 World Health Organisation (WHO) .ICD-10 - International Classification of Disease. 2006 www.who.int/entity/classifications/icd/en

1 Das Projekt wurde vom Schweizer Physiotherapie Verband initiiert und finanziell unterstützt.

Lara Allet, MPTSc

Service de Physiothérapie

Hôpitaux Universitaires Genève

26, av de Beau Séjour

CH-1205 Genève

Email: lara.allet@hcuge.ch

    >