Klinische Neurophysiologie 2006; 37(2): 133-137
DOI: 10.1055/s-2006-940005
Originalia
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

4-Aminopyridin-Therapie bei Patienten mit multipler Sklerose

Eine Studie mit transkranieller MagnetstimulationTranscranial Magnetic Stimulation Study in Patients with Multiple Sclerosis on 4-Aminopyridine TherapyH.  Krushkov1 , P.  Shotekov1 , K.  Krampfl3 , A.  Kossev2
  • 1Universitäts-Hospital „Alexandrovska”, Klinik für Neurologie, Sofia, Bulgarien
  • 2Institut für Biophysik, Bulgarische Akademie der Wissenschaften, Sofia, Bulgarien
  • 3Klinik für Neurologie, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Deutschland
Further Information

Publication History

Publication Date:
24 July 2006 (online)

Zusammenfassung

4-Aminopyridin (4-AP) - ein Kaliumkanalblocker - wird zur symptomatischen Behandlung einiger neurologischer Erkrankungen, wie etwa der multiplen Sklerose, von Residuen nach Rückenmarksverletzungen, Myasthenia gravis, myasthener Syndrome etc. eingesetzt. Die Wirkung bei multipler Sklerose wird zurückgeführt auf eine Verbesserung der synaptischen Transmission und der Nervenleitung bei Demyelinisierung durch eine Verlängerung der Repolarisationsphase des Aktionspotenzials. Ziel der Studie ist die Evaluation der Auswirkung einer 4-AP-Therapie auf Parameter motorisch-evozierter Potenziale - die zentralmotorische Leitungszeit (CMCT), die Amplitude motorisch-evozierter Potenziale und die motorische Schwelle (RMT) unter Ruhebedingungen, jeweils untersucht an Muskeln der oberen Extremitäten. Untersucht wurde eine Gruppe von 18 Patienten mit schubförmiger multipler Sklerose. Die Untersuchung mit transkranieller Magnetstimulation fand 5 Tage vor und nach der Behandlung mit 4-AP statt. Die klinische Untersuchung der Patienten wurde anhand der expanded disability status scale (EDSS) zu Beginn und am Ende der Studie durchgeführt. Die Ergebnisse der Studie bekräftigen einen positiven Effekt der Behandlung mit 4-AP, eine Verminderung der RMT konnte ebenso festgestellt werden, wie eine Zunahme der maximalen Amplituden der MEPs. Eine Auswirkung auf die CMCT konnte nur in geringerem Maße festgestellt werden, eine Änderung des EDSS ließ sich nicht feststellen. Die häufigste Nebenwirkung war lokaler Schmerz an der Injektionsstelle bei intramuskulärer Applikation der Testsubstanz.

Abstract

4-Aminopyridine (4-AP) - a potassium channel blocking agent - is used in the symptomatic treatment of a variety of neurological disorders such as multiple sclerosis, chronic spinal cord injuries, myasthenia gravis, myasthenic syndromes etc. Its action in multiple sclerosis is supposed to be mainly by improvement of the synaptic transmission and of the nerve conduction in demyelinated nerve fibers via prolongation of the repolarization phase of the action potential. The aim of the study is to evaluate the effect of 4-AP intramuscular therapy on different parameters of transcranial magnetic stimulation (TMS) - central motor conduction time (CMCT), amplitudes of motor evoked potentials (MEP) and resting motor threshold (RMT), recorded from upper limbs. A group of 18 patients with definite multiple sclerosis with relapsing remitting form was investigated. TMS was performed before and after 5 days of treatment with 4-AP. Evaluation on expanded disability status scale (EDSS) was performed in the beginning and at the end of the study. The results of the study confirm the therapeutic effect of 4-AP - lowering of the RMT of the motor cortex (p < 0.05), increase of the maximal amplitudes of MEP. Less affected was the CMCT. There was no change of disability assessed by EDSS. The most frequent side effect was local pain at the site of injection.

Literatur

  • 1 Jones R E, Heron J R, Foster D H, Snelgar R S, Mason R J. Effects of 4-aminopyridine in patients with multiple sclerosis.  J Neurol Sci. 1983;  60 353-362
  • 2 Stefoski D, Davis F A, Faut M, Schauf C L. 4-A minopyridine in patients with multiple sclerosis.  Ann Neurol. 1987;  27 71-75
  • 3 Diemen H A van, Polman C H, Dongen T M van, Loenen A C van, Nauta J J, Taphoorn M J, Walbeek H K van, Koetsier J C. The effect of 4-aminopyridine on clinical signs in multiple sclerosis: a randomized, placebo-controlled, double-blind, cross-over study.  Ann Neurol. 1992;  32 (2) 123-130
  • 4 Bever Jr C T, Anderson P A, Leslie J, Panitch H S, Dhib-Jalbut S, Khan O A, Milo R, Hebel J R, Conway K L, Katz E, Johnson K P. Treatment with oral 3,4 diaminopyridine improves leg strength in multiple sclerosis patients: results of a randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover trial.  Neurology. 1996;  47 (6) 1457-1462
  • 5 Miller A. Current and investigational therapies used to alter the course of disease in multiple sclerosis.  South Med J. 1997;  90 (4) 367-375
  • 6 Fujihara K, Miyoshi T. The effects of 4-aminopyridine on motor evoked potentials in multiple sclerosis.  J Neurol Sci. 1998;  159 (1) 102-106
  • 7 Mainero C, Inghilleri M, Pantano P, Comte A, Lenzi D, Frasca V, Bozzao L, Pozzilli C. Enhanced brain motor activity in patients with MS after a single dose of 3,4-diaminopiridine.  Neurology. 2004;  62 2044-2050
  • 8 Schwid S R, Petrie M D, McDermott M P, Tierney D S, Mason D H, Goodman A D. Quantitative assessment of sustained-release 4-aminopyridine for symptomatic treatment of multiple sclerosis.  Neurology. 1997;  48 (4) 817-821
  • 9 Hansebout R R, Blight A R, Fawcett S, Reddy K. 4-Aminopyridine in chronic spinal cord injury: a controlled, double-blind, crossover study in eight patients.  J Neurotrauma. 1993;  10 (1) 1-18
  • 10 Hayes K C, Potter P J, Wolf D L, Hsien J T, Delaney G A, Blight A R. 4-Aminopyridine sensitive neurologic deficits in patients with spinal cord injury.  J Neurotrauma. 1994;  11 (4) 433-446
  • 11 Qiao J, Hayes K C, Hsien J T, Potter P J, Delaney G A. Effects of 4-aminopyridine on motor evoked potentials in patients with spinal cord injury.  J Neurotrauma. 1997;  14 (3) 135-149
  • 12 Lundh H. Effects of 4-aminopyridine on statistical parameters of transmitter release at the neuromuscular junction.  Acta Pharmacol Toxicol (Copenh). 1979;  44 (5) 343-346
  • 13 Ball A P, Hopkinson R B, Farrell I D, Hutchison J G, Paul R, Watson R D, Page A J, Parker R G, Edwards C W, Snow M, Scott D K, Leone-Ganado A, Hastings A, Ghosh A C, Gilbert R J. Human botulism caused by Clostridium botulinum type E: the Birmingham outbreak.  Q J Med. 1979;  48 (191) 473-491
  • 14 Sherrat R M, Bostock H, Sears T A. Effects of 4-aminopyridine on normal and demyelinated mammalian nerve fibers.  Nature. 1980;  283 570-572
  • 15 Bostock H, Sears T A, Sherrat R M. The effects of 4-aminopyridine and tetraethylammonium ions on normal and demyelinated mammalian nerve fibers.  J Physiol (Lond). 1981;  313 301-315
  • 16 Targ E F, Kocsis J D. 4-aminopyridine leads to restoration of conduction in demyelinated rat sciatic nerve.  Brain. 1985;  328 358-362
  • 17 Kapoor R, Li Y G, Smith K J. Slow sodium-dependent potential oscillations contribute to ectopic firing in mammalian demyelinated axons.  Brain. 1997;  120 (Pt 4) 647-652
  • 18 Diemen H A Van, Polman C H, Koetsier J C, Loenen A C van, Nauta J J, Bertelsmann F W. 4-Aminopyridine in patients with multiple sclerosis: dosage and serum level related to efficacy and safety.  Clin Neuropharmacol. 1993;  16 (3) 195-204
  • 19 Bever Jr C T, Young D, Anderson P A, Krumholz A, Conway K, Leslie J, Eddington N, Plaisance K I, Panitch H S, Dhib-Jalbut S. et al . The effects of 4-aminopyridine in multiple sclerosis patients: results of a randomized, placebo-controlled, double-blind, concentration-controlled, crossover trial.  Neurology. 1994;  44 (6) 1054-1059
  • 20 Smith K J, Felts P A, John G R. Effects of 4-aminopyridine on demyelinated axons, synapses and muscle tension.  Brain. 2000;  123 (Pt 1) 171-184
  • 21 Polman C H, Bertelsmann F W, Waal R de, Diemen H A van, Uitdehaag B M, Loenen A C van, Koetsier J C. 4-Aminopyridine is superior to 3,4-diaminopyridine in the treatment of patients with multiple sclerosis.  Arch Neurol. 1994;  51 (11) 1136-1139
  • 22 Murray N MF, Newsom-Davis J. Treatment with oral 4-aminopiridine in disorders of neuromuscular transmission.  Neurology. 1981;  31 264-277

MD Hristo Krushkov

University Hospital „Alexandrovska” · Department of Neurology

1 Georgy Sofisky str.

1431 Sofia · Bulgaria

Email: krushkov@gbg.bg

    >