Viszeralchirurgie 2006; 41(3): 179-185
DOI: 10.1055/s-2006-933435
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sakralnervstimulation: Eine Therapie zur Behandlung der Beckenbodeninsuffizienz?

Sacral Nerve Stimulation: Treatment Option for Pelvic Floor Insufficiency?K. E. Matzel1
  • 1Chirurgische Klinik mit Poliklinik der Universität Erlangen-Nürnberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 June 2006 (online)

Zusammenfassung

Im Rahmen der Behandlung der Beckenbodeninsuffizienz findet die Sakralnervstimulation (SNS) bei der Therapie der Stuhlinkontinenz, sowie der Auslassobstruktion und Slow-Transit-Obstipation Anwendung. Die SNS zielt auf die Mobilisierung funktioneller Reserven durch Stimulation der peripheren Innervation des Kontinenzorgans. Seit der Erstanwendung 1994 zur Behandlung bestimmter Formen der Stuhlinkontinenz hat sich der Patientenselektionsprozess etabliert, das Indikationsspektrum erweitert und die Technik verbessert. Die Patientenselektion für die Implantation eines permanenten Stimulationssystems basiert auf dem Ergebnis eines zweistufigen diagnostischen, temporären Stimulationsverfahrens: derart konnte bislang Patienten mit Stuhlinkontinenz unterscheidlichster Ätiologien erfolgreich behandelt werden. Der positiv prädiktive Wert der diagnostischen Stimulation liegt bei 90 %. Chronische SNS verbessert oder stellt nicht nur Kontinenz wieder her, sondern führt auch zu einer signifikanten Steigerung der Lebensqualität der Betroffenen. Die klinischen Wirkung der SNS konnte in mehreren Einzelzenterstudien und Multizenteruntersuchungen nachgewiesen werden. Die physiologische Wirkungsweise der SNS ist bis dato nicht schlüssig erklärbar. Während die SNS in der Behandlung der Inkontinenz etabliert ist, steht ihr Einsatz bei anderen Formen der Beckenbodeninsuffizienz im kolorektalen Fachbereich am Anfang. Erste Anwendungen bei Auslassobstruktion und Slow-transit-Obstipation sind vielversprechend.

Abstract

In the treatment of pelvic floor dysfunctions sacral nerve stimulation (SNS) is used for faecal incontinence, for outlet obstruction and for slow transit constipation. SNS aims to recruit residual function of the anorectal continence organ by stimulation of its peripheral nerve supply. Since the first application of SNS for specific forms of faecal incontinence in 1994 patient selection has been modified, the spectrum of indication has been enlarged and the technique has been improved. Patient selection for implantation of a permanent neurostimulation system is based on a two step diagnostic, temporary stimulation: thus patients suffering from incontinence due to widely varying etiologies are treated successfully. The positive predictive value of the diagnostic test stimulation is around 90 %. Chronic SNS not only improves or re-establishes incontinence, but also has a significant impact on quality of life. The clinical efficacy of SNS has been proven in multiple single centre and multicentre studies. Its mechanism of action is not yet clearly defined. Whereas SNS can be considered to be an established treatment option for faecal incontinence, its application is other forms of pelvic floor dysfunction is in its beginnings. Preliminary results of the use of SNS in outlet obstruction and slow transit constipation are encouraging.

Literatur

  • 1 Matzel K E, Schmidt R A, Tanagho E A. Neuroanatomy of the striated muscular anal continence mechanism: Implications for the use of neurostimulation.  Dis Colon Rectum. 1990;  33 666-673
  • 2 Matzel K E, Stadelmaier U, Hohenfellner M, Gall F P. Electrical stimulation for the treatment of faecal incontinence.  Lancet. 1995;  346 1124-1127
  • 3 Baeten C, Bailey R A, Bakka A, Belliveau P, Buie W, Burnstein M, Cavina E, Christiansen J, Coller J, Galandiuk S, Girona J, Lange J, Madoff R, Matzel K, Pahlmann L, Parc R, Reilly J, Thorson A, Vernava A, Wexner S. Safety and efficacy of dynamic graciloplasty for fecal incontinence: Report of a prospective multicenter trial.  Dis Colon Rectum. 2000;  43 743-751
  • 4 Wong W D, Congliosi S M, Spencer M P, Corman M L, Tan P, Opelka F G, Burnstein M, Nogueras J J, Bailey H R, Devesa J M, Fry R D, Cagir B, Birnbaum E, Fleshman J W, Lawrence M A, Buie W D, Heine J, Edelstein P S, Gregorcyk S, Lehur P A, Michot F, Phang P T, Schoetz D J, Potenti F, Tsai J Y. The safety and efficacy of the artificial bowel sphincter for fecal incontinence: results from a multicenter cohort study.  Dis Colon Rectum. 2002;  45 1139-1153
  • 5 Matzel K E, Stadelmaier U, Hohenberger W. Innovations in fecal incontinence: Sacral nerve stimulation.  Dis Colon Rectum. 2004;  47 1720-1728
  • 6 Matzel K E. Sacral spinal nerve stimulation in treatment of fecal incontinence.  Semin Colon Rectal Surg. 2001;  12 121-130
  • 7 Leroi A M, Michot F, Grise P, Denis P. Effect of sacral nerve stimulation in patients with fecal and urinary incontinence.  Dis Colon Rectum. 2001;  44 779-789
  • 8 Ganio E, Ratto C, Masin A, Luc A R, Doglietto G B, Dodi G, Ripetti V, Arullani A, Frascio M, BertiRiboli E, Landolfi V, DelGenio A, Altomare D F, Memeo V, Bertapelle P, Carone R, Spinelli M, Zanollo A, Spreafico L, Giardiello G, de Seta F. Neuromodulation for fecal incontinence: outcome in 16 patients with definitive implant. The initial Italian Sacral Neurostimulation Group (GINS) experience.  Dis Colon Rectum. 2001;  44 965-970
  • 9 Matzel K E, Kamm M A, Stösser M, Baeten C GMI, Christiansen J, Madoff R, Mellgren A, Rius J, Rosen H. MDT 301 Study Group . Sacral nerve stimulation for fecal incontinence: a multicenter study.  Lancet. 2004;  363 1270-1276
  • 10 Tjandra J J, Lim J F, Matzel K E. Sacral nerve stimulation - an emerging treatment for faecal incontinence.  ANZ J Surg. 2004;  74 1098-1106
  • 11 Vaizey C J, Kamm M A, Turner I C, Nicholls R J, Woloszko J. Effects of short term sacral nerve stimulation on anal and rectal function in patients with anal incontinence.  Gut. 1999;  44 407-412
  • 12 Malouf A J, Vaizey C J, Nicholls R J, Kamm M. Permanent sacral nerve stimulation for fecal incontinence.  Ann Surg. 2000;  232 143-148
  • 13 Kenefick N J, Vaizey C J, Cohen C G, Nicolls R J, Kamm M A. Medium-term results of permanent sacral nerve stimulation for faecal incontinence.  Br J Surg. 2002;  89 896-901
  • 14 Rosen H R, Urbarz C, Holzer B, Novi G, Schiessel R. Sacral nerve stimulation as a treatment for fecal incontinence.  Gastroenterology. 2001;  121 536-541
  • 15 Matzel K E, Stadelmaier U, Bittorf B, Hohenfellner M, Hohenberger W. Bilateral sacral spinal nerve stimulation for fecal incontinence after low anterior resection.  Int J Colorect Disease. 2002;  17 430-434
  • 16 Hohenfellner M, Matzel K E, Schultz-Lampel D, Dahms S, Schmidt R A, Tanagho E A, Thüroff J W. Sacral neuromodulation for treatment of micturition disorders and fecal incontinence. In: Hohenfellner R, Fichtner J, Novick A (Eds). Innovations in urologic surgery. ISIS Medical Media Ltd., Oxford 1997; 129
  • 17 Spinelli M, Giardiello G, Arduini A, van den Hombergh U. New percutaneous technique of sacral nerve stimulation has high initial success rate: preliminary results.  European Urology. 2002;  208 1-5
  • 18 Stadelmaier U, Dahms S, Bittorf B, Hohenfellner M, Matzel K E. Efferent innervation patterns during sacral nerve stimulation.  Dis Colon Rectum. 2001;  44 A2
  • 19 Janknegt R A, Weil E HJ, Eerdmans P HA. Improving neuromodulation technique for refractory voiding dysfunctions: two-stage implant.  Urology. 1996;  49 358-362
  • 20 Ratto C, Grillo E, Parello A, Petrolino M, Costamagna G, Doglietto G B. Sacral Neuromodulation in Treatment of Fecal Incontinence Following Anterior Resection and Chemoradiation for Rectal Cancer.  Dis Colon Rectum. 2005;  48 1027-1036
  • 21 Jorge J MN, Wexner S D. Etiology and managment of fecal incontinence.  Dis Colon Rectum. 1993;  36 77-79
  • 22 Ware J E. SF-36 Health Survey, Manual and Interpretation. The Health Institute, New England Medical Center, Boston 1993
  • 23 Rockwood T H, Church J M, Fleshman J W, Kane R L, Mavrantonis C, Thorson A G, Wexner S D, Bliss D, Lowry A C. Fecal incontinence quality of life scale: quality of life instrument for patients with fecal incontinence.  Dis Colon Rectum. 2000;  43 9-16
  • 24 Leroi A M, Michot F, Grise P, Denis P. Effect of sacral nerve stimulation in patients with fecal and urinary incontinence.  Dis Colon Rectum. 2001;  44 779-789
  • 25 Rosen H. SNS - How does it work. European Association of Coloproctology, Geneva 2004
  • 26 Uludag Ö, Darby M, Dejong C HC, Schouten W R, Baeten C GM. Sacrale neuromodulatie effectif bij fecale incontinentie en intacte kringsspieren; een perspectieve studie.  Ned Tijdschr Geneeskd. 2002;  146 989-993
  • 27 Kenefick N J, Emmanuel A, Nicholls R J, Kamm M A. Effect of sacral nerve stimulation on autonomic nerve function.  Br J Surg. 2003;  90 1256-1260
  • 28 Braun P M, Baezner H, Seif C, Boehler G, Bross S, Eschenfelder C C, Alken P, Hennerici M, Juenemann P. Alterations of cortical electrical activity in patients with sacral neuromodulator.  Eur Urol. 2002;  41 562-566
  • 29 Malaguti S, Spinelli M, Giardiello G, Lazzeri M, Van Den Hombergh U. Neurophysiological evidence may predict the outcome of sacral neuromodulation.  J Urol. 2003;  170 2323-2326
  • 30 Buntzen S, Rasmussen O O, Ryhammer A M, Sorensen M, Laurberg S, Christiansen J. Sacral nerve stimulation for treatment of fecal incontinence in a patient with muscular dystrophy: report of a case.  Dis Colon Rectum. 2004;  47 1409-1411
  • 31 Ratto C, Grillo E, Parello A, Petrolino M, Costamagna G, Doglietto G B. Sacral neuromodulation in treatment of fecal incontinence following anterior resection and chemoradiation for rectal cancer.  Dis Colon Rectum. 2005;  48 1027-1036
  • 32 Conaghan P, Farouk R. Sacral nerve stimulation can be successful in patients with ultrasound evidence of external anal sphincter disruption.  Dis Colon Rectum. 2005;  48 1610-1614
  • 33 Jarrett M E, Matzel K E, Christiansen J, Baeten C G, Rosen H, Bittorf B, Stosser M, Madoff R, Kamm M A. Sacral nerve stimulation for faecal incontinence in patients with previous partial spinal injury including disc prolapse.  Br J Surg. 2005;  92 734-739
  • 34 Jarrett M E, Matzel K E, Stosser M, Baeten C G, Kamm M A. Sacral nerve stimulation for fecal incontinence following surgery for rectal prolapse repair: a multicenter study.  Dis Colon Rectum. 2005;  48 1243-1248
  • 35 Jarrett M E, Matzel K E, Stosser M, Christiansem J, Rosen H, Kamm M A. Sacral nerve stimulation for faecal incontinence following a rectosigmoid resection for colorectal cancer.  Int J Colorectal Dis. 2005;  20 446-451
  • 36 Malouf A F, Norton C S, Engel A F, Nicholls R J, Kamm M A. Long-term results of overlapping anterior anal sphincter repair for obstetric trauma.  Lancet. 2000;  366 260-265
  • 37 Halverson A L, Hull T L. Long-term outcome of overlapping anal sphincter repair.  Dis Colon Rectum. 2002;  45 345-348
  • 38 Jarrett M ED, Mowatt G, Glazener C MA, Fraser C, Nicholls R J, Grant R J, Kamm M A. Systematic review of sacral nerve stimulation for faecal incontinence and constipation.  Br J Surg. 2004;  91 1559-1569
  • 39 Kenefick N J, Vaizey C J, Cohen C R, Nicholls R J, Kamm M A. Double-blind placebo-controlled crossover study of sacral nerve stimulation for idiopathic constipation.  Br J Surg. 2002;  89 1570-1571
  • 40 Matzel K E. Sacral spinal nerve stimulation for fecal incontinence. Colon and Rectal Surgery, Principles and Practice 1999: 202-206
  • 41 Ganio E, Luc A R, Clerico G, Trompetto M. Sacral nerve stimulation for treatment of fecal incontinence.  Dis Colon Rectum. 2001;  44 619-631
  • 42 Ripetti V, Caputo D, Ausania F, Esposito E, Bruni R, Arullani A. Sacral nerve neuromodulation improves physical, psychological and social quality of life in patients with fecal incontinence.  Tech Coloproctol. 2002;  6 147-152
  • 43 Altomare D F, Rinaldi M, Petrolino M, Monitillo V, Sallustio P, Veglia A, De Fazio M, Guglielmi A, Memo V. Permanent sacral nerve modulation for fecal incontinence and associated urinary disturbances.  Int J Colorect Dis. 2003;  19 203-209
  • 44 Matzel K E, Bittorf B, Stadelmaier U, Hohenfellner M, Hohenberger W. Sakralnervstimulation in der Behandlung der Stuhlinkontinenz.  Chirurg. 2003;  74 26-32
  • 45 Rasmussen O, Christiansen J. Sakralnervestimulation ved analinkontinens.  Ugeskr Laeger. 2002;  164 3866-3868

Prof. Dr. K. E. Matzel

Chirurgische Klinik mit Poliklinik der Universität Erlangen

Krankenhausstr. 12

91054 Erlangen

Germany

Phone: +49/91 31/8 53 32 96

Email: Klaus.Matzel@chir.imed.uni-erlangen.de

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